"ועדת פישמן נועדה לעשות שיימינג לבנקאים? זו טענה רדודה"

אחרי החגים יתייצבו בכירי המערכת הבנקאית בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא הסדרי החוב ללווים הגדולים • בראיון ל"גלובס" לא מתחייב יו"ר הוועדה, איתן כבל, שהמוסדיים יזומנו להופיע, ומספר על האכזבה מחוסר שיתוף-הפעולה של בנק ישראל • וכן, הוא לא אופטימי לגבי מפלגת העבודה: "לא עשינו חשבון נפש מאז 77'. המפלגה צריכה לעבור שינוי"

איתן כבל/ צילום:איל יצהר
איתן כבל/ צילום:איל יצהר

אחרי החגים יהיו העיניים של המערכת הפיננסית נשואות אל הכנסת. שם המופע: ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים (או בשמה הלא רשמי - ועדת פישמן). השחקנים הראשיים: יושבי ראש והמנכ"לים של הבנקים. הבמאי: ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת החקירה.

לא אחת "חוטפים" הבנקים מהכנסת, בהצעות חוק, במילים קשות ובביקורת, אבל לרוב הבנקים שולחים אל האש את הלוביסטים, נציגי איגוד הבנקים או מנהלים זוטרים כעת, זו תהיה הפעם הראשונה זה זמן רב שייערך מפגש פנים אל פנים בין ראשי המערכת הבנקאית לחברי הכנסת, ועוד בנושא טעון של מתן אשראי ללווים הגדולים, שהסתיים פעמים רבות בתספורות ומחיקות חוב. הוועדה, שהייתה יוזמה של ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני), שודרגה אשתקד למעמד של ועדת חקירה פרלמנטרית, ואחרי הרבה מהמורות בדרך, כולל פיצוץ הישיבה עם ראש רשות שוק ההון דורית סלינגר (ראו מסגרת), היא צפויה להתחיל בסדרת דיונים עם ראשי המערכת הבנקאית בעוד כחודש.

בבנקים דרוכים לקראת המפגש הטעון ומכינים היטב את המנהלים. גם ח"כ כבל נרגש לקראת תחילת דיוני הוועדה: "אני מאוד מתרגש. אני רואה בוועדה הזו ועדת דגל. זו הזדמנות גדולה להרים את קרנה של הכנסת, ולהראות שיש גם דרך עבודה אחרת. אנחנו מתייחסים לעבודה של הוועדה הזו ברמה המקצועית הגבוהה ביותר", אומר כבל בראיון ל"גלובס".

בבנקים חוששים שבסוף זה יהיה מופע שיימינג כנגד הבנקאים.

"זו טענה רדודה, פוגענית ומתנשאת. כבר מתחילים לייצר אווירה שמטרתה להחליש ולהקטין את חברי הכנסת. יש פה תהליך מסודר עם שאלות מוכנות. חברי הכנסת יהיו חייבים להפגין רמה מקצועית גבוהה, ואין כאן שום דבר שבא לבזות מישהו.
גם כאשר החלטתי לזמן את ראש הממשלה נתניהו לדון בנושא הגז שמעתי את אותן אמירות - שאני רק רוצה לבזות את ראש הממשלה. בפועל, הדיון איתו היה ברמה מאוד גבוהה. זה לא משנה אם יש בינינו ויכוח, צריך שיהיה ויכוח וצריך שיהיו הכרעות, אבל הדיון צריך להיעשות".

חברי הכנסת לא ינצלו את הבמה לפרובוקציות וכותרות?

"ממש לא. אני יודע לשלוט בחברי הכנסת, ואני מוכיח זאת יום יום בדיונים שאני מנהל בוועדות".

הסדר חוב זה, למרבה הצער, חלק בלתי נפרד מעולם האשראי. הרי אפילו למפלגת העבודה בנק הפועלים עשה בזמנו הסדר חוב. ובשורה התחתונה, הרוב המוחלט מהחוב לבנקים נפרע, אז למה צריך בעצם ועדת חקירה?

"אני מכיר את הנרטיב הזה. הבנקים עוד יבקשו שנשלח להם פרחים על העבודה המעלפת שהם עשו בנושא. בשורה התחתונה הייתה סדרה של מחיקות ותספורות שלא היו כדוגמתן. גם אם הכל התנהל כשורה, זה נושא שצריך להיבדק ולהיות שקוף יותר: איך ניתן האשראי, למה בהיקפים האלה, מה עשו הבנקים כשכבר גילו שיש בעיה ומה היה חלקן של הנפשות הפועלות השונות".

מה אתה מצפה להשיג מהוועדה, מה תהיה מבחינתך תמונת הניצחון?

"אוי ואבוי אם אתן עכשיו תמונת ניצחון. בסוף הפעילות של הוועדה יהיו המלצות חקיקתיות, ובמידת הצורך גם המלצות לשינויים מבניים. אנחנו מתכוונים להציע שינוי, לא באנו לוועדה כדי להעביר את הזמן.

"הרצון הכן שלי זה לייצר מצב שבו נבין קודם כל מה קרה. אם נוכל לייצר מצב שאירועים דומים לא יקרו שוב, כבר עשינו מעשה גדול. אני רואה שעצם ההתעסקות עם העניין בשלב הזה מעוררת את המערכת וגורמת לה לבדוק עצמה יותר ולתת מענה. אירועים בסדר גודל כזה חייבים להיות שקופים. אי-אפשר להגיד, סגרנו מאחורי דלתיים סגורות".

דיוני הוועדה מתחילים רק לקראת סוף אוקטובר. ברקע יש איום של הליכה קרובה לבחירות. מה יקרה אם באמצע פעילות הוועדה הכנסת תתפזר?

"חשבתי על הנושא הזה. אני מתכוון לסיים עם הוועדה כשאני עוד בתפקיד הנוכחי. צריך לזכור כי כשהכנסת מתפזרת, זה לא קורה תוך 24 שעות. גם אם נניח שיש בחירות בפברואר, זה אומר שיש לנו זמן לקיים דיונים עד דצמבר. במידת הצורך נעשה דיונים מרתוניים: דיון ביום ראשון בבוקר, עוד אחד אחר-הצהריים ודיון ביום חמישי, ואז אין סיבה שלא לסיים את התהליך. בכל אופן, גם אם לא יהיו בחירות, אני מתכוון לסיים את הדיונים עד סוף השנה, ולהגיש דוח עד לחודש פברואר".

אגב, מתי להערכתך יהיו הבחירות?

"אני מעריך שהבחירות יהיו באזור אפריל-מאי".

פגישות כן, מידע לא כל-כך

היו לכם בעיות בתיאום ההופעה של הבנקאים, הם ניסו להתחמק?

"הלו"ז סגור, ולזכותם של הבנקים ייאמר שהם לא עשו בעיות בתיאום. האינטרס של הבנקים הוא להראות בשלב זה שהם יוצאים מגדרם בשיתוף-הפעולה".

הבנקים אולי שיתפו פעולה בנוגע לתיאום הפגישות, אבל בנושא העברת המידע לוועדה היה פחות שיתוף-פעולה, וזאת בלשון המעטה. הוועדה פנתה אל הבנקים במכתב רשמי בבקשה לקבל מידע על רשימת לווים גדולים, כגון הסכמי אשראי, פרוטוקולים של ועדות אשראי ועוד. למזלם של הבנקים, במקביל לכך ניתן פסק דין של בג"ץ בעתירה שהגישו ארגונים ציבוריים לקבלת מידע על האשראי שניתן לנוחי דנקנר. פסק הדין קבע שאין לפרסם את המסמכים, שכן הסודיות הבנקאית גוברת על זכות הציבור לדעת. הבנקים הסתמכו על פסק דין זה והודיעו בנימוס לוועדה שלא יעבירו מידע על לווים ספציפיים.

"אין ספק שבג"ץ סינדל אותנו במידה רבה", אומר כבל. "למרות זאת, יש לנו מספיק חומרים. אני גם לא ארים ידיים בנושא העברת החומרים, ואנחנו אמורים לקיים פגישה בנושא עם שרת המשפטים איילת שקד. שקד נתנה התחייבות שהרגולטורים לא ימנעו קבלת חומר. נפגשתי בנושא גם עם המשנה ליועמ"ש, מאיר לוין, וברור שלא על כל חומר יש טאבו, ואנחנו נקבל חומרים", הוא מוסיף.

בעוד חודש כבר מגיעים הבנקאים, ועד אז לא יהיה שינוי בחקיקה. יישב לפניך מנכ"ל בנק ויגיד שהוא לא יכול לענות על השאלות בשל סודיות בנקאית. מה תעשה?

"אנחנו לא צריכים את הפרוטוקול המדויק מוועדת אשראי. יש המון חומרים פומביים מבתי המשפט והתקשורת, ומספיק נושאים לדבר עליהם. אני לא מתכוון לאפשר לבנקאים סתם להעמיס עליי חומרים, כך שאצטרך לברור את המוץ מהתבן. אני מתעסק בעניין תהליך האשראי, ורוצה להבין איך הדברים התנהלו".

פניתם לבית המשפט לקבל חומרים בתיק של אליעזר פישמן (לשעבר בעל השליטה ב"גלובס"). כבר קיבלתם אישור מבית המשפט?

"טרם התקבלה ההחלטה. אנחנו אמורים לקבל תשובה בקרוב. בכל אופן, לא נרשמה התנגדות מצד אף אחד לקבלת החומרים".

מה לגבי שיתוף-הפעולה עם בנק ישראל עם הוועדה, אתה מרוצה ממנו?
"אני מאוד מאוכזב משיתוף-הפעולה של בנק ישראל. כשאנחנו מבקשים חומרים מהבנקים והם מסרבים, אני לא אוהב את זה, אבל אני יכול להבין אותם. לעומת זאת, יש גבול עד כמה רגולטור יכול להתחבא מאחורי טענת הסודיות.

"בנק ישראל מזכירים לי את זה שחייל בא לאפסנאות, הוא רואה מאחורי האפסנאי את כל הציוד שיש לו, ולא משנה מה הוא מבקש, קודם כל האפסנאי אומר לו: 'אין לי'. זה לא מקובל עלי. בנק ישראל צריכים לצאת מגדרם כדי לסייע בתהליך, וזה לא קורה. לכן העבודה שלנו קשה מאוד".

הלוביסטים של הבנקים מנסים ללחוץ על חברי הכנסת?

"אני לא מאלה שרואה בלוביסטים אויב. יחד עם זאת, ביקשתי מחברי הכנסת בוועדה שלא להיפגש עם לוביסטים בנושא זה, מפאת הרגישות שלו, ואני בטוח שכל חברי הכנסת שהם אנשים ישרים מכבדים זאת.

"במקביל, הציבור קיבל ייצוג בוועדה הזו. אנחנו עובדים הרבה עם הארגונים החברתיים והגופים הציבוריים השונים ומתייעצים איתם, והם גם קיבלו במה בישיבה הראשונה של הוועדה".

הם גם ישאלו את הבנקאים שאלות בישיבות?
"הם יישבו בקהל, הם העבירו לנו שאלות, אבל הם לא ישאלו בדיונים. הדיונים יתקיימו במתכונת של שימוע, וחברי הכנסת ישאלו את השאלות".

הוועדה הוגדרה באופן רשמי לחקור את כל התנהלות המערכת הפיננסית בנושא הסדרי החוב. זימון הבנקאים הושלם, מה לגבי זימון ראשי הגופים המוסדיים?

"בשלב הזה אין תוכנית לזמן את המוסדיים. זה לא שהתוכנית חלוטה, אבל קודם כל מתחילים עם הבנקים - זה הסיפור הגדול מבחינתנו".

אבל גם המוסדיים נתנו אשראי ומחקו מיליארדים בהסדרי חוב, למה הם לא נחקרים?
"אף אחד לא מתחמק. העובדה שלא נתתי את התשובה המלאה, לא אומר שהמסקנה שהגעתן אליה נכונה. אני סבור שהמוסדיים הם שחקן מרכזי בתהליך לא פחות מהבנקים. אלה דברים שנמצאים מולנו".

 המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר טרם זומנה להופיע. מדוע?
"מסיבות טכניות בלבד. המפקחת תוזמן, חד משמעית, וכבר היה לנו מפגש איתה ועם הצוות המורחב שלה".

מה לגבי הזמנת בכירים לשעבר מהמערכת הבנקאית, שהיו שם כשהאשראי הבעייתי חולק?

"לא מן הנמנע שאם לא נקבל תשובות מספקות, נזמין גם אותם. נכון שהם יכולים לסרב להגיע, אבל תהיה לכך משמעות כלפיהם. אנחנו גם לא פוסלים שנזמין אנשים נוספים מהמערכת הבנקאית כגון חברי דירקטוריון או ראשי אגפים. אני מבטיח לכן שהעבודה של הוועדה הזו לא תהיה חפיפניקית".

"לקחו לי רק את התאגיד"

ח"כ כבל, המכהן בכנסת כ-20 שנה, הוא מוותיקי הח"כים של מפלגת העבודה. הוא סוגר קדנציה מוצלחת מבחינתו כיו"ר ועדת הכלכלה בשלוש השנים האחרונות, שכללו בין היתר קידום הרפורמה במשק החשמל, טיפול בנושא הגודש בכבישים והשלמת חקיקה של חוקים צרכניים שונים.

ח"כ כבל, אתה חולק שבחים רבים לתפקוד הועדה שבראשה אתה עומד, אבל בכנסת ה-20 נושאים רבים נלקחו והועברו מן הוועדה שלך. הקואליציה, במיוחד חברי הכנסת דוד ביטן ודוד אמסלם, רוקנו לך את הוועדה והקימו, למשל, ועדות אד-הוק לנושאי תקשורת.

"השאלה היא נכונה באופן בסיסי, אבל לא צריך להגזים, בפועל הדבר היחיד שלקחו לי זה התאגיד, וגם כאן לא את כל הדיונים. את הפיצול של התאגיד השאירו בסופו של דבר אצלי, כי לא נותר להם זמן. כך גם בעניין ערוץ 20 - אם הייתי מתעקש הייתי עומד בראש הוועדה. החלטתי לא להתעקש, כי לא ראיתי בזה אינטרסים מיוחדים".

מדוע לא התעקשת? אמרת לעצמך שהממשלה רוצה לדחוף ערוץ טלוויזיה שתומך בה ולך זה לא משנה? אתה נותן להם לזרום?

"זה לא מה שאמרתי. הייתי חבר בוועדה, ישבתי בכל הדיונים כחבר. שום החלטה שהתקבלה שם לא היתה מנוגדת לעקרונות שלי. מתוך מאות חוקים ונושאים, היו רק מעט נושאים שלקחו לי. אחד מהם היה הקמת רשות החשמל לפי חוק ההסדרים. וזה הגיע לבג"ץ, וניתן ללכת ולקרוא מה אמר בג"ץ על ההתנהלות שלי. והדבר הנוסף זה תאגיד השידור הציבורי, בחלק מן הדיונים. וערוץ 20. זה הכל. מתוך מאות ואלפי נושאים. יש לי רוב בוועדה ומותר להם לחשוש, זה לגיטימי".

בנוגע למצב במפלגת העבודה, למה כל חברי הכנסת שלכם מתוסכלים מיו"ר העבודה אבי גבאי, והאם גם אתה בלחץ שלא תיכנס לכנסת הבאה?

"גבאי ואני לחצנו ידיים יום לפני הרמת הכוסית. הוא אמר לי שהוא מבקש שלום. מעולם לא רבתי איתו, ותמכתי בו בבחירות ליו"ר המפלגה. זו לא רק הייתה תמיכה, אלא הבאתי לו מאות קולות. אפילו ח"כ עמיר פרץ אמר לי שאני בין אלה שהביאו לו את הניצחון.

"לגבי המצב במפלגה, זה לא סוד שיש התמרמרות גדולה והיא לא נעלמת מעיניו של גבאי. אנחנו רואים את הסקרים של היום, ואנחנו מקווים שזה ייראה אחרת בפועל. כששני שלישים מהסיעה מתנדנדת זה מייצר לחצים, וזה תפקידו של גבאי לאחד ולחבר את השורות והוא יודע את זה. אי-אפשר לצאת לקרב ככה. אני מרגיש שהוא עושה מאמצים לשנות את הפוזיציה".

גבאי משתמש יותר מדי בקלף העדתי לדעתך? הוא רומז שהנה הגיע סוף סוף המרוקאי למפלגה של האשכנזים, כולל ציוץ מתנשא בראש השנה בנושא הגפילטע פיש, והרי אצלכם היו כבר שני יו"רים מעדות המזרח וישנם מזרחים בצמרת המפלגה, בהם גם אתה. האם פוליטיקת הזהויות של שנת 2018 מקובלת עליך?

"אני לא חושב שהוא עושה את זה פנימה אל תוך המתפקדים. זה לא סוד שחלק ניכר ממצביעי הימין הם מעדות המזרח. אני חושב שהוא רואה בכך כלי שיכול לעזור לו למשוך בוחרים. אליי אישית זה פחות מדבר, אני משתדל לא למשוך את המשפחה שלי לתוך התהליך, אבל אני לא שופט אותו על כך, והוא לא משתמש בזה באופן מפלג. עם הגפילטע, הכוונה היתה אחלה, הביצוע לא היה טוב, וסתם התנפלו עליו קצת יותר מדי. הוא בא ממקום של להיות סחבק"

מה לגבי השתלבות של אהוד ברק במפלגת העבודה?

"אני לא רואה בשום פנים ואופן את ברק מוביל את המפלגה. תמכתי בו פעמיים, ולא אלך לרופא שכמעט הרג אותי פעמיים - ראשון הוא לא יהיה. אם הוא ירצה להיות חלק מן הרשימה, אז אולי".

היית רוצה שגבי אשכנזי יצטרף אליכם?

"הלוואי ויבוא, אבל כמה עוד נדוש בזה?"

היית רוצה שבני גנץ יצטרף לעבודה?

"הלוואי ויבוא אלינו. יחד עם זאת, אני לא רואה תהליך שהוא יהיה מספר אחד, יש יו"ר למפלגה".

גנץ שכן שלך, תושב עירך ראש העין. אתם נפגשים?

"אנחנו נפגשים לפעמים בטיילת בהליכות, אולי יוצא לי לראותו בבית קפה. אומרים שהוא קיבל החלטה לרוץ לבד, אבל לא ידוע לי מעבר. אני מאמין שעד להחלטתו הסופית יש זמן. אני מודע לכך שיש דיבורים ומחשבות על פיצולים בתוך המפלגה, אך בפועל זה לא באמת קיים. יש לחץ על השריונים והשיבוצים וזה מייצר את הקשיים לאור המספרים הנמוכים בסקרים".

המספרים הנמוכים בסקרים נובעים מכך שהציבור כבר לא מזדהה עם המפלגה שלכם.

"הבעיה היא בנרטיב שלנו כבר הרבה זמן. למעשה, לא עשינו חשבון נפש אמיתי מאז 77'. אנו מתגעגעים למשהו שלא היה קיים, שכן רוב השנים הרי לא הובלנו את המדינה".

מפלגת העבודה עוד תחזור להנהיג את המדינה?

"אני לא יודע אם במתכונת הנוכחית. מאז שהיא קמה כמפלגת פועלי ציון ב 1906 היא עברה אינספור שינויים, והיא צריכה גם עכשיו לעבור שינוי. החבירה עם לבני למחנה הציוני היתה מהלך כזה וגם מפא"י הגדולה התאחדה עם אחדות העבודה. אני לא יודע לגבי הנוסחה עכשיו, אבל אנחנו חייבים גוש גדול, כי כרגע כל הגוש שלנו בבעיה.

"אני גם חושב שחייבת לקום מפלגה ערבית-דרוזית-בדואית שמוציאה מתוך ה-13 מנדטים של הרשימה המאוחדת מספר מנדטים, שיגידו שהם פה כדי לדאוג לערביי ישראל, שהם יוכלו להיות הש"ס - כלומר לשון מאזניים - של הציבור שלהם. שהם יביאו השקעות לאום אל פחם, שידאגו לתקציבים - היאיר לפיד של הערבים".

יום כיפור בפתח, על מה אתה חש צורך להתנצל?

"אני הולך להתנצל בפני אמא שלי, ובפני האימהות והאבות שלנו שאנו זונחים אותם ואנחנו לא מספיק מבינים שיום אחד נהיה במקום שלהם. אחד הקשיים הגדולים הוא הבדידות של האנשים המבוגרים. אבי נפטר לפני שנה וחודשיים ואמי נותרה לבד, וזו הסליחה הגדולה שלי, שאני לא מספיק איתה". 

בנק ישראל: הטענות לא ברורות לנו

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "טענותיו של ח"כ כבל לגבי שיתוף-הפעולה של בנק ישראל לא ברורות לנו. הפיקוח על הבנקים העביר לוועדה בחודשים האחרונים עשרות מסמכים ובכלל זה, מסמכים משמעותיים ואפקטיביים שלא פורסמו עד כה לציבור, ובכללם ממצאים מדוחות ביקורת שביצע הפיקוח על הבנקים לאורך השנים בנוגע לאשראים שכשלו והלקחים שהופקו מהם; 
רשימת הביקורות שבוצעו בנוגע ללווים הגדולים וניהול סיכוני אשראי לאורך השנים; הסבר מפורט על פעילויות הפיקוח על הבנקים בנושא זה ועל תהליכי הסיווג וההפרשה שהובילו לצמצום האשראים הגדולים לאורך השנים; הסבר מפורט על השינויים שחלו בהוראות הפיקוח על הבנקים בעקבות תהליכי הפקות הלקחים לאורך השנים; ניתוח איכות תיק האשראי של הבנקים בישראל אל מול העולם.

"העברת חומרים פרטניים לוועדה ציבורית שדיוניה פתוחים לכל, בניגוד לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון, עלולה לפגוע פגיעה חמורה באפקטיביות של עבודת הפיקוח, ובכך לגרום נזק לציבור הרחב בטווח הארוך. ברוח הדוגמה של חבר הכנסת, אפשר להשוות את המסמכים שביקשה הוועדה לפרטים האישיים והרפואיים של חיילים ששירתו בצה"ל ולא לציוד שמעלה אבק באפסנאות".  

"סלינגר היא האדם האחרון שמתאים לו להתעסק בעניינים כמו לוקיישן"

לא מעט תלאות עברו על ח"כ איתן כבל עד לתחילת הפעילות של ועדת החקירה הפרלמנטרית. החל ממציאת יועצים מקצועיים ללא ניגודי עניינים (בסופו של דבר נבחרו פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם), והמשך בסירוב המערכת הבנקאית להעביר חומרים. אולם הרגע המביך ביותר לכבל היה כאשר ראש רשות שוק ההון, דורית סלינגר, הגיעה לוועדה לדיון שאליו זומנה אך החליטה שלא להשתתף בה מכיוון שהושיבו אותה בשולחן במרכז החדר במעמד שלטענתה מדמה מעמד של נאשם.

"הופתעתי מההחלטה של סלינגר לא להשתתף בדיון. היא האדם האחרון שמתאים לו להתעסק בעניינים כמו לוקיישן. הייתי בטוח שהיא תתמודד עם השאלות, בעיקר כשאין לה מה להסתיר. אף אחד לא בא ושם אצבע עליה. לדעתי אחת הסיבות שגרמו לסלינגר לקבל רגליים קרות זה שהיא הבינה שזה לא עוד דיון עם ועדה שאתה מגיע אליו, מעלה שקפים, תודה ושלום. הכל היה מדויק, כולל האופן שבו החדר סודר", אומר כבל.

שוחחתם מאז התקרית?

"לא דיברנו. לא כי חלילה יש בינינו סכסוך, אבל לא דיברנו".

למרות פיצוץ הישיבה עם סלינגר, שמאז כבר סיימה את תפקידה, כבל לא אמר נואש: "אני מתכוון לפנות סלינגר שתופיע. בכל זאת, היא נשאה בתפקיד מרכזי בנושא. אני מאוד מעריך אותה, היא עשתה עבודה יוצאת מן הכלל בגדול בכל הנוגע לביטוח, ואני מאמין ומקווה שיושרתה תגרום לכך שהיא תגיע".

אתה מעריך שסלינגר תגיע. האם זה אומר שתסכים להתפשר בנוגע לסידורי הישיבה?
"עוד לא קיבלתי החלטה חלוטה, אבל אני חושב על זה. בכל אופן, הפגנתי גמישות וכבר באותו היום אמרתי לה שסגניה יכולים לשבת איתה, אבל היא סירבה".

ההושבה של המוזמנים בשולחן באמצע, זו לא התעקשות שמטרתה להביא לשואו?
"לא חיפשתי טריק לתשומת לב. ידעתי שזה יכול לייצר ביקורת, אבל זו לא הייתה נקודת המוצא שלנו. יש המון בעיות בפעילות השוטפת של הועדות. הרבה פעמים נציגים מוזמנים, לא באים, ושמים פס. זה חלק מאותו עניין שהביא לכך שרצינו להקים משהו שונה ומחייב יותר בדמות ועדת החקירה".   

"לא מוטרד מתיק 2000, הזוי לחשוב שנתתי רוח פוליטית לנתניהו"

ח"כ איתן כבל אמנם עומד בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית בכנסת, אך בשנה החולפת הוא גם הכיר את הצד השני, כשנחקר באזהרה במסגרת תיק 2000. במרכז התיק עומד החשד שראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס רקמו עסקה, שבמסגרתה יקדם נתניהו חוק לצמצום כוחו של "ישראל היום" תמורת סיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות". כבל נחקר במסגרת היותו מי שיזם וקידם את החוק נגד "ישראל היום".

אתה חשוד בתיק 2000, זה מטריד אותך?

"אני לא מוטרד מן המצב שלי בכלל. נתניהו השתלט על כל שדה הקלישאות בנוגע לכך שלא היה כלום. ההבדל היחיד הוא שלא הרגשתי שאני חלק מהתהליך שמישהו אחר מניע בנוגע לחוק "ישראל היום". נוני מוזס לא חבר שלי, והרי בכל הצעת חוק מתקשרים ופונים אליי ומבקשים להיפגש איתי".

אבל המשטרה הצביעה על שינוי גרסאות שלך בין החקירה הראשונה לבין חקירתך בינואר 2018.

"כל מה שעשיתי היה כחלק מן העבודה הפרלמנטרית שלי, ובטח ובטח שלא שיקרתי".

נטען שהעברת חוק "ישראל היום" הייתה חלק מעסקת שוחד שבה נתניהו שלח שליחים לקדם את החוק, בניגוד להצהרותיו הפומביות שהוא התנגד לחוק. האם מישהו מטעמו פנה אליך כדי שתקדם את החוק?

"מעולם לא הגיע שליח מטעם לשכת ראש הממשלה לבקש לקדם את חוק 'ישראל היום'. אני ראיתי בנתניהו יריב. הוא מעולם לא ניסה לדבר על זה ואני לא שוחחתי איתו על החוק הזה. הרקע לחוק היה בכלל דיון בנושא המצב הקשה של 'מעריב', ואז עלה נושא 'ישראל היום', חלוקת החינם והורדת התעריפים של הפרסום על ידם, ואני קמתי ואמרתי שצריך לטפל בזה - זה כל הסיפור. אין בי שום חשש מן החקירה כי אני עשיתי עבודה פרלמנטרית מעולה. להזכירך, כולם חתומים על החוק הזה, כולל איילת שקד וישראל ביתנו, כך שלהעמיד אותי במקום של מי שנתן רוח גבית לנתניהו זה הזוי פוליטית".   

תעודת זהות

שם: איתן כבל
תפקיד: יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת
גיל: 59
מצב משפחתי: נשוי + 4 בנות
מגורים: ראש העין
השכלה: ישיבת הנגב נתיבות ולימודים לתואר ראשון באוניברסיטה העברית 
תפקידים קודמים: חבר כנסת זה 20 שנה, מזכ"ל מפלגת העבודה, השר הממונה על רשות השידור
עוד משהו: אוהב בלוז, ולמד קורס במוסיקה שחורה