גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית אופקו תיקנה מעט את הצניחה; פרוסט "המום מהתביעה"

לאחר שצנחה ביום חמישי ב-35%, עולה היום המניה של חברת החזקות הביומד בתל אביב ביותר מ-8% ● פרוסט: "המהלך של ה-SEC מטריד לאור הסטייה מגישתה כבר שנים רבות, להודיע לנאשמים עוד לפני הגשת כתב האישום על הכוונה להגישו ולאפשר להם לתת מענה אמיתי לטענות, לפני שהן מתפרסמות"

"אני המום מהתביעה של ה-SEC ומכחיש את הטענות שהיא מכילה נגדי", אמר במהלך סוף השבוע ד"ר פיליפ פרוסט, בעל השליטה בחברת החזקות הביומד אופקו הלת'   ולשעבר יו"ר טבע, בתגובה ראשונה לכתב האישום שהגישה רשות ני"ע האמריקאית נגדו ונגד 9 אנשים נוספים וכן נגד כמה חברות, ובהן אופקו, בעניין מניפולציה לא חוקית במניות של חברות ביומד קטנות.

"המהלך היה מטריד במיוחד לאור הסטייה של ה-SEC מהגישה שבה היא עצמה נוהגת כבר שנים רבות, להודיע מראש לנאשמים, עוד לפני הגשת כתב האישום, על הכוונה להגישו ולאפשר להם הזדמנות לתת מענה אמיתי לטענות לפני שהן מתפרסמות", הוסיף פרוסט.

מניית אופקו, הנסחרת במדד ת"א-35 , צנחה ביום חמישי ב-35% במסגרת פרק זמן קצר של מסחר שהותר במניה, בעקבות השעיית המסחר בה בנאסד"ק. ביום שישי בשעות הערב התחדש המסחר במניה בארה"ב והיום, בשעות הצהריים, היא נסחרה בת"א בעלייה של כ-9%. בסך הכל נסחרת כעת מניית החברה במחיר הנמוך ב-30% מהמחיר בו נסחרה טרם פורסם כתב האישום בשבוע שעבר ושווי החברה בת"א עומד על 8.1 מיליארד שקל. לאור חידוש המסחר במניה, ביטלה הבורסה בתל אביב תוכנית קודמת להוציא את אופקו מן המדדים, והיא ממשיכה להיסחר כרגיל. 

מניית אופקו מאז הרישום

בתגובתו הוסיף פרוסט כי "ההאשמות נגדי סותרות את השכל הישר, את העובדות ואת ההיסטוריה שלי, של תמיכה בטכנולוגיה מדעית מבטיחה. השקעתי בשתיים מן החברות הללו משום שהבנתי שהן עובדות על פיתוחים מדעיים מבטיחים ושיש להן הזדמנות אמיתית לתת ערך לבעלי המניות, ואני עדיין בעל מניות משמעותי בשתי החברות הללו. אין דבר חשוב לי מהיושרה שלי, ואני מאוד גאה בתרומתי לאורך השנים לפיתוח תרופות וכלים אבחוניים ששיפרו חיים של אנשים רבים. אני מתכוון להילחם בהאשמות שהובאו נגדי וכדי לנקות את שמי".

פרוסט בן ה-81 מואשם כי היה שותף ברשת של משקיעים במניות קטנות, אשר הובלה על-ידי משקיע הביומד בארי הוניג, עימו פרוסט נמצא ביחסים עסקיים קרובים יחסית כבר למעלה מעשור. על פי אישומי ה-SEC, המשקיעים נכנסו באופן מתוזמר למניות ביומד קטנות, ולא תמיד דיווחו על הקשר ביניהם וכי הם מהווים בחלק מן המקרים קבוצת שליטה. לאחר מכן פמפמו את המניות באמצעות יחסי ציבור שלא בכולם נחשף תשלום או אינטרס אחר של המפרסם, ויצאו מן החברות לאחר שהרוויחו מן המניפולציה במניות 27 מיליון דולר.

עלתה ב-53%, ואז איבדה 98%

החברות המדוברות הן MabVax ו-Biozone, ושתיהן מוזכרות באתר האינטרנט של אופקו כחלק מן הפורטפוליו הקיים שלה. Mabvax, שבה השקיעו פרוסט ואופקו ב-2015, מפתחת חיסונים ונוגדנים לטיפול בסרטן. לאחר ההודעה על השקעתו של פרוסט בחברה עלתה המניה במשך כחודש ב-53%, אבל מאז איבדה כ-98% מערכה, כאשר רוב הירידה חלה לפני פרסום ההאשמות, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 3.8 מיליון דולר, כשרק באחרונה החלה בניסויים קליניים במוצר שלה. עם זאת, יצוין כי לאחרונה חתמה החברה על הסכם למסחור חלק מהטכנולוגיה שלה תמורת לפחות 11 מיליון דולר.

Biozone, שנקראת היום Cocrystal Pharma, נסחרת לפי שווי של 90 מיליון דולר. החברה עוסקת בטיפול במחלות ויראליות וביניהן הפטיטיס C ושפעת.

ההשקעה של אופקו בביוזון התחילה ב-2012. לאחר מכן היא מוזגה עם Cocrystal שקיבלה ב-2011 השקעה גם מחברת טבע. הטכנולוגיה של קוקריסטל היא הטכנולוגיה העיקרית של החברה היום. מ-2012 איבדה מניית החברה 98% מערכה. בשנה האחרונה איבדה 60%.

משקיע מישראל גם תובע את אופקו

על רקע הסערה באופקו הוגשה במהלך סוף השבוע בת"א תביעה על ידי משקיע בחברה. התביעה הוגשה נגד אופקו ובעלי תפקידים בכירים בה, כולל פרוסט, וכולל בכירים באופקו ששמם לא נכלל באופן ישיר בתביעה של ב-SEC, אך הם כלולים בה בעקיפין מתוקף תפקידם באופקו.

מוביל התביעה הוא משקיע בשם עידן שרון אשר מבקש להכיר בתביעתו כייצוגית, ומזמין להצטרף אליו כל משקיע באופקו מאז שהחלה להיסחר בתל אביב וכל משקיע בתעודות סל על המדדים בהם נכללה אופקו בתקופה זו. משרד עורכי הדין קלעי, רוזן ושות' ומשרד עורכי הדין עמית מנור-יוקי שמש מייצגים את התובע.

כתב התביעה בישראל למעשה חוזר על פרטי כתב האישום של ה-SEC, אך מוסיף כי ההתנהלות של בכירי אופקו בין היתר באישור השקעה של אופקו עצמה בחברות בהן בוצעה לכאורה מניפולציה במניות, ללא בדיקה מספקת של ההשקעה, היוותה הפרה של חובותיהם כלפי החברה - גם אלו מהם שלא היו מעורבים ישירות בפרשה. כמו כן נטען בתביעה כי פרוסט לא חשף שההשקעה של אופקו בחברות הביומד הקטנות, נועדה להיות אך ורק חלק ממהלך של הרצת מניות בחברות הללו - כך לפי כתב התביעה. נציין כי מאז החלה מניית אופקו להיסחר בת"א, בשנת 2013, היא איבדה יותר ממחצית שווייה.

בעל השליטה בחברה, פרוסט, הוא דרמטולוג ואיש עסקים יהודי תושב מיאמי. הוא הקים מספר חברות מצליחות, בהן חברת איווקס שנמכרה לטבע ב-7.4 מיליארד דולר ב-2005. בעסקה זו הפך פרוסט מאיש אמיד מאוד לעשיר ממש - הוא רשם מהמכירה הכנסה של 500 מיליון דולר במזומן וכ-600 מיליון דולר במניות טבע, ומונה לסגן יו"ר החברה. הונו האישי מוערך היום ב-2.5 מיליארד דולר, מה שממקם אותו במקום ה-924 ברשימת עשירי העולם של מגזין פורבס. 

לאחר מותו של אלי הורביץ הפך פרוסט ליו"ר טבע למשך תקופה קצרה, כאשר האירוע העיקרי שהוביל בתפקיד זה היה הגיוס ואחר כך הפיטורין המהירים של המנכ"ל ד"ר ג'רמי לוין. במקביל לתקופה בטבע עסק פרוסט כבר ברכישה ומכירה של חברות שונות, את רובן רכש בשלב השלד. אחת החברות שהוקמה במקביל לתקופה של פרוסט בטבע הייתה אופקו, וכאשר הסתיימה הקדנציה הראשונה שלו בטבע, הוא ציין כי אין לו עניין להמשיך כיו"ר טבע וכי אופקו היא כעת עיסוקו העיקרי.

פרוסט ידוע כבעל דפוס פעילות מיוחד בבורסה. כמעט כל החברות בהן פעל בימיה האחרונים של איווקס ולאחר שנמכרה, כולל אופקו, הגיעו לבורסה דרך מיזוג עם שלדים בורסאיים. מי שמכיר את דפוס הפעילות של פרוסט, יודע כי הוא נוהג לרכוש מניות בחברות שבבעלותו, וככל שהחברה במצב קשה יותר, כך ייטה יותר פרוסט לרכוש מניות. הוא מסביר זאת בכך שכדאי לו לרכוש את המניות כשהמחיר נמוך. 

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית