יש דובים בוול סטריט: המניות שיורדות למרות הזינוק במדדים

מדדי 500 S&P ודאו ג'ונס אמנם שוברים שיאים, אך התעשייה האמריקאית נפגעת מהמכסים שהטיל הנשיא שרוצה לעשות את אמריקה גדולה • על המתיחות הגלובלית שמתחת לפני השטח

שוק דובי / צילום: שאטרסטוק
שוק דובי / צילום: שאטרסטוק

עשרות מניות נשארות בטריטוריה דובית כאשר שוק המניות האמריקאי מעפיל לשיאים חדשים. התופעה הזו משקפת נתק בין הכלכלה הבריאה מצד אחד, וחששות הסחר העולמי שנוגעים לתאגידים אמריקאים רבים מצד שני.

מלחמות הסחר מעיקות בייחוד על מניות של תעשיות וחומרים, שהן כחמישית מ-80 המניות במדד 500 S&P שצנחו ב-20% לפחות מהשיא שלהן ב-52 השבועות האחרונים - ההגדרה המקובלת של שוק דובי.

יצרנית האופנועים הרלי-דייווידסון, יצרנית מכשירי החשמל וורלפול, חברת כלי העבודה סטנלי בלק אנד דקר וחברת הדחפורים קאטרפילר הן בין המניות הגדולות שירדו ביותר מ-20%, במידה רבה בגלל מתיחויות הסחר. רבות מהחברות שהחמיצו את הגאות הרחבה בשוק המניות אומרות שמתיחויות הסחר העלו את העלויות שלהן, פגעו בתחזיות הרווח או אילצו אותן לבטל פרויקטים.

למרות הקשיים, השוק הרחב התאושש מהתנודתיות של חששות האינפלציה והמסחר שהקפיאה את הגאות של תשע השנים האחרונות במשך רוב שנת 2018. מדד 500 S&P ננעל ביום ו' שעבר טיפה מתחת לשיא של יום ה', ומדד דאו ג'ונס רשם שיא היסטורי חדש, עם השבוע הטוב ביותר שלו מאז מחצית יולי.

המשקיעים מדרגים את מלחמת הסחר כסיכון העיקרי לשווקים זה החודש הרביעי ברציפות, מסר בנק אוף אמריקה מריל לינץ' בסקר ספטמבר של מנהלי הקרנות העולמיות. החששות שמדיניות סחר נוקשה יותר תפגע בצמיחה הכלכלית פגעו גם בתחזיות של מנהלי הקרנות. 24% מהם צפו האטה בצמיחה העולמית בשנה הבאה, לעומת 7% בלבד באוגוסט.

"יש כמה מנהלי כספים שמהססים להיות מעורבים עם חברות שהולכות להיות מושפעות בפוטנציה מהמכסים, בין אם הן יהיו מוגלות לייצא פחות סחורות או לקנות פחות מסין", אמר מארק גרנט, האסטרטג העולמי הראשי בחברת B. Riley FBR.

רבות מהחברות שהמשקיעים חושבים לפגיעות במיוחד לסכסוך סחר מרוכזות במגזרי הייצור או החומרים.

יצרנית המנועים קאמינס, אחת ממניות התעשייה הפגועות ביותר, איבדה 23% מהשיא שלה בשנה האחרונה אחרי שכבר ירדה ב-32%. הירידה נבעה מהמכס של 25% על מנועי הדיזל הקטנים והרכיבים שהיא מייבאת מהמפעלים שלה בסין. סטנלי בלק אנד דקר, ששוקלת להחליף את הספקים שלה בארה"ב בספקים זרים בגלל המכסים על פלדה ואלומיניום מיובאים, צנחה ב-25% מהשיא השנתי ונשארה נמוכה ממנו ב-14%.

חברות החומרים סובלות מן התמונה המעוננת של הצמיחה העולמית, ששיגרה את מחירי הנחושת לירידה. מניית ניומונט מיינינג איבדה 26% מהשיא שלה, ומניית פריפורט-מקמוראן צנחה ב-29%.

יצרניות הרכב והקמעונאים שמשרתים את הנהגים הם קבוצה נוספת של מניות בפיגור בשוק. פורד מוטור צנחה ב-28% מהשיא שלה ב-52 השבועות האחרונים, ביטלה בתחילת החודש תוכנית לייבא את דגם פוקוס שלה מסין לארה"ב. ספקית חלקי הרכב בורג-וורנר נשארה בשטח דובי והיא איבדה עד כה השנה 13%. החודש היא הנמיכה את תחזית הרווח והמכירות שלה לשנה זו, בנימוק של מחזור מוך יותר בסין ו"בעיות קצרות טווח" באירופה.

מניות של כמה חברות טק סבלו גם הן מהמכסים על היבוא הסיני. יצרנית השבבים האלקטרוניים אפלייד מטיריאלז איבדה 37% מערך מנייתה מהשיא של מארס. חברה זו טענה בשימועים בקונגרס ביולי שהמכסים של משמל טראמפ יניבו "עלויות לא הכרחיות" ויגרמו "נזק כלכלי". מניות חברת לאם ריסרץ' וחברת ווסטרן דיג'יטל צנחו כל אחת ביותר מ-30% מהשיאים שלהן בשנה האחרונה.

כמה מהמניות שנחתו בשטח דובי סבלו מבעיות אחרות שאין להן קשר לסחר עולמי, כמו רשתות המזון. ג'נרל מילז איבדה 27% כי היא מתקשה להחיות קיפאון במכירות מאחר שהצרכנים עוברים לחטיפים ולמוצרי יוגורט שנחשבים לבריאים יותר. ל-J.M. Smucker יש בעיות דומות, ומנייתה צנחה מהשיא ב-23% ונשארה נמוכה ממנו ב-17%.

גם עם עשרות מניות בשטח דובי, שוק המניות האמריקאי נשאר מעל ומעבר לשוקים אחרים בביצועיו. בהונג קונג ירד מדד הנג סנג לשטח דובי בתחילת חודש זה, ונשאר נמוך ב-8.1% מתחילת השנה, על רקע חששות הסחר עם סין והתחזקות הדולר האמריקאי שפוגעים בכלכלות מתפתחות נוספות. מדד שנחאי המשולב של סין ומדד MSCI של השווקים המתעוררים ירדו ביותר מ-20% מהשיאים האחרונים שלהם.

את הסיבות לכך שהשוק האמריקאי המשיך לטפס היא שהמשקיעים הימרו על קומץ חברת טכנולוגיה דומיננטיות שמתגברות על הנשורת של סכסוכי הסחר. מניות אפל ואמזון.קום אחראיות לכמעט 30% מהעלייה של מדד 500 S&P עד כה השנה, 9.2%.

אבל אנליסטים מזהירים שבעוד המשקיעים מגלמים את הסכנה של מלחמת סחר מלאה במחירי מניות של חברות ייצור, חומרים, קבלני בנייה ואחרים, הם מתעלמים בדרך כלל מהסיכון הברור שנשקף לחברות טכנולוגיה גדולות, כמו אמצעי גומלין שישפיעו לרעה על הייצור של אפל בסין או יעלו את העלויות וישפיעו לרעה על מכירותיה של אמזון. לכן, ההובלה הצרה של מדד 500 S&P היא בסכנה של נסיגה מהירה אם מתיחות הסחר תגיע לנקודת רתיחה - כמו התיקון המהיר שהיה במחירי המניות בפברואר על רקע החשש מאינפלציה.

החברות הללו כבר הראו כמה סימני מתיחות בימים האחרונים, בגלל חששות מרגולציה חדשה של הממשל, וההשפעה שתהיה למגננה כלכלית על חברות הטק. מדד מניות הטק ב-S&P ירד מתחילת ספטמבר ב-0.9%, וזו הירידה החודשית החדה ביותר מאז מארס.

"אפל היא החברה מספר 1 שחשופה למסחר", אמר מייקל אורורק, אסטרטג ראשי בחברת JonesTrading. "עד שאנשים לא ירגישו את הצד השלילי הברור של השוק, הם ימשיכו לרכוב על השוק כל עוד הם יכולים. זו תהיה בעיה רחבה מאוד".