עוד הסתבכות לשמרון ולמלכו? תלונות על תפקודם בתיקים

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולות טענות ושאלות באשר לאופן שבו פועלים שני עורכי הדין המובילים בשני תיקים שבהם הם פועלים כנאמנים • לדוד שמרון מיוחסת הצהרה שגויה לכאורה; וליצחק מלכו מיוחס שיתוף פעולה עם פושט רגל בביזה של נושיו

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

האם עורכי הדין דוד שמרון ויצחק מלכו, מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו, החשודים במעורבות ב"פרשת הצוללות" שוב מסתבכים? מידע שהגיע לאחרונה לידי "גלובס" מעלה טענות ושאלות באשר לאופן שבו פועלים שמרון ומלכו, בשני תיקים משפטיים שבהם הם פועלים כנאמנים, כל אחד בנפרד.

שמרון, בן-דודו של נתניהו, ומלכו שהיה שליחו המדיני של ראש הממשלה, חשודים במעורבות בפרשת הצוללות, או "תיק 3000". בזמן שחקירת פרשת הצוללות מתנהלת וקרבה לסיומה, ממשיכים שמרון ומלכו לנהל את משרד עורכי הדין המשגשג שבו הם שותפים - א.ש. שמרון-י. מלכו-פרסקי ושות', ולמלא תפקידים משפטיים שונים.

נתחיל בעו"ד שמרון. אחד התיקים המעניינים ששמרון מעורב בו נוגע לסכסוך ארוך שנים ורב-יצרים וכסף בין חברת אקה נדל"ן (אקה פיתוח ובנייה), שבבעלות היזם החרדי אלי קליין, לבין חברת "קדמת עדן" של היזמת זיוה כהן, על הזכות לרכוש כ־960 דונם מהוותיקן בסמוך לרמת בית־שמש במאות מיליוני שקלים. על השטח אמורות להיבנות כ־5,000 יחידות דיור, שצפויות להניב רווחי עתק לחברה שתנצח. מדובר באחת העסקאות הגדולות בתחום הבנייה בשנים האחרונות. שמרון מייצג את הוותיקן, או ליתר דיוק בא-כוחו של "המסדר הסלסיאני של דון בוסקו", שהקרקע שייכת לו ומשמש כנאמן מטעמו של המסדר.

אחרי התכתשות משפטית שנמשכה שנים, פסק בית המשפט העליון, בחודש מארס השנה, כי ל"קדמת עדן" יש זכות סירוב ראשונה, והיא זכאית לממשה ולחכור את הקרקע מידי המנזר הסלסיאני המיוצג על-ידי שמרון. אולם אקה נדל"ן ממשיכה לטעון כי יריבתה "קדמת עדן", לא ממלאת אחר התנאים שקבע העליון ולכן ההסכם עימה אינו תקף.

בתביעה שהגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים מבקשת אקה נדל"ן מבית המשפט להצהיר כי המימוש של זכות הסירוב של "קדמת עדן" הוא חסר כל תוקף. אחת הטענות שמעלה "אקה נדל"ן" היא, כי יריבתה "קדמת עדן" היא "לא רק חברה הנעדרת חוסן כלכלי לממן עסקה בהיקף 300 מיליון שקל שבה מדובר, אלא שנגדה, כמו גם נגד זיוה כהן, עומד כתב אישום פלילי".

לטענת אקה נדל"ן, "ברור שהכס הקדוש (המיוצג כאמור ע"י שמרון. ח',מ') לא יאשר עסקה עליה קיימת עננה של ממש בדבר כשרות מקורותיה הכספיים".

בדיקת "גלובס" מעלה כי כהן וקדמת עדן הסתבכו בחקירה פלילית במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעיריית אשדוד. בכתב האישום שהוגש באפריל 2017 לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע נגד נאשמים רבים, בהם חברי מועצת אשדוד וקבלנים בעיר, טוענת המדינה, כי כספי שוחד הועברו מהקבלנים לבכירים בעירייה, ובראשם עמרם כנפו שהיה ממלא-מקום ראש העיר אשדוד. כנפו ושאר הנאשמים מכחישים את ההאשמות נגדם.

במסגרת כתב האישום הזה עמדו לדין גם "קדמת עדן" וזיוה כהן, שהואשמו בקיום מערכת יחסים מושחתת עם חבר המועצה לשעבר, יצחק דרי. ב-27 בדצמבר 2017 הודיעה הפרקליטות לבית המשפט, כי היא הגיעה להסדר-טיעון עם "קדמת עדן" ועם זיוה כהן.

יצר רושם מוטעה

לפי ההסדר, "קדמת עדן" נמחקה מכתב האישום, ואילו זיוה כהן הורשעה לפי הודאתה בעבירה של סיוע להפרת אמונים. הפרקליטות מבקשת לשלוח את כהן לשישה חודשי עבודות שירות, אך אם יימצא שהיא לא כשירה לבצע עבודות שירות בשל מצבה הרפואי, יוטל עליה חלף קנס בסך 100 אלף שקל. הדיון בטיעונים לעונש בעניינה של כהן ייערך בחודש הבא, באוקטובר.

וחזרה לעו"ד שמרון. לידי "גלובס" הגיע מסמך ששלח לאחרונה שמרון אל עו"ד דוד זיילר, המייצג את "אקה נדל"ן", שבו מתייחס שמרון להליכים הפליליים שהתנהלו נגד "קדמת עדן" וזיוה כהן. במסמך יוצר שמרון רושם כאילו התיק בעניינה של כהן עומד להיסגר. זאת, כשבפועל לפני כחצי שנה הגיעה הפרקליטות להסדר-טיעון עם כהן, שבמסגרתו הודתה כהן בביצוע עבירה פלילית של סיוע להפרת אמונים.

במכתב ששלח שמרון ב-23 ביולי, כלומר, כחצי שנה אחרי שכהן הודתה והורשעה בסיוע להפרת אמונים, כתב שמרון כי מבירור שהוא ערך בעקבות פנייה של אקה נדל"ן בעניינה של כהן, עלה כי חברת קדמת עדן נמחקה מכתב האישום בתיק השחיתות בעיריית אשדוד, וכל האישומים נגדה בוטלו. עד כאן - מדויק. אולם בהמשך מכתבו, כתב שמרון כי "הבירור מעלה גם שעניינה של גב' זיוה כהן עומד להסתיים באופן דומה".

השאלה היא - למה לעורך דין ותיק ומנוסה כשמרון, שמייצג את הוותיקן בעסקה כזאת, יש אינטרס ליצור בפני אחד המתחרים על הקרקע, כאילו התיק הפלילי שמתנהל נגד הבעלים של החברה המתחרה עומד להיסגר חצי שנה אחרי שהיא (כהן) הודתה בביצוע עבירה פלילית? האם מדובר בטעות בתום-לב של שמרון? לשמרון הפתרונים.

בתגובה לפנייתנו אליו, מסר שמרון: "התיאור העובדתי כפי שנמסר איננו מדויק. "בית המשפט העליון הכריע כי לקדמת עדן יש זכות סירוב ראשונה והיא זכאית לממשה ולחכור את המקרקעין כפי שהוחלט בפסק מיום ה-14 במארס 2018. המסדר הסליזיאני פעל ופועל בהתאם לפסק הדין זה". עוד מסר שמרון, כי "לאחרונה העלתה אקה מספר טענות בקשר לאופן מימוש זכות הסירוב הראשון על-ידי קדמת עדן, וכעת העניין נמצא בבירור משפטי. עמדת המסדר הסליזיאני הובעה בהמרצת פתיחה שהוגשה על-ידי משרד א.ש. שמרון, י. מלכו, פרסקי ושות', שעיקרה הוא שהמימוש נעשה כדין ועל כן יש להתקדם בעסקה עם קדמת עדן, ובכל מקרה המסדר יפעל בהתאם להחלטות בית המשפט".

עד כאן בעניינו של שמרון. וכעת לעו"ד מלכו. בקשה שהוגשה בימים אלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, והגיעה לידינו, מכילה טענות קשות נגד תפקודו של מלכו כנאמן להסדר הנושים של החייב אלון מוסאיוף. מוסאיוף, תכשיטן ואיש-עסקים ירושלמי, בן למשפחת מוסאיוף המפורסמת, שפשט את הרגל לפני שנים, ונותר חייב עשרות מיליוני שקלים לנושיו.

בין אחיינו של מוסאיוף, יואל הגין, ואמו של יואל, אסתר הגין, מתנהל זה שנים סכסוך משפטי רב-יצרים וכסף על זכויות בנכסי הקדש הרב שלמה יעקב מוסאיוף ז"ל, בשכונת הבוכרים בירושלים - אזור מרכזי בבירה הסמוך לשכונת מאה שערים. הגין טוענים, כי הם בעלי זכויות בחלק מנכסי ההקדש, בעוד אלון מוסאיוף טוען כי הוא הנהנה ובעל הזכויות העיקרי בנכסים.

בבקשה שהגישו לבית המשפט טוענים אסתר ויואל הגין, כי מלכו, כנאמן, שותף למה שהם מכנים "ביזה" שמבצעים בהם מוסאיוף ובנו, שמואל. לדבריהם, מלכו הסתיר מידע רב מהם, מהנושים ומבית המשפט במשך חמש שנים.

באמצעות עורכי הדין שחר הררי, עודד פלג ומירב תהילה, מבקשים אסתר ויואל הגין לחייב את מלכו אישית ואת מוסאיוף, לשלם לקופת הנושים 1.25 מיליון דולר שלטענתם היה על מוסאיוף לשלם לקופת הנושים בהתאם להסדר נושים שנערך עימו בשנת 2009.

לפי הבקשה, מוסאיוף ובנו פועלים במתחם הבוכרים כבשלהם, בגיבוי של מוסאיוף וכאילו מוסאיוף לא מצוי בהליכי פשיטת-רגל או בהליכי הסדר בפשיטת-רגל וכאילו הנכסים הם שלו. לדבריהם, על אף שהנכסים לא שייכים למוסאיוף אלא לנושיו, הוא גובה בגיבוי של מלכו, דמי שכירות מהנכסים במתחם בלי להעבירם לקופת ההקדש או לקופת הנושים.

עוד לפי הנטען, גביית דמי השכירות מהנכסים בשכונת הבוכרים על-ידי מוסאיוף, נעשית בידיעתו של מלכו "אשר ברשלנות רבתי ותוך הפרת כל חובות האמון שלו לנושים וכידו הארוכה של בית המשפט ומסיבות השמורות עימו, נמנע מלעצור את הביזה משך שנים ארוכות ועד לעצם הימים האלו".

בנוסף, טוען הזוג הגין כי חוסר המעש של מלכו והתמיכה שהעניק למוסאיוף ולשותפיו, הביאו למכירה שלא כדין על-ידי מוסאיוף ובנו, שמואל, של זכויות דיירות מוגנת ביחידות נכסי הבוכרים במיליוני שקלים למקורביהם, ושלשול התמורה לכיסיהם. לפי הבקשה, "השניים מכרו זכויות לא להם, זכויות העומדות לנושים, ולשאר הבעלים".

"טענות ממוחזרות ומופרכות"

עו"ד יצחק מלכו מסר בתגובה: "מדובר בסכסוך משפחתי קשה וממושך בין אלון מוסאיוף לבין אחיינו יואל הגין (מגיש הבקשה). עו"ד מלכו פעל ופועל כנאמן מטעם בית המשפט ובהתאם להחלטותיו, כשכל פעולותיו מתואמות עם כונס הנכסים הרשמי". עוד מסר מלכו, כי "גורמים שונים מבני משפחת מוסאיוף מנסים לגרור את הנאמן לסכסוך המשפחתי ולהטיל עליו רפש מטעמים אינטרסנטיים. בכל אסיפות הנושים שהתקיימו עד היום, הגין כשל ועמדת הנאמן התקבלה. אנו בטוחים שגם בקשתו זו של הגין תידחה על הסף, ואנו מצפים שדחיית הבקשה תזכה לאותו פרסום כמו הגשתה".

עוד לדברי מלכו, "לגופו של ענין מדובר בבקשה הכוללת טענות ממוחזרות, מופרכות וחסרות כל בסיס. הבקשה הוגשה בניסיון להלך אימים על הנאמן, וללחוץ עליו להסכים למכירת נכסי נדל"ן השווים עשרות מיליוני שקלים בסכום מגוחך הנמוך מאוד מערכם, למקורבו של הגין (עניין שדבר קיומו הוצנע בבקשה). הנאמן פועל בשיתוף-פעולה מלא עם כונס הנכסים הרשמי וועדת הנושים לקבלת תשלום ראוי לנכסים על-מנת לדאוג לנושיו הרבים של אלון מוסיוף.

"לעומת זאת, דווקא מגיש הבקשה הגין, אחראי, באופן אישי, לאי ביצועו של הסכם פשרה שאושר ע"י בית המשפט העליון, ולכן הוא זה שאחראי לנזקים האמיתיים שנגרמו לנושים, ככל שנגרמו".

מלכו ציין, כי בכוונתו ליזום הגשת תביעה נגד הגין בגין הנזקים שגרם וגורם. "מכל מקום, עיקר הנזקים הנטענים בבקשה (ובכלל זה עניין דמי השכירות ומכירת הנכסים), הם נזקים שנגרמו להקדש מוסיוף ולא לנושים באופן ישיר, כאשר מי שהיה מוסמך לתבוע את הנזקים האמיתיים בעניין זה - שנמוכים באופן משמעותי מהנטען ואינם כלל באחריות הנאמן - היה הקדש מוסיוף, שאינו בשליטת הנאמן. להקדש עורכי דין ונאמנים וככל שיש להגין טענות נגדם, עליו להתכבד ולתבוע אותם".

עוד מסר מלכו, כי הוא "פעל לאורך כל הדרך כפי שנדרש ממנו, לא הסתיר אף פעם דבר וקיבל גיבוי מלא לאופן התנהלותו מהכונס הרשמי ומבית המשפט. הנאמן ימשיך לפעול באופן אובייקטיבי בתיאום עם כונס הנכסים הרשמי לטובת הנושים ובהתאם להנחיות בית המשפט, ולא יירתע מבקשות מופרכות מעין אלה".

מימין לשמאל: עורכי הדין מירב תהילה, שחר הררי ועודד פלד / צילום: אורי פלג
 מימין לשמאל: עורכי הדין מירב תהילה, שחר הררי ועודד פלד / צילום: אורי פלג

חשודים בתיק הצוללות שמתקרב להכרעה

במסגרת חקירת "פרשת הצוללות" נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, שמיקי גנור היה נציגו בישראל, והוא יוצג על-ידי עו"ד דוד שמרון. גנור משמש כיום עד מדינה בפרשה.

לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי- השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית והמדינית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, למפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני), ולסגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף, וכנראה גם לגורמים נוספים.

עו"ד שמרון, מקורבו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייצג כאמור את גנור, והוא (שמרון) חשוד בקבלת דבר במרמה. עו"ד יצחק מלכו, שותפו של שמרון במשרד עורכי הדין, ששימש כשליחו המדינה של ראש הממשלה, חשוד כי פעל בניגוד עניינים בעת שהיה שליחו המדיני של נתניהו.

*** עורכי הדין דוד שמרון ויצחק מלכו הם בגדר חשודים בלבד ב"תיק 3000 - פרשת הצוללות". שמרון ומלכו מכחישים את המיוחס להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ושמורה להם זכות החפות.