האיחוד האירופי יקים תאגיד עוקף-סנקציות למסחר עם איראן

האיחוד יקים תאגיד ייעודי בבעלות המדינות החברות, שיאפשר בין השאר העברת כסף לאיראן עבור יצוא הנפט והגז שלה • הסחר האיראני עם אירופה זינק ל-10 מיליארד אירו בשנה שעברה, אחרי שנחתם הסכם הגרעין

פדריקה מוגריני / צילום: פרנציסיוב וולסצ'רטס, רויטרס
פדריקה מוגריני / צילום: פרנציסיוב וולסצ'רטס, רויטרס

האיחוד האירופי מתכוון להקים מנגנון פיננסי מיוחד שיאפשר סחר חופשי עם איראן ושיעקוף את הסנקציות האמריקאיות על הרפובליקה האיסלאמית, בצעד שצפוי להחריף את העימות מול ארה"ב בנושא הסכם הגרעין. הממונה על ענייני החוץ באיחוד, פדריקה מוגריני, אימתה הבוקר (ג') את הדיווחים שפורסמו בתקשורת האירופית בשבועות האחרונים, והודיעה כי האיחוד יקים תאגיד ייעודי (Special Purpose Vehicle) בבעלות המדינות החברות באיחוד, שיאפשר בין השאר העברת כסף לאיראן עבור יצוא הנפט והגז שלה.

מוגריני אמרה את הדברים בתום פגישה עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ושרי חוץ של יתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין מ-2015, שעסקה במחויבות האירופית להמשיך ולקיים אותו. ההסכם קובע כי איראן תפסיק את העשרת האורניום ואת תוכנית הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות ולסחר חופשי. הסחר האיראני עם אירופה זינק ל-10 מיליארד אירו בשנה שעברה, אחרי שנחתם ההסכם. "התאגיד ישמש אך ורק לעסקאות פיננסיות לגיטימיות", אמרה מוגריני בניו יורק, שם התקיימה הפגישה, לקראת עצרת האו"ם.

לפי הדיווחים בגרמניה בשבועות האחרונים, התאגיד יהיה רשום בלוקסמבורג, וכל המדינות החברות באיחוד יחזיקו במניות בו. הוא ינהל סחר אך ורק עם איראן, ללא קשר לארה"ב או לדולר, וכך יעקוף את הסנקציות האמריקאיות, המפחידות את הבנקים ואת המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים. העיתון "הנדלסבלאט" הסביר כי התאגיד יאפשר קיזוז של תשלומים בין איראן לבין מדינות אירופה. כך, למשל, אם איראן תייצא נפט לספרד, ובו בזמן חברה גרמנית תבנה מפעל בטהרן - הכסף שאמור לעבור מספרד לאיראן יועבר ישירות לגרמניה.

הצעד היצירתי נהגה לאחר שבנקים מסחריים באירופה, הבנק האירופי להשקעות ובנקים מרכזיים ביבשת הבהירו כי לא יוכלו להמשיך להעביר כספים לאיראן אחרי תחילת הסנקציות האמריקאיות, בתחילת נובמבר, מחשש להשלכות עליהם, בשל העובדה כי הם מנהלים עסקים בארה"ב ובאמצעות המטבע האמריקאי. שורה של מוסדות פיננסיים וחברות ענק כבר הודיעו כי יפסיקו לעשות עסקים עם איראן.

מאז מאי האחרון נרשם עימות חסר תקדים בין אירופה לבין ארה"ב וישראל, סביב פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין וההודעה על חזרה למשטר סנקציות חריפות. מאז, הבהירו האירופים כי הם ממשיכים להיות מחויבים להסכם, העבירו חבילת סיוע בשווי עשרות מיליוני אירו לאיראנים וכן העבירו תקנות המגינות על חברות אירופית מפני השלכות הסנקציות. האיראנים, מצדם, איימו כי אם אירופה לא תאפשר העברת כספים בתמורה ליצוא נפט וגז, הם ישובו להעשיר אורניום.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס הזהיר בהצהרה לעיתונות שפורסמה לקראת עצרת האו"ם מכניעה למדיניות האמריקאית בנושא איראן. "כשהעמדות מתקשחות, הדבר לא מסייע לפתרון, אלא רק מסלים ומקשה על המצב", אמר. מוגריני הוסיפה במסיבת עיתונאים שבה הכריזה על הצעד, כי התאגיד החדש הוא "אינטרס בינלאומי".