טראמפ באו"ם: התייחסות אגבית לתוכנית השלום האמריקאית

בניגוד לציפיות, נשיא ארה"ב הקדיש משפטים ספורים בלבד לסכסוך בין ישראל לפלסטינים • "לא נהיה בני-ערובה לדוגמות ישנות ומומחים כביכול שטעו פעם אחר פעם במזה"ת" • "העולם צוחק לטראמפ" • הנשיא תוקף בחריפות את שלטונות איראן וקורא לעולם לתמוך בעם האיראני נגד שליטיו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Leah Millis
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Leah Millis

בנאומו השני בעצרת הכללית של האו"ם, הקדיש הערב (ג') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משפטים ספורים בלבד לסכסוך הישראלי-פלסטיני. זו הייתה התייחסות אגבית, שהתגמדה ליד הצהרותיו התקיפות נגד המשטר באיראן והתשבחות שהמטיר על שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און ("איש הרקטות הקטן" בהתבטאויות קודמות של טראמפ).

אבל כל הנאום עמד בסימן תקרית מביכה שאירעה בתחילתו: לאחר שהכריז, כי ממשלו "רשם הישגים רבים יותר מאשר כל ממשל אחר בהיסטוריה של ארצנו", נשמע פרץ צחוק גדול באולם הענקי. טראמפ הפסיק, עיוות את פניו ואמר: "זה כל-כך נכון... לתגובה כזו לא ציפיתי, אבל או.קיי". אתרים רבים העלו מיד את הכותרת "העולם צוחק לטראמפ".

טראמפ אזכר את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים וציין כי הכרה במציאות אינה צריכה להיות מכשול בדרך להשגת שלום. כדבריו: "משמעות המדיניות האמריקאית של דבקות עקרונית במציאות היא, שאנו לא נהיה בני-ערובה לדוגמות ישנות, לאידיאולוגיות שחלף זמנן ולמומחים כביכול שטעו פעם אחר פעם".

"ארה"ב מחויבת לשלום ויציבות במזרח התיכון, לרבת שלום בין ישראלים לפלסטינים", הוא הכריז. הוא לא התייחס ליזמת השלום של ממשלו, שעליה מופקד חתנו, ג'ארד קושנר, ולא דיבר על היתרונות ששלום עשוי להקנות לצדדים.

הוא אמר כי ממשלת איראן היא "דיקטטורה מושחתת", שזורעת "מוות, כאוס והרס". לדברי טראמפ, שלטונות איראן חומסים את משאביה הלאומיים של ארצם כדי לנהל מלחמות באזור והם "אינם מכבדים את שכניהם ואת הזכויות הריבוניות של מדינות".

"אנו קוראים לכל האומות לבודד את המשטר באיראן כל עוד הוא מוסיף לנהוג בתוקפנות", הכריז הנשיא. הוא קרא לעולם לתמוך בעם האיראני, שזועם על מנהיגיו.

"איננו יכולים להתיר ליזם הטרור המוביל של העולם להחזיק בנשק המסוכן ביותר עלי אדמות", הוסיף טראמפ. "איננו יכולים להתיר למשטר שזועק 'מוות לאמריקה' ושמאיים להשמיד את ישראל להחזיק בטילים נושאי נשק להשמדה המונית שיכולים להגיע לכל עיר על פני כדור-הארץ. פשוט אי-אפשר לעשות זאת".

עוד אמר הנשיא כי ממשלו פתח בהידברות עם קוריאה הצפונית ובעקבות זאת, מאמץ להשגת שלום תפס את מקומה של מלחמה פווטנציאלית. "הטילים שוב אינם מוזנקים לכל עבר, והניסויים הגרעיניים נפסקו", הוא אמר. "אני רוצה להודות לשליט קוריאה הצפונית קים על אומץ-לבו ועל הצעדים שהוא נקט עד עתה, אם כי נותרו דברים שעדיין צריך לעשותם". בכל זאת, הסנקציות יישארו על כנן, עד שיושלם תהליך ההתפרקות הגרעינית.

מטרה נוספת של טראמפ הייתה אופ"ק, ארגון יצואניות הנפט. "מדינות אופ"ק פושטות לעולם את העור. זה לא מקובל עלי וזה לא צריך להיות מקובל על אף אחד. אנו מגנים על רבות ממדינות אופ"ק ללא תמורה והן מנצלות אותנו בכך שהן גובות מחיר גובה תמורת הנפט שלהן".

מבחינות רבות, הנאום נראה מכוון לתצרוכת פנים, לא לקהל בינלאומי. טראמפ הקדיש זמן רב לפירוט מה שהוא תיאר כהישגיו כנשיא ושם דגש חזק על על מוטיב הבחירות המרכזי שלו: "אמריקה תחילה" ועל מאבקו המתמשך בגלובליות. הוא הכריז: "לעולם לא נקריב את הריבונות האמריקאית על מזבחה של ביורוקרטיה גלובלית, שלא נבחרה ע"י איש ושאינה חייבת לתת דין וחשבון לאף אחד".

לדעת טראמפ, אחד מההיבטים הפוגעניים ביותר של השקפת העולם הגלובלית היא בית הדין הבינלאומי בהאג, והוא מתח עליו ביקורת קשה: "ככל שהדבר נוגע לארה"ב, למוסד זה אין שום סמכות שיפוטית, שום לגיטימציה".

למעשה, השורה התחתונה של הנאום הייתה קריאת תיגר על תפיסת העולם של הנשיא הקודם, ברק אובמה, שהפך הידברות בינלאומית למסד של מדיניות החוץ שלו. טראמפ, לעומת זאת, הכריז שממשלו ידחה כל מאמץ של מדינות אחרות להגביל את חופש הפעלה של ארה"ב. אמת-המידה לקבלת החלטות של מדיניות חוץ תהיה מה טוב לאמריקה, על פי שיפוטו של טראמפ.

"ארה"ב תבחר תמיד בעצמאות ושיתוף-פעולה על פני משילות ופיקוח גלובליים", הוא אמר. "אני מכבד זכותה של כל מדינה שמיוצגת באולם הזה לפעול על פי מנהגיה, אמונותיה והמסורות שלה. ארה"ב לא תאמר להן כיצד להתנהל, או לעבוד או לשאת תפילה. בתמורה, אנו רק מבקשים שאחרים יכבדו את הזכויות הריבוניות שלנו".

"ארה"ב עתה חזקה יותר, בטוחה יותר ועשירה יותר מכפי שהייתה לפני שנכנסתי לתפקידי", הכריז טראמפ. "אנו פועלים למען אמריקה והעם האמריקאי, אך אנו גם פועלים למען העולם כולו".

לפני הנאום צייץ טראמפ כי אין לו כל כוונה להיפגש עם נשיא איראן, חסן רוחאני, בשולי העצרת הכללית של האו"ם, אך הדגיש: "אני משוכנע שהוא ממש אדם נחמד".

"למרות הבקשות, אין לי שום תוכניות להיפגש עם הנשיא רוחאני. אולי במועד כלשהו בעתיד", הוא אמר.

בשיחה עם כתבים בבניין האו"ם, לפני שעלה על דוכן הנואמים, אמר טראמפ כי פגישה בעתיד תיתכן "רק עם איראן תשנה את הטון".

"זה יקרה, אין להם ברירה", הוא הוסיף.

בראיון ב-NBC אמש הוציא רוחאני מכלל אפשרות פגישה עם טראמפ. "אם מישהו רוצה לנהל דו-שיח איתנו ולקדם את היחסים, האדם הזה אינו יכול להשתמש בסנקציות ובאיומים", אמר רוחאני.