עקפנו את הונגריה: ישראל ראשונה בעולם בסלידה מפליטים

באיזו מדינה בעולם יש הסלידה הגדולה ביותר מפליטים? בישראל • סקר של מכון PEW מצא כי 57% מתושבי ישראל מתנגדים לפתוח את שעריה לפליטים • רק הונגריה מתקרבת לישראל בסירובה לקלוט את הנמלטים מאלימות ומלחמה – 54% • לשם השוואה: בגרמניה רק 16% מתנגדים, בארה"ב 29%, ובספרד 13%

סקר חדש של מכון המחקר האמריקאי פיו (PEW) ב-18 מדינות ברחבי תבל מעלה, כי בישראל קיימת ההתנגדות הרבה ביותר לקליטת פליטים שנמלטים מאלימות ומלחמה בארצותיהם.

הסקר הציג לפני מדגמים בעשר מדינות באירופה ושמונה מדינות ביבשות אחרות את השאלה: האם תסכים/מי לקלוט פליטים שנמלטים ממדינותיהם בגלל אלימות ומלחמה?

על פי הנתונים, 57% מהישראלים מתנגדים לפתוח את שערי ישראל לפליטים, אע"פ שהסוקרים הדגישו, שמדובר באלה שנמלטים מאלימות ומלחמה, לא בפליטים כלכליים. 37% בלבד מהישראלים הביעו תמיכה בקליטת נמלטי אלימות. להשוואה: בארה"ב, רק 29% מתנגדים לקליטת פליטים; 66% מוכנים לפתוח את השערים.

רק תושבי הונגריה מתקרבים לישראל במידת סירובם לקלוט פליטים: 54% לעומת 32% שמוכנים לפתוח את השערים. אלפי פליטים ניסו לעבור בשנים האחרונות דרך הונגריה למדינות אחרות, ידידותיות יותר, ונתקלו ביחס קשה. עורכי הסקר מציינים, שביולי קיבל הפרלמנט בבודפשט חוק שאוסר לסייע למבקשי מקלט ופליטים אחרים. האיחוד האירופי מבקש עתה להטיל סנקציות על הונגריה בגלל סירובה לנהוג לפי הערכים ההומניים של האיחוד.

במקום השלישי במדרג הסלידה מפליטים נמצאת דרום אפריקה: 50% מהתושבים שם אינם מוכנים לקלוט פליטים. במקום הרביעי: רוסיה, שבה 47% מתנגדים לפתוח השערים לפליטים; 41% תומכים ברעיון.

הסקר מצא כי למרות עליית הימין הקיצוני בכמה מדינות באירופה, ולמרות הפגנות נגד פליטים במדינות שונות שם, תושבי מערב אירופה פותחים זרועותיהם לפליטי אלימות. הנה המדינות האירופיות לפי מידת התמיכה של תושביהן בפליטים, בסדר יורד: ספרד (86% מוכנים לקלוט פליטים), הולנד (83%), גרמניה (82%), שוודיה (81%), צרפת (79%), בריטניה (74%), יוון (69%), איטליה (56% בעד קליטת פליטים, 32% נגד), פולין (49% בעד,36% נגד) וכאמור - הונגריה 54% נגד, 32% בעד). 

ואלה המדינות מחוץ לאירופה, שוב לפי מידת התמיכה של תושביהן בקליטת פליטים, בסדר יורד: מקסיקו (79% בעד), קנדה, (74% בעד), אוסטרליה (72% בעד), ארה"ב (66% בעד) ויפן (66% בעד, 27% נגד).

בארה"ב, התנהלות ממשל טראמפ בסוגיית הפליטים מנוגדת לדעת רוב האוכלוסייה, לפחות לפי סקר זה: הממשל קבע תקרה של 30 אלף פליטים שיזכו במקלט בארה"ב בשנת הכספים 2019 - המספר הנמוך ביותר אי פעם.

עוד על המסע של פליטים מאפריקה לאירופה ועל הסכנות שבדרך בכתבתו של אסף אוני - משבר הפליטים: לראות חלומות ותקוות יורדים למצולות.