ביטפארמס מרחיבה פעילות: משיקה מאגר לכריית ביטקוין

החברה, המפעילה חוות לכריית ביטקוין בקוויבק, הודיעה כי בתחילת אוקטובר תקיים השקה מסחרית ציבורית של מאגר הכרייה, שהיא מקווה למשוך אליו "צדדים שלישיים כלקוחות" • מניית החברה ירדה מתחילת השנה ביותר מ-87% • הביטקוין נסחר היום לפי שער של כ-6,450 דולר, הנמוך ב-53% ממחירו בתחילת 2018

חווה לכריית ביטקוין של ביטפארמס בקוויבק /  צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס
חווה לכריית ביטקוין של ביטפארמס בקוויבק / צילום: קריסטינ מוסצ'י, רויטרס

חברת ביטפארמס  טכנולוגיות (לשעבר "בלוקצ'יין כריה"), המחזיקה בחוות לכריית מטבעות דיגיטליים בקוויבק שבקנדה, הודיעה היום כי השיקה מאגר לכריית ביטקוין. לדברי ביטפארמס, "כחלק מהאסטרטגיה להפוך לחברה משולבת אנכית לטכנולוגיית בלוקצ'יין, וכפי שהודיעה בעבר, החברה העבירה רשמית את כל אמצעי הכרייה שבבעלותה (קרי, חומרת כרייה ASIC) אל מאגר כריית הביטקוין החדש שלה".

ביטפארמס רשומה כחברה בישראל ונסחרת בבורסת תל אביב, אבל מבחינת פעילותה וצוות מנהליה ועובדיה, מדובר בחברה קנדית לכל דבר, מאז שהתמזגה (באופן חלקי, באפריל) עם חברת בקבון הוסטינג. בקבון, הפועלת תחת השם המסחרי Bitfarms, מעסיקה כ-100 עובדים ומפעילה בקוויבק ארבע חוות כרייה של מטבעות דיגיטליים, בעלות הספק חשמלי כולל של כ-27 מגוואט.

בעלי המניות העיקריים בביטפארמס הם שני אנשי עסקים ארגנטינאים - ניקולאס בונטה, יו״ר החברה, ואמיליאנו גרוצקי - המחזיקים ב-30% ו-28%, בהתאמה, בהון מניות החברה. בעל המניות הגדול הנוסף הוא רועי סבג (22%), שבסוף השנה שעברה שינה את שם החברה מ"משאבי טבע" ל"בלוקצ׳יין כריה", והמיר את פעילותה מהשקעות במכרות ברזל וזהב להשקעה בפעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים. בחודש שעבר שונה שם החברה ל"ביטפארמס".

החברה מסרה היום כי "הנהלת ביטפארמס מרוצה מהצלחתה עד כה, לאחר שכרתה את הבלוק הראשון שלה כ-27 שעות לאחר הפעלת המאגר לראשונה. ביטפארמס מצפה לקיים השקה מסחרית ציבורית של מוצר זה בתחילת אוקטובר, שימשוך צדדים שלישיים כלקוחות המאגר באמצעות תמריצי תמחור ובזכות התאימות של המאגר לגרסאות בלוק קודמות".

מניית ביטפארמס, שירדה מתחילת ספטמבר ביותר מ-15%, עולה היום (יום ה') בכ-6%. החברה נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי שוק של כ-167 מיליון שקל, לאחר שמתחילת השנה ירדה מנייתה ביותר מ-87%. הביטקוין נסחר היום לפי שער של כ-6,450 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת ספטמבר ירד מחיר הביטקוין בכ-11%, והוא נמוך בכ-53% ממחירו בתחילת 2018.

"תזרים הכנסות פוטנציאלי חדש"

כריית ביטקוין היא תהליך ממוחשב של הוספת בלוקים לבלוקצ'יין של הביטקוין, תוך אימות של העברות מטבע. בתהליך זה גם נוצרים מטבעות ביטקוין או מטבעות דיגיטליים אחרים. התהליך מתבצע על ידי רשת של כורים (מחשבים או מכונות המצוידות בשבבים ייעודים לכרייה), שמשרת שתי מטרות עיקריות: אישור עסקאות בביטקוין בדרך אמינה, ויצירת ביטקוינים חדשים בכל בלוק של עסקאות.

מאגר כרייה (Mining Pool) של ביטקוין הוא ארגון שבו כורים רבים משלבים יחד את כוח המחשוב שלהם כדי ליצור כוח משותף גדול וחזק יותר למציאת הבלוק הבא בבלוקצ'יין של ביטקוין. תגמולי הכרייה מתחלקים בין הכורים בהתאם להסכם בכל מאגר ("פול"). החברה המובילה כיום בשוק הכרייה של הביטקוין היא Bitmain הסינית, המנהלת שניים ממאגרי הכרייה הגדולים בעולם. החברה שמפעילה את ה"פול", נהנית בתמורה מעמלות שמשלמים לה המשתתפים במאגר - כמה אחוזים מתוך התגמול הכולל שמתקבל על כריית המטבעות. ביטפארמס השתתפה בעבר במאגר הכרייה AntPool של ביטמיין, שגובה עמלה של 2.5% מהתגמולים.

ווס פולפורד, מנכ"ל ביטפארמס, מסר היום: "השקת מאגר הכרייה שלנו היא אבן דרך מוצלחת נוספת עבור ביטפארמס והיא תספק תזרים הכנסות פוטנציאלי חדש לחברה. אנו צופים גם שיפור הדרגתי בשולי הרווח שלנו מכרייה, הודות להימנעות מהעמלות ששולמו בעבר למנהלי מאגר חיצוניים, וכן הודות להגדלת הנתח שלנו בעמלות העסקה המשולמות על ידי הרשת".

בסוף אוגוסט פרסמה ביטפארמס את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של 2018. על פי הדוחות, הכנסותיה של ביטפארמס בששת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו ב-22.2 מיליון דולר, לעומת 8.6 מיליון דולר ב-56 הימים האחרונים של 2017 (פעילותה העסקית של בקבון הוסטינג התחילה רק ב-6 בנובמבר 2017). הרווח הנקי של החברה במחצית השנה אינו גדול מהרווח הנקי שרשמה בתוך פחות מחודשיים בסוף 2017, המסתכם ב-4.9 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה במחצית השנה הסתכם ב-6.84 מיליון דולר - נמוך מהרווח התפעולי של 6.89 מיליון דולר שרשמה בתוך פחות מחודשיים בסוף 2017. שולי הרווח התפעולי של ביטפארמס צנחו מ-80% בסוף 2017 ל-31% במחצית הראשונה של 2018.