נחשפה החברה החדשה של וילנץ: "שבב ה-AI המהיר בעולם"

מאחורי הקמת הבאנה ניצב מייסד גלילאו אביגדור וילנץ, שגם היה המשקיע הראשון בחברה • אתר EE times מציין כי הנתונים שמציגה החברה גוברים על כל מעבדי ה-CPU וה-GPU הקיימים כיום, אם כי החברה לא חשפה את מלוא המפרט הטכני של השבב החדש

אביגדור וילנץ / צילום: חגי אהרון
אביגדור וילנץ / צילום: חגי אהרון

חברת הסטארט-אפ Habana Labs, שפעלה עד כה בחשאי, הציגה בכנס בארה"ב את שבב הבינה המלאכותית Goya, שלטענתה הוא המהיר בעולם. טכנולוגיות אחרות, כולל ישראליות, הוכרזו כבר על ידי חברות מתחרות, אך מרביתן נמצאות עדיין בשלבי פיתוח. מאחורי הקמת הבאנה ניצב מייסד גלילאו אביגדור וילנץ, שגם היה המשקיע הראשון בחברה.

אתר EE times מציין כי הנתונים שמציגה החברה גוברים על כל מעבדי ה-CPU וה-GPU הקיימים כיום, אם כי החברה לא חשפה את מלוא המפרט הטכני של השבב החדש. האתר מזכיר כי ב-2015 וילנץ מכר את חברת אנאפורנה שהקים לאמזון, מה שמעיד אולי על לקוח מרכזי של הבאנה בעתיד.

שבבי בינה מלאכותית מותקנים במערכות מחשבים ומרכזי נתונים המשמשים לעיבוד של כמויות עצומות של מידע (ביג דאטה) כמו זיהוי אנשים בתמונות, תרגום רשתות עצבים, ניתוח סנטימנט בטקסטים ועוד. השבב החדש תוכנן מאפס לצורך יישומי בינה מלאכותית ולמידה עמוקה והוא מתחרה בשבבי Nvidia, שתוכננו במקור לעיבוד תמונה במחשבים אך משמשות כיום במרבית מרכזי הנתונים של בינה מלאכותית.

הבאנה הציגה תוצאות של מבחן משווה ResNet-50 לפיו לטענתה השבב החדש מספק ביצועים העולים פי שלושה על השבב המתחרה של Nvidia. לוח מחשב מבוסס שבב גוייה בודד מעבד 15,000 תמונות בשנייה עם זמן המתנה (latency) של 1.3 מילישניות וצריכת חשמל של 100 ואט. לדברי החברה, שלושה כרטיסים כאלה יכולים להגיע לביצועים המקבילים ל-169 כרטיסים של אינטל, או שמונה כרטיסים של Nvidia בארכיטקטורת טסלה.

ליוזמת הקמת הבאנה ב-2016 הצטרפו דוד דהן המשמש כמנכ"ל, ורן חלוץ סמנכ"ל פיתוח (ובנו של הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ). השניים יוצאי חברת פריים סנס, שנרכשה על ידי אפל ב-345 מיליון דולר ב-2013 והטכנולוגיה שלה שולבה באייפון X . מנהל העסקים של החברה הוא איתן מדינה, מי שהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה בגלילאו.

בעת ההכרזה אמר מדינה: "בנינו צוות מומחים במטרה לשנות את הדרך בה נעשים עיבודי בינה מלאכתית בענן, בדאטה סנטרס ובשימושים נוספים שמתפתחים בתקופה האחרונה. אבן הדרך שקובע המוצר הזה יוצאת דופן בהתחשב בכך שהחברה הוקמה רק ב-2016".

וילנץ, המשמש כיו"ר החברה, אמר: "ב-30 השנים שאני עובד עם צוותים מובילים בתעשיית המוליכים למחצה, רק לעיתים רחוקות ראיתי יכולת ביצוע כזו. שבב הגויה שקיבלנו כעת, פחות משנה אחרי שנהגה לראשונה, נבחן בתנאים מחמירים והוא מוכן לייצור. ההיצג המדהים הזה, ביחד עם הפלטפורמות שהבאנה תציע ברבעונים הקרובים, תאפשר ללקוחות שלנו להוביל במהפכת הבינה המלאכותית".

הבאנה מעסיקה כיום 120 עובדים במשרדיה בתל אביב ובקליפורניה ומרכז הפיתוח בקיסריה. המשקיע המוביל בחברה היה אביגדור וילנץ, ואליו הצטרפו קרן בסמר וקרן וולדן.