מחיר למשתכן: כישלון באשקלון, הצלחה בחיפה ובאילת

גם במעלה אדומים נכשלה התוכנית, ולא הוגשה אף הצעה למכרזים •  בעיר צפת נרשמה הצלחה חלקית, ושווקו שניים מתוך שלושה מגרשים • תוצאות המכרזים מעידות שוב כי הביקוש למגרשים בפריפריה אינו קשיח

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

מגמה מעורבת במכרזי מחיר למשתכן שנסגרו למתן הצעות. ברשות מקרקעי ישראל פרסמו היום (ה') תוצאות של שורת מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו לאחרונה. מדובר במכרזים במעלה אדומים, צפת, חיפה, אשקלון ואילת. על פי התוצאות, הצלחה נרשמה במכרזים בחיפה ואילת, הצלחה חלקית בלבד במכרז בצפת, והמכרזים באשקלון ומעלה אדומים נכשלו כאשר אף הצעה לא הוגשה.

נזכיר כי כפי שנחשף ב"גלובס" טרם החג, גם מכרז מחיר למשתכן בתל-אביב-יפו, מכרז חוזר על שני מתחמים שלא זכו לביקוש בשיווק הראשוני, נכשל כאשר לשני המתחמים בני מאות יחידות דיור מוזלות ולמכירה בשוק החופשי לא הוגשו הצעות. הסיבה במקרה הזה על פי גורמים הבקיאים במכרז היא היעדר זמן מספר להתכונן ולהגיש הצעות למכרז החדש בו השתנו מספר פרטים מהותיים בשיווק השני. נציין כי הבהילות בשיווק המכרז החוזר הייתה בשל הרצון לכלול את יחידות הדיור המוזלות בתל-אביב בהגרלה הגדולה השישית שעתידה להיפתח הרשמה לזכאים הערב. בסופו של דבר, יחידות הדיור בתל-אביב לא נכללות בהגרלה, וזאת בשל כישלון המכרז.

בחזרה למכרזים האחרים שנסגרו השבוע. כאמור, באשקלון ומעלה אדומים לא הוגשו הצעות למכרזים. באשקלון מדובר במכרז לבניית 419 יחידות דיור בסך-הכול, בשכונת אגמים, כאשר 293 מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר למכירה בשוק החופשי. המכרז השני, במעלה אדומים כלל מגרש אחד בלבד בו ניתן לבנות 22 יחידות דיור בסך-הכול, 20 מהן דירות מוזלות והשאר (שתי דירות בלבד) למכירה בשוק החופשי. גם למכרז זה לא הוגשה אף הצעה.

הצלחה חלקית נרשמה במכרז בעיר צפת כאשר מתוך שלושה מגרשים רק לשניים הוגשו הצעות. המכרז שנותר ללא הצעות כלל 42 יחידות דיור מוזלות לצד 43 דירות למכירה בשוק החופשי. שני המגרשים בהם הוכרזו זוכים כללו 75 יחידות דיור מוזלות לצד 76 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי. במגרשים אלו זכתה חברה אחת - י.ה.הרציג השקעות וייזום. ועל פי ההצעות הזוכות, אומדן למחיר דירה בפרויקט לזכאי התוכנית הממשלתית עומד על החל מכ-685.2 אלף שקל לדירה בת 95 מ"ר, החל מכ-803.4 אלף שקל לדירה בת 110 מ"ר והחל מכ-961.2 אלף שקל לדירה בת 130 מ"ר. נדגיש כי מחיר זה הוא אומדן בלבד על בסיס ההצעה למ"ר דירתי שהוגשה במכרז ועוד טרם התכנון המפורט על הקרקע. עוד נציין כי מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי החניה, המחסן והמרפסת כמו גם מענק לזכאים בגובה 60 אלף שקל. המגרש שנותר ללא ביקוש יחזור על פי רמ"י לשיווק חוזר.

בחיפה נסגר בהצלחה מכרז בשכונת רמת אלמוגי. החברה שזכתה במכרז היא חברת אלמוג ב.ז. בנייה שתוכל לבנות 36 יחידות דיור מוזלות לצד 9 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי. למכרז זה הוגשו שש הצעות בסך-הכול. על פי תוצאות המכרז, אומדן למחיר דירה מוזלת לזכאים עומד על החל מכ-1.147 מיליון שקל לדירה בת 98 מ"ר, החל מכ-1.32 מיליון שקל לדירה בת 113 מ"ר, והחל מכ-1.55 מיליון שקל לדירה בת 133 מ"ר. נדגיש כי מחיר זה הוא אומדן בלבד על בסיס ההצעה למ"ר דירתי שהוגשה במכרז ועוד טרם התכנון המפורט על הקרקע. עוד נציין כי מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי החניה, המחסן והמרפסת.

מכרז נוסף שנסגר בהצלחה מתייחס למגרש בשכונת שחמון 2 בעיר אילת. על מגרש זה ניתן לבנות 84 יחידות דיור בסך-הכול, 50 מהן מוזלות לזכאי התוכנית הממשלתית ועוד 34 למכירה בשוק החופשי ללא מגבלה. במכרז זה זכתה חברת אחים אוזן חברה לבנייה שגברה על הצעה אחת נוספת. על פי אומדן המבוסס על ההצעה הזוכה, מחיר דירה מוזלת בת 107 מ"ר עתיד לעמוד על החל מכ-901 אלף שקל, מחיר דירת 122 מ"ר בהחל מכ-1.03 מיליון שקל ודירת 142 מ"ר בהחל מכ-1.21 מיליון שקל. נדגיש שוב כי מחיר זה הוא אומדן בלבד על בסיס ההצעה למ"ר דירתי שהוגשה במכרז ועוד טרם התכנון המפורט על הקרקע. עוד נציין כי מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ, שטחי החניה, המחסן והמרפסת כמו גם מענק לזכאים בגובה 40 אלף שקל.

תוצאות המכרזים מעידות שוב כי הביקוש למגרשים בפריפריה אינו קשיח, ולעיתים מכרזים מתפרסמים שוב ושוב ללא תוצאות, ולעיתים שיפור בתנאים מביא לתוצאות חלקיות או מלאות. בצפת למשל מדובר במכרז חוזר וגם כעת רק חלק מהמגרשים נרכשו. עוד ניתן לראות כיצד במקומות בהם צפוי היצע גדול של דירות מוזלות פרי המכרזים הממשלתיים, כמו אשקלון למשל, הביקוש שבתחילת הדרך היה קשיח מתחיל כעת להיחלש.