אחרי 17 שנים: הרכבת החשמלית הראשונה בישראל יצאה לדרך

עם אישורים זמניים לחודש ימים והרבה שאלות לגבי בטיחות הרכבת - יצאה הבוקר (ג') הרכבת החשמלית, בינתיים עד נתב"ג

הרכבת החשמלית הראשונה בישראל יצאה היום (ג') לדרך מתחנת יצחק נבון שבירושלים, כשהיא נושאת כ-400 נוסעים. היום החלו נסיעות הרצה רשמיות של הקו המהיר שהתחיל לפעול, בינתיים באופן חלקי, עד נתב"ג ולא מגיע לתל-אביב כפי שתוכנן תחילה. שר התחבורה ישראל כ"ץ לא הגיע לביקור בתחנת נבון, על אף שתכנן זאת, בעקבות בעיות הלו"ז.

האישורים להפעלת הקו התקבלו בדקה ה-90, כאשר יומיים בלבד לפני נסיעות ההרצה אישרה המשטרה וכוחות כיבוי והצלה את הפעלת הקו המהיר עם נוסעים. אלא שמדובר באישורים זמניים לחודש בלבד שניתנו על-ידי כוחות כיבוי והצלה, וזאת עד ל"השלמת התיקונים הנדרשים על הקו".

הדבר מעלה תהיות ושאלות רבות לגבי בטיחות הקו לנוסעים. בעיקר לאור העובדה שהופעלו לחצים אדירים כדי להשיק את הקו המהיר במועד אליו התחייב שר התחבורה ישראל כ"ץ - ערב סוכות.

לוח הזמנים הדחוק הוביל לכך שבמקום להמתין עד להשלמת החישמול של הקו המלא עד תל-אביב, נקבע מועד השקה חלקי עד נתב"ג וביום ההשקה עצמו שהתקיים ביום חמישי שעבר עדיין לא היו בידי רכבת ישראל אישורי המשטרה, מכבי אש ו-ISA (תו הבטיחות הבינלאומי).

טפסר חיים תמם, ראש אגף הגנה מאש בכבאות, אומר היום בשיחה עם גלובס: "הרכבת מאוד בטוחה. גם לפי התקנים האירופאים וגם לפי התקנים האמריקאים. עשינו ניסויים באש חיה. סימולציה של שריפה מאוד משמעותית, והמערכת עבדה בצורה טובה ומלאה".

תמם הוסיף כי "אנחנו מלווים את הפרויקט הזה מאז 2006. אנחנו כל הזמן בודקים את הפרויקט גם בתוך המהנרות, הגשרים, שהכל יעבוד כמו שנדרש. ביום חמישי בתרגיל שבוצע התגלו כל מיני ליקויים, הדלתות שלא נסגרו כמו שצריך, הגלאים שלא עבדו כמו שצריך - אז אמרנו לאנשי הרכבת לתקן את הליקויים האלה, וכל הנושאים הקריטיים תוקנו במלואם".

משטרת ישראל אישרה את הפעלת הרכבת, זאת לאחר תרגיל שניהלה המשטרה ביום ראשון בליבה של אחת המנהרות הארוכות על תוואי המסילה בקו שבין ירושלים לת"א, אליו נדרשו להגיע כלל הגופים - הן על גבי רכבת ייעודית והן על גבי רכבים ייעודיים בעלי יכולת נסיעה על מסילות הרכבת.

פרויקט הקו המהיר תל-אביב-ירושלים נחשב אחד המאתגרים, הן מבחינת הביצוע ההנדסי והן מבחינת דרישות מערך הבטיחות וההצלה. התוואי של הקו המהיר כולל מערכת של 9 גשרים גבוהים באורך כולל של כ-3 ק"מ, ו-5 מנהרות באורך כולל של כ-19 ק"מ.

בשלב הראשון יופעלו שתי רכבת לכל כיוון בשעה, והתדירות תעלה בהדרגה, עד להפעלה מלאה של ארבע רכבות לכיוון בשעה. בתקופת ההרצה שתימשך כשלושה חודשים נסיעות ברכבת המהירה יוגבלו לכ-400 נוסעים ויידרש רישום מוקדם של הנוסעים באינטרנט.

17 שנים: ההיסטוריה של בניית הקו

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, רחוקות עדיין מהשלמתן.

עלות הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל-אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו, עומד על פחות מ-30 דקות.

תחנת יצחק נבון שבירושלים נמצאת בעומק של 80 מטרים מתחת לפני השטח, והיא אחת מחמש התחנות העמוקות בעולם. הפרויקט החל רשמית ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מארס השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 ק"מ, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים.