השימוש בכרטיסי אשראי בימים לפני ראש השנה זינק במעל 50%

זאת בתוך 3 שנים • מנתוני חברת שב"א עולה כי בחמשת הימים שלפני ראש השנה בוצעו עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 5.7 מיליארד שקל - שני מיליארד שקל יותר מאשר לפני 3  שנים • הסיבה העיקרית היא השימוש הגובר בכרטיסי אשראי בשנים האחרונות על חשבון הכסף המזומן

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

עלייה חדה בשימוש בכרטיסי אשראי לקראת ראש השנה. מנתוני חברת שב"א (החברה המפעילה את מערכת הסליקה בתשלומים בכרטיסי אשראי בישראל), שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי היקף השימוש בכרטיסי אשראי לפני ראש השנה האחרון זינק ב-15.3% לעומת הנתונים המקבילים לתקופה שלפני החג אשתקד.

היקף השימוש בכרטיסים בחמשת הימים שלפני החג עמד על 5.7 מיליארד שקל לעומת 4.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2017. מדובר בהמשך גידול חד בשימוש בכרטיסי אשראי. לשם השוואה לפני 3 שנים עמד הנתון בימים של לפני החג על 3.7 מיליארד, כלומר הוא זינק ביותר מ-50% בתוך 3 שנים. 

עלייה של 22% בשימוש בחמשת הימים שלפני ראש השנה
 עלייה של 22% בשימוש בחמשת הימים שלפני ראש השנה

העלייה בהיקף העסקאות בכרטיסי אשראי מוסברת הן מצמיחת שוק הכרטיסים, מהמעבר לשימוש בכרטיסי אשראי על חשבון אמצעי תשלום אחרים, וכן מכיוון שהשנה החג התקיים בסמוך לסוף השבוע. גורמים בשוק התשלומים מציינים כי נרשמה השנה גם עלייה חדה ברכישות לקראת החג שהתבצעו באינטרנט.

המעבר לשימוש בכרטיסי אשראי על חשבון אמצעי תשלום אחרים מביאה לכך שכמות העסקאות גדלה בצורה חדה, ובמקביל היקף העסקה הממוצע נמצא במגמת ירידה, שכן כיום נעשות יותר ויותר עסקאות קטנות בכרטיסי אשראי. מנתוני שב"א עולה כי כמות העסקאות לפני החג הנוכחי הייתה גבוה ב-22% לעומת התקופה המקבילה לפני החג אשתקד. לעומת זאת, סכום העסקה הממוצע ירד בשנה האחרונה בכ-1.5% ועמד בימים שלפני ראש השנה על 223 שקלים לעומת 227 שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

בשב"א גם מציגים פילוח של הנתונים לפי שעות, ומציינים כי עיקר הפעילות בכרטיסי אשראי נעשתה בסמוך לכניסת החג - ביום ראשון בין השעות 11 ל-12, אז נסלקו עסקאות בהיקף של 110 מיליון שקל, בקצב ממוצע של מעל עשרת אלפים פעולות בדקה.

חברת שב"א מפעילה כאמור את מערכת הסליקה המרכזית של כרטיסי האשראי. בחברה מציינים כי גם השנה הם נערכו ותגברו את הפעילות לקראת החג, לאור הצפי לגידול בפעילות. במסגרת ההיערכות הופעלה השנה מערכת מחשבים חדשה שתופעל גם במסגרת מעבר שוק האשראי בישראל לטכנולוגיית ה-EMV.