סופית: עמוס 8 ייבנה בישראל; חלל ביטלה עסקה עם לוראל

תע"א לחצה על הממשלה, הממשלה לחצה על חלל - ועמוס 8 ייבנה בישראל • חלל דיווחה הבוקר כי לוראל האמריקאית לא תבנה את עמוס 8 • בוטל גם הסכם השיגור של הלוויין עם SpaceX

חלל תקשורת  דיווחה הבוקר (ג') כי חברת לוראל האמריקאית לא תבנה את לוויין "עמוס 8". החברה עדכנה כי היום חל המועד האחרון לתשלום המקדמה, וכי היא החליטה לא להאריך את מועד התשלום, כך שההסכם לא יכנס לתוקף ובעצם יבוטל. בשל כך, גם הסכם השיגור עם SpaceX בוטל. חלל תקשורת זכאית להחזר הסכומים שכבר שילמה לחברת הלוויין של אילן מאסק, למעט סכום מסוים שיישאר בידי SpaceX. 

ההודעה שמסרה היום חברת חלל תקשורת לבורסה על ביטול ההסכמים בינה לבין יצרנית הלוויינים האמריקאית לוראל וחברת השיגור SpaceX של המיליארדר אילון מאסק - מהווה צעד משמעותי, אם כי צפוי, לקראת יצור לוויין התקשורת העתידי שלה, עמוס 8 על טהרת התעשייה הישראלי.

הודעת חלל מתיישרת עם החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מתחילת החודש, שלפיה המדינה תהיה שותפה לחברה עסקית בתוכנית לוויין התקשורת העתידי. תוכנית זו להבטיח את הפעילות הישראלית העתידית בתחום, שנעשית בעיקר בתעשייה האווירית. שם הזהירו כי מימוש ההחלטה של חלל תקשורת, לרכוש את הלוויין העתידי שלה מחברה אמריקאית ולא ממנה - יוביל להפסקת פעילותה בתחום תוך אובדן ידע ומומחיות, וכך היא תיאלץ למקד את פעילותה בתחום לווייני התצפית.

האיומים והלחצים מצד התע"א על הממשלה עזרו: הממשלה מצדה לחצה על חלל, תוך הדגשת המסר שהיא תייצר בתע"א לוויין כחול-לבן בלי כל קשר להחלטתה של חלל: אף שמדובר בלוויין תקשורת, המדינה היא לקוח מרכזי של חברת חלל, מה שגרם לראשי חלל תקשורת לחזור ולעשות חשיבה מחודשת מסביב לנושא. כך, בחודשים האחרונים חלל נאלצה להקפיא את גיוס האג"ח למימון התקשרותה הצפויה עם לוראל האמריקאית ולקראת תשלום המקדמה הראשונה שהיחתה מכניסה את העסקה לתוקף היום. משלא שולמה מקדמה כזאת, העסקה למעשה התבטלה.

כבר במהלך השבועות האחרונים היה ניכר שחלל נוטשת את רעיון ההתקשרות עם לוראל, למרות שהאחרונה הבטיחה לה לוויין תקשורת במחיר של כ-112 מיליון דולר, שנמוך משמעותית מהמחיר שהתעשייה האווירית לוקחת על לוויין כזה, שמוערך בכ-200 מיליון דולר.

לפי הודעת חלל מהבוקר לבורסה, "החברה פועלת לקדם באופן מיטבי את תוכנית הלוויין עמוס 8 ובוחנת היתכנות וכדאיות של מספר חלופות שעומדות לפניה, ביניהן אפשרות לשיתוף-פעולה עם ממשלת ישראל".