גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העתיד יצטרך לחכות: הרכב הקלאסי של מרצדס שעבר 6,000 שינויים

מאחורי הכסות המוכרת והספורטיבית של ה-C קופה, מסתיר מודל 2019 המחודש שדרוג הנדסי ואלקטרוני מקיף ומנוע קונבציונלי חדש ונמרץ

החודש חשפה מרצדס בעולם את רכב הפנאי-פאר החשמלי הראשון שלה. הרכב, שלטענתה עתיד להיות הראשון בסדרה של עשרות דגמים "מחושמלים" חדשים שייצאו בשנים הקרובות, הוא כלי מפואר ומהונדס לתלפיות עם טווח נסיעה חשמלי של מאות קילומטרים והרבה אלקטרוניקה מחוכמת.

חשיפתו כוונה לא רק אל שוק הרכב אלא בעיקר אל המשקיעים ואל שוק ההון, והמסר ברור: גם אנחנו יודעים לעשות טסלה. במילים אחרות: אם טסלה, שמייצרת כיום שניים וחצי דגמים חשמליים ללא רווחיות, זוכה לשווי שוק של 60 מיליארד דולר ולמכפיל דמיוני נוסח חברות היי-טק, צאו וחשבו כיצד המניה של דיימלר צריכה להיות מתומחרת.

מרצדס קופה 2019

אבל המשקיעים וגם אנשי מרצדס יודעים היטב שעל חשמליות קשה מאוד להרוויח כיום ועיקר ההכנסות והרווחים של החברה ימשיכו להגיע בשנים הבאות ממכירת כלי רכב מסורתיים עם מנועי בנזין ודיזל. עדות ברורה לכך אפשר למצוא גם בהיקף המשאבים ההנדסיים שהושקעו בעדכון התקופתי של מרצדס C קלאס, הדגם הנמכר ביותר של מרצדס.

ה-C המחודשת, שהושקה הקיץ ללא רעש וצלצולים, עברה מעל 6,000 שינויים וחידושים שונים, כולל מנועים ותיבות הילוכים חדשות, מערך בטיחותי חדש וארכיטקטורה אלקטרונית חדשה לגמרי שתוכננה במחשבה על העתיד.

חיצונית, השינויים לעומת המודל היוצא קלים מאוד. גרסת הקופה, שהתייצבה למבחן, שומרת על המראה החלקלק והספורטיבי של הדגם היוצא, והאלמנט הבולט ביותר בעיצוב הוא פרופיל דמוי טיפה, עם גג שזורם לאחור בזווית תלולה ופוגש בזנב אנכי ואגרסיבי. חדי עין יבחינו במערך חדש של פנסי חזית מבוססי LED - כיום סטנדרט בכל הדגמים - שמנצנצים כמו יהלומים על אצבעותיו של זמר היפ-הופ, ויש גם גריל חדש ומוחצן עם תצורה גיאומטרית מורכבת, פגושים קדמיים עמוקים יותר, חישוקים קלים חדשים ונאים בצבע טיטניום ועוד כמה שינויים זניחים.

המכלול נראה ספורטיבי ויוקרתי עם נוכחות כביש שחורגת הרבה מעבר לממדים הפיזיים של המכונית, ואם לשפוט על פי כמות טביעות האצבעות שצברה מכונית המבחן השחורה שלנו ברחוב הישראלי, זו בהחלט מכונית נחשקת בשוק המקומי.

תא הנוסעים חושף טפח מעומק השינוי שעבר המודל המחודש. עמדת הפיקוד שומרת על התצורה הכללית המוכרת, אבל מסך המולטימדיה הגס של הדגם היוצא הוחלף במסך רוחבי ודקיק נוסח טלוויזיות ביתיות עדכניות, ההגה חדש ועטוי מתגים כסופים עם ממשק תפעול-באמצעות-מגע חדש נוסח ה-E קלאס, והתפריטים עברו עדכון מקיף. למרבה הצער, רשימת האבזור התקני בארץ לא כוללת מערכת ניווט מקורית וגם לוח המחוונים הדיגיטלי המסתגל של מרצדס הוא אופציה די יקרה.

מנגד, מערך הבטיחות/סיוע האקטיבי מיישר כעת קו עם האחיות הגדולות E ו-S, כולל בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית מתקדמת ואפשרות לניהוג סמי-אוטונומי ללא התערבות הנהג בחלק מהכבישים. יש גם "תאורת אווירה" חכמה ועתירת גוונים ועוד פריטי קישוט ודיפון קוסמטיים, שמצליחים להשרות בתא אווירה רגועה, נעימה ויוקרתית.

המושבים הקדמיים עדיין ממוקמים קרוב יחסית לאספלט ונוסעים גבוהים מאחור עדיין משלמים מחיר על הגג המשופע אם כי המושבים האחוריים עצמם מספקים מרחב כתפיים וברכיים מתקבל על הדעת למבוגרים. יש גם תא מטען מרווח וכל העסק מורכב באיכות ייצור וגימור גבוהה מאוד, כמצופה ממרצדס.

טיפול אמצע החיים של דגמי רכב כולל רק לעתים נדירות מנועים חדשים לגמרי ותיבות הילוכים חדשות, אבל במקרה של ה-C, ודגמים נוספים שיצוידו במנוע החדש, השינוי התחייב בשל המעבר למבחני פליטה מחמירים באירופה. מנוע הטורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר של ה-C300, שבו צוידה המכונית בה נהגנו, תוכנן מבראשית וכולל מגדש טורבו דו-מצבי, מערכת ניהול מנוע חדשה ובחלק מהדגמים גם מערכת היברידית "קלה", של 48V, שמסייעת לשיפור הפליטה והצריכה, לצד סיוע בתאוצה. על הדרך זכו ההספק והמומנט לשדרוג והם עומדים כעת על 256 כ"ס ו-37 קג"מ.

הסוסים מניעים את גלגלים האחוריים דרך תיבה אוטומטית חדשה בת 9 מהירויות והמכלול מעניק למכונית שדרוג מוחשי. במצב החסכוני של מחשב המנוע, העברת הכוח רגועה ומרגיעה ומאפשרת שיוט חלק בעיר, בפקקים ועל הכביש המהיר. הסטה קלה של בורר המצבים למצב ספורט או "ספורט פלוס" מחדדת מיידית את תגובת הדוושה והעיצוב האגרסיבי של הקופה מתחיל לספק קבלות.

גל מומנט שופע, שזמין כבר מסל"ד נמוך, מתורגם לתאוצות מרשימות בכל שיפוע, ומי שלא יעקוב אחרי מחוג הקמ"ש עשוי להיות מופתע מהקצב שבו נצברת המהירות. העברות ההילוכים חדות ומהירות והעצבנות המהוססת של התיבה היוצאת תחת עומס נעלמת כלא הייתה. חבל רק שצליל המנוע המכני המחוספס טורח להזכיר על העת שמדובר במנוע ארבעה צילינדרים מתוח ודל נפח. בהחלט אפשר היה לצפות למעט יותר "הנדסת צליל" ספורטיבית.

אם מישהו חושק בתענוגות קלאסיים של הנעה אחורית "נטו", ה-C300 היא רף ההספק העליון שבו ניתן לקבל אותה בסדרה. מעבר לכך כבר מגיעים הדגמים כסטנדרט עם הנעה כפולה. עם משקל עצמי של 1.5 טון זו לא מכונית קלילה, והנטייה הטבעית שלה היא אחיזת כביש איתנה ורגועה עם יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות.

אבל כאשר מתעקשים היא בהחלט יודעת לרקוד בחינניות, ובמצב "ספורט פלוס", עם קצת עזרה מההיגוי, היא מאפשרת אפילו לשחרר הזנב לחופשי. ההיגוי לא חד ומהיר כמו באאודי A5 החדשה אבל עדיין מספק היזון חוזר מדויק ומשלים חבילה דינמית מהנה, שמתגמלת מאוד נהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים בסוף שבוע קיצי. נוחות הנסיעה על כבישים ישראליים טיפוסיים נוטה לצד הנוקשה, עם טלטולי מרכב פה ושם, אבל זה מסוג הדברים שרוכשי מכוניות גרמניות ספורטיביות צריכים להביא בחשבון. קיימת גם אופציה למתלי אוויר.

406 אלף שקלים למכונית קופה קומפקטית עבור שני נוסעים פלוס שני נספחים הם מחיר רציני בהחלט. אבל הפופולריות לה זוכה ה-C קופה בישראל, לעתים קרובות כרכב שני או שלישי במשפחה, מעידה שהמחיר לא מדאיג את המאיון העליון. כך או כך, מדובר ברכב מאובזר, זריז ומתוחכם הרבה יותר מהדגם היוצא, שערוך היטב לקראת העשור הבא שבפתח. 

חלק מהמתחרות

לקסוס RC F-SPORT

370 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של לקסוס RC ביחד עם חבילת הספורט האופציונלית. המנוע מייצר 245 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. חבילת הספורט כוללת אבזור מקיף מאוד ומגיעה גם עם בולמים מוקשחים ושלדה מושחזת לטובת טהרני הנהיגה. המושב האחורי די מוגבל

ב.מ.וו 430 קופה

גרסת ה-430 קופה של סדרה 4 עולה 408 אלף שקלים ומציעה עיצוב ספורט-אלגנט ותא נוסעים מרווח למדי. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומאפשרת שעשועי אספלט מסורתיים. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 252 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 5.8 שניות בלבד

אאודי A5 TFSI

אאודי A5 קופה החדשה עולה 410 אלף שקלים ומציעה במחיר הזה גם את ההנעה הכפולה "קוואטרו" המהוללת, שמאפשרת גם לנהגים חסרי ניסיון לדחוף את המכונית למגבלות בכל מזג אוויר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו CBZHI עם 252 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6 שניות

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב