גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העתיד יצטרך לחכות: הרכב הקלאסי של מרצדס שעבר 6,000 שינויים

מאחורי הכסות המוכרת והספורטיבית של ה-C קופה, מסתיר מודל 2019 המחודש שדרוג הנדסי ואלקטרוני מקיף ומנוע קונבציונלי חדש ונמרץ

החודש חשפה מרצדס בעולם את רכב הפנאי-פאר החשמלי הראשון שלה. הרכב, שלטענתה עתיד להיות הראשון בסדרה של עשרות דגמים "מחושמלים" חדשים שייצאו בשנים הקרובות, הוא כלי מפואר ומהונדס לתלפיות עם טווח נסיעה חשמלי של מאות קילומטרים והרבה אלקטרוניקה מחוכמת.

חשיפתו כוונה לא רק אל שוק הרכב אלא בעיקר אל המשקיעים ואל שוק ההון, והמסר ברור: גם אנחנו יודעים לעשות טסלה. במילים אחרות: אם טסלה, שמייצרת כיום שניים וחצי דגמים חשמליים ללא רווחיות, זוכה לשווי שוק של 60 מיליארד דולר ולמכפיל דמיוני נוסח חברות היי-טק, צאו וחשבו כיצד המניה של דיימלר צריכה להיות מתומחרת.

מרצדס קופה 2019

אבל המשקיעים וגם אנשי מרצדס יודעים היטב שעל חשמליות קשה מאוד להרוויח כיום ועיקר ההכנסות והרווחים של החברה ימשיכו להגיע בשנים הבאות ממכירת כלי רכב מסורתיים עם מנועי בנזין ודיזל. עדות ברורה לכך אפשר למצוא גם בהיקף המשאבים ההנדסיים שהושקעו בעדכון התקופתי של מרצדס C קלאס, הדגם הנמכר ביותר של מרצדס.

ה-C המחודשת, שהושקה הקיץ ללא רעש וצלצולים, עברה מעל 6,000 שינויים וחידושים שונים, כולל מנועים ותיבות הילוכים חדשות, מערך בטיחותי חדש וארכיטקטורה אלקטרונית חדשה לגמרי שתוכננה במחשבה על העתיד.

חיצונית, השינויים לעומת המודל היוצא קלים מאוד. גרסת הקופה, שהתייצבה למבחן, שומרת על המראה החלקלק והספורטיבי של הדגם היוצא, והאלמנט הבולט ביותר בעיצוב הוא פרופיל דמוי טיפה, עם גג שזורם לאחור בזווית תלולה ופוגש בזנב אנכי ואגרסיבי. חדי עין יבחינו במערך חדש של פנסי חזית מבוססי LED - כיום סטנדרט בכל הדגמים - שמנצנצים כמו יהלומים על אצבעותיו של זמר היפ-הופ, ויש גם גריל חדש ומוחצן עם תצורה גיאומטרית מורכבת, פגושים קדמיים עמוקים יותר, חישוקים קלים חדשים ונאים בצבע טיטניום ועוד כמה שינויים זניחים.

המכלול נראה ספורטיבי ויוקרתי עם נוכחות כביש שחורגת הרבה מעבר לממדים הפיזיים של המכונית, ואם לשפוט על פי כמות טביעות האצבעות שצברה מכונית המבחן השחורה שלנו ברחוב הישראלי, זו בהחלט מכונית נחשקת בשוק המקומי.

תא הנוסעים חושף טפח מעומק השינוי שעבר המודל המחודש. עמדת הפיקוד שומרת על התצורה הכללית המוכרת, אבל מסך המולטימדיה הגס של הדגם היוצא הוחלף במסך רוחבי ודקיק נוסח טלוויזיות ביתיות עדכניות, ההגה חדש ועטוי מתגים כסופים עם ממשק תפעול-באמצעות-מגע חדש נוסח ה-E קלאס, והתפריטים עברו עדכון מקיף. למרבה הצער, רשימת האבזור התקני בארץ לא כוללת מערכת ניווט מקורית וגם לוח המחוונים הדיגיטלי המסתגל של מרצדס הוא אופציה די יקרה.

מנגד, מערך הבטיחות/סיוע האקטיבי מיישר כעת קו עם האחיות הגדולות E ו-S, כולל בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית מתקדמת ואפשרות לניהוג סמי-אוטונומי ללא התערבות הנהג בחלק מהכבישים. יש גם "תאורת אווירה" חכמה ועתירת גוונים ועוד פריטי קישוט ודיפון קוסמטיים, שמצליחים להשרות בתא אווירה רגועה, נעימה ויוקרתית.

המושבים הקדמיים עדיין ממוקמים קרוב יחסית לאספלט ונוסעים גבוהים מאחור עדיין משלמים מחיר על הגג המשופע אם כי המושבים האחוריים עצמם מספקים מרחב כתפיים וברכיים מתקבל על הדעת למבוגרים. יש גם תא מטען מרווח וכל העסק מורכב באיכות ייצור וגימור גבוהה מאוד, כמצופה ממרצדס.

טיפול אמצע החיים של דגמי רכב כולל רק לעתים נדירות מנועים חדשים לגמרי ותיבות הילוכים חדשות, אבל במקרה של ה-C, ודגמים נוספים שיצוידו במנוע החדש, השינוי התחייב בשל המעבר למבחני פליטה מחמירים באירופה. מנוע הטורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר של ה-C300, שבו צוידה המכונית בה נהגנו, תוכנן מבראשית וכולל מגדש טורבו דו-מצבי, מערכת ניהול מנוע חדשה ובחלק מהדגמים גם מערכת היברידית "קלה", של 48V, שמסייעת לשיפור הפליטה והצריכה, לצד סיוע בתאוצה. על הדרך זכו ההספק והמומנט לשדרוג והם עומדים כעת על 256 כ"ס ו-37 קג"מ.

הסוסים מניעים את גלגלים האחוריים דרך תיבה אוטומטית חדשה בת 9 מהירויות והמכלול מעניק למכונית שדרוג מוחשי. במצב החסכוני של מחשב המנוע, העברת הכוח רגועה ומרגיעה ומאפשרת שיוט חלק בעיר, בפקקים ועל הכביש המהיר. הסטה קלה של בורר המצבים למצב ספורט או "ספורט פלוס" מחדדת מיידית את תגובת הדוושה והעיצוב האגרסיבי של הקופה מתחיל לספק קבלות.

גל מומנט שופע, שזמין כבר מסל"ד נמוך, מתורגם לתאוצות מרשימות בכל שיפוע, ומי שלא יעקוב אחרי מחוג הקמ"ש עשוי להיות מופתע מהקצב שבו נצברת המהירות. העברות ההילוכים חדות ומהירות והעצבנות המהוססת של התיבה היוצאת תחת עומס נעלמת כלא הייתה. חבל רק שצליל המנוע המכני המחוספס טורח להזכיר על העת שמדובר במנוע ארבעה צילינדרים מתוח ודל נפח. בהחלט אפשר היה לצפות למעט יותר "הנדסת צליל" ספורטיבית.

אם מישהו חושק בתענוגות קלאסיים של הנעה אחורית "נטו", ה-C300 היא רף ההספק העליון שבו ניתן לקבל אותה בסדרה. מעבר לכך כבר מגיעים הדגמים כסטנדרט עם הנעה כפולה. עם משקל עצמי של 1.5 טון זו לא מכונית קלילה, והנטייה הטבעית שלה היא אחיזת כביש איתנה ורגועה עם יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות.

אבל כאשר מתעקשים היא בהחלט יודעת לרקוד בחינניות, ובמצב "ספורט פלוס", עם קצת עזרה מההיגוי, היא מאפשרת אפילו לשחרר הזנב לחופשי. ההיגוי לא חד ומהיר כמו באאודי A5 החדשה אבל עדיין מספק היזון חוזר מדויק ומשלים חבילה דינמית מהנה, שמתגמלת מאוד נהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים בסוף שבוע קיצי. נוחות הנסיעה על כבישים ישראליים טיפוסיים נוטה לצד הנוקשה, עם טלטולי מרכב פה ושם, אבל זה מסוג הדברים שרוכשי מכוניות גרמניות ספורטיביות צריכים להביא בחשבון. קיימת גם אופציה למתלי אוויר.

406 אלף שקלים למכונית קופה קומפקטית עבור שני נוסעים פלוס שני נספחים הם מחיר רציני בהחלט. אבל הפופולריות לה זוכה ה-C קופה בישראל, לעתים קרובות כרכב שני או שלישי במשפחה, מעידה שהמחיר לא מדאיג את המאיון העליון. כך או כך, מדובר ברכב מאובזר, זריז ומתוחכם הרבה יותר מהדגם היוצא, שערוך היטב לקראת העשור הבא שבפתח. 

חלק מהמתחרות

לקסוס RC F-SPORT

370 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של לקסוס RC ביחד עם חבילת הספורט האופציונלית. המנוע מייצר 245 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. חבילת הספורט כוללת אבזור מקיף מאוד ומגיעה גם עם בולמים מוקשחים ושלדה מושחזת לטובת טהרני הנהיגה. המושב האחורי די מוגבל

ב.מ.וו 430 קופה

גרסת ה-430 קופה של סדרה 4 עולה 408 אלף שקלים ומציעה עיצוב ספורט-אלגנט ותא נוסעים מרווח למדי. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומאפשרת שעשועי אספלט מסורתיים. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 252 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 5.8 שניות בלבד

אאודי A5 TFSI

אאודי A5 קופה החדשה עולה 410 אלף שקלים ומציעה במחיר הזה גם את ההנעה הכפולה "קוואטרו" המהוללת, שמאפשרת גם לנהגים חסרי ניסיון לדחוף את המכונית למגבלות בכל מזג אוויר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו CBZHI עם 252 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6 שניות

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון