סין מגיבה לטראמפ: מלחמת הסחר מחריפה

(עדכון): סין צפויה להטיל מכסים על סחורה אמריקאית בשווי 60 מיליארד דולר • אמש, בניסיון ללחוץ על הממשל הסיני לקראת סבב שיחות שצפוי להיפתח בסוף החודש מימש טראמפ את האיום להחריף את הסנקציות והטיל מכסים נוספים על סחורה סינית • יחד עם זאת, שיעור המס יעמוד כרגע על 10% בלבד ויעלה בסוף השנה ל-25% • וול סטריט נעלה אמש בירידות על רקע החשש מהתגברות מלחמת הסחר ופגיעה במניות הטכנולוגיה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, החריף אמש (ב') את מלחמת הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג: הוא הורה להטיל מכסי יבוא בשיעור 10% על שורה ארוכה של מוצרים מסין בשווי 200 מיליארד דולר. הוא הזהיר, שיש לצפות להסלמה נוספת: המכסים יועלו לרמה של 25% בתחילת 2019.

סין צפויה להגיב בצעדים משלה, והודיעה כי תטיל מכסים על סחורה אמריקאית בשווי 60 מיליארד דולר שיכנסו לתוקף בדיוק באותו התאריך שבו יופעלו הצעדים האמריקאים.

זו היריה האמריקאית השניה במלחמת הסחר המתעצמת בין שתי המדינות. ביולי הודיע טראמפ על הטלת מכסים על מוצרי יבוא מסין בשווי 50 מיליארד דולר. בסך הכל, מטיל עתה ממשל טראמפ מכסי יבוא על מוצרים סיניים בשווי 250 מיליארד דולר, בערך כמחצית משווי כל היבוא הסיני לארה"ב ב-2017, שהסתכם ב-505 מיליארד דולר.

הסיבה המיידית לצעד החדש של הנשיא היא החלטת בייג'ינג לגמול לארה"ב על העלאת המכסים הראשונה ולהטיל מכסים על מוצרי יבוא אמריקאים בשווי 50 מיליארד דולר. אך ברקע העימות הגדול נמצאת תחושה רבת שנים של טראמפ, שסין מסובבת את ארה"ב על האצבע הקטנה שלה.

טראמפ מאמין - והוא הכריז על כך במסע הבחירות לנשיאות ב-2016 - שארה"ב צריכה להעניש את סין בגין הגבלות משמעותיות על פעילויות של חברות אמריקאיות, בגין גזלה מתמשכת של קניין רוחני שהפיקו חברות אמריקאיות ובגין צורות אחרות של גניבות טכנולוגיות אמריקאיות שמחקו, לדברי טראמפ, מפעלים ומשרות בשווי מיליארדי דולר מהמפה הכלכלית של ארה"ב.

"במשך חודשים קראנו לסין לשנות את התנהלותה הבלתי הוגנת ולהעניק לחברות אמריקאיות יחס הוגן שמושתת על הדדיות", אומר טראמפ בהודעה על הצעד החדש. "הבהרנו היטב אילו שינויים חייבים להיעשות, ונתנו לסין כל הזדמנות לנהוג בנו באופן הוגן יותר. אבל, עד עתה, סין אינה מכונה לשנות את התנהלותה".

בתדרוך לכתבים אמרו פקידים בבית הלבן, שסין תוכל לפרוק מעל עצמה את נטל המכסים אם תקבל את דרישות הממשל, ובכללן פתיחת רבדים גדולים יותר של השוק הסיני לחברות אמריקאיות, וביטול התקנות שמחייבות חברות אמריקאיות למסור טכנולוגיות לשותפים סיניים, כתנאי לפעילות בסין. הפקידים אמרו, כי ארה"ב תמשיך בשיחות הסחר עם סין רק אם בייג'ינג תראה שהיא מוכנה לעשות ויתורים בשתי סוגיות אלה.

אנליסטים אומרים, שהעמדה הנוקשה של ממשל טראמפ כלפי בייג'ינג נובעת מהערכה שלארה"ב יש עתה קלפים כלכליים טובים יותר מאשר אלה שבידי סין. כלכלת סין נמצאת עתה במגמת האטה. הצרכנים מוציאים פחות והוצאות הממשלה על תשתיות פחתו במידה משמעותית. מגמת הבלימה בסין צפויה להימשך, בעוד שכלכלת ארה"ב צומחת ושיעור האבטלה ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 2000.

בניגוד לסבב המכסים הקודם של טראמפ, שהוטל בעיקר על מוצרים תעשייתיים, המכסים החדשים חלים בעיקר על מוצרי צריכה כמזגני אוויר, רהיטים ומנורות. רשתות שיווק ארציות בארה"ב הגיבו בחלחלה על הצעד החדש של טראמפ.

"אנו מאוכזבים מאוד מהחלטת הממשל להטיל מכסים על מיליוני מוצרים שהצרכנים האמריקאים קונים מדי יום", אמר האן קוואץ', סגן נשיא לסחר בינלאומי בארגון גג של רשתות שיווק. "המכסים הם בעצם מס על משפחות אמריקאיות. נקודה. הצרכנים - לא סין - ישאו בנטל של המכסים האלה וחקלאים אמריקאים יראו כיצד ההשלכות השליליות של ההתנהלות הזו ילכו ויחריפו".

ממשל טראמפ ביקש למתן את הפגיעה בצרכנים האמריקאים. כאמור, המכסים על יבוא מסין הועלו עתה ב-10% בלבד כדי למנוע עליית מחירים חדה בעונת הקניות החמה ביותר ביותר בשוק האמריקאי - התקופה שבין חג ההודיה, בנובמבר, לראש השנה האזרחית. אבל, כפי שצוין בהודעת הבית הלבן, שיעור המכסים יעלה לרמה של 25% בתחילת 2019, עם חלוף בהלת הקניות.

כלכלנים רבים מציינים, כי אין ספק שסין אכן אשמה בגזילת טכנולוגיות מארה"ב (וממדינות אחרות), אך הצעדים שנוקטת ארה"ב עלולים עלולים לחזור אליה כבומרנג. "אנו רואים עתה, בסלו מושן, את תחילת הכידרור שיסתיים בגול עצמי מכאיב", אמר פרשן בתכנית מלל טלוויזיונית.

למשל: שניים מפלחי היצוא הגדולים ביותר של ארה"ב לסין הם פולי סויה וסורגום, שמקורם במדינות המערב התיכון, ובמיוחד באזורים שבהם יש ריכוז גבוה של מצביעי טראמפ. סין כבר הטילה מכסים גבוהים על יבוא גידולים אלה, צעד שייקר אותם לצרכן הסיני. סין יכולה גם פשוט לצמצם את רכישת גידולים בארה"ב ולרכוש אותם במדינות כברזיל וארגנטינה, שממתינות בפינה. זו תהיה פגיעה לא רק בכלכלת ארה"ב אלא גם פגיעה אישית בטראמפ עצמו. למעשה, לוביסטים מטעם חברות חקלאיות ניסו להסביר זאת לנשיא ויועציו בעבר, אך הם נתקלו בתשובה אחת: נקיטת צעדים נגד סין היתה הבטחה חשובה במסע הבחירות של טראמפ, ועליו לקיים את הבטחותיו

"נראה שארה"ב מאמינה, שמכסים ואיומים בהטלת מכסים נוספים ירככו את הסינים וידחפו אותם לגלות עמדות נוחות במו"מ עתידי", אמר אסוואר פראסאד, כלכלת בקורנל שמתמחה בענייני סחר. "אבל ההוכחות בשטח הן, שהטקטיקות הביריוניות של ארה"ב רק יקשיחו את עמדת בייג'ינג והיא תחזור ותטיל מכסים על מוצרי יבוא אמריקאים לסין". פראסאד רואיין ב"ניו ייורק טיימס".

לו ג'יוויי, שהיה שר האוצר של סין עד העת האחרונה ושמשמש עתה כיועץ בכיר למפלגה הקומוניסטית, הזהיר באחרונה - לפני החלטת טראמפ להטיל מכסים חדשים - שאם יהיה צורך, תוכל בייג'ינג להפסיק לייצא לארה"ב את הרכיבים לשרשרות האספקה של חברות אמריקאיות. לדבריו, יעברו שנים עד שחברות אמריקאיות יוכלו להקים שרשרות אספקה חדשות במדינות אחרות.