לקראת הבחירות: נתניהו יוזם הורדת אחוז החסימה בחצי אחוז

אחוז החסימה עומד כיום על 3.25% מכלל הקולות הכשרים, דבר המקשה על מפלגות קטנות או בינוניות שאינן מצליחות בסקרים להיכנס לכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-21, ראש הממשלה בנימין נתניהו יוזם את הורדת אחוז החסימה בחצי אחוז.

אחוז החסימה עומד כיום על 3.25% מכלל הקולות הכשרים, דבר המקשה על מפלגות קטנות או בינוניות שאינן מצליחות בסקרים להיכנס לכנסת.

במערכת הבחירות לכנסת ה-20, בה הוקפץ אחוז החסימה בבת-אחת מ-2% לרמה של 3.25%, לקול מחאתן של הסיעות המייצגות את החברה הערבית, מפלגת "יחד" של השר לשעבר אלי ישי לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה. הרשימה קיבלה כ 125 אלף קולות, שהיו פחות מ-3% מסך הקולות הכשרים. בתיאוריה יכלה כמות הקולות הזו להספיק ל 3 מנדטים, אך הרף הגבוה שנחקק אז לא איפשר מפלגות שהן פחות מ-4 מנדטים.

המהלך, שהובל בשנת 2014 על-ידי מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, נועד כדי לגרום נזק פוליטי לסיעות הערביות, שהיו מפוצלות ל-3 מפלגות - רע"ם תעל בראשות אחמד טיבי, חד"ש בראשות איימן עודה ובל"ד בראשות ג'מאל זחאלקה. בשל חששות כבדים שאף אחד מהמפלגות לא תיכנס לכנסת, כל הסיעות הערביות התאחדו לרשימה אחת משותפת, ובמקום לזכות ב 11 מנדטים, מספרם המסורתי - האיחוד הלהיב את הציבור הערבי, והמפלגה זינקה ל-13 מנדטים ולמעשה כמעט והכניסה את המנדט ה-14.

כעת, בחודשים האחרונים שר הביטחון ליברמן מדשדש בסקרים סביב 5 מנדטים, דבר שעשוי לדחוף אותו מטה אל מתחת לאחוז החסימה ולפגוע בימין. בנוסף, גם סיעת ש"ס נמצאת בשפל בסקרים, והורדת אחוז החסימה יכולה לסייע לה.

נתניהו אמר לראשי סיעות הקואליציה כי הוא יוביל מהלך כזה רק אם תינתן לו הסכמת כל הסיעות. אם לא תהיה תמיכה של כולן, המהלך לא יקודם.