הראל ביטוח | בלעדי

בנק מזרחי מוכר להראל משכנתאות בהיקף 680 מיליון ש'

החשיפה של חברת הראל לתחום המשכנתאות כבר מגיעה ל-5.5 מיליארד שקל • הראל תחזיק בכ-80% מתיק המשכנתאות (540 מיליון שקל), ומזרחי טפחות יחזיק ביתר וימשיך לנהל ולתפעל אותו • העסקה תסייע לבנק מזרחי טפחות לשפר את הלימות ההון שלו, שנפגעה מהפרשה בגין החקירה בארה"ב

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

עסקה נוספת בין המוסדיים לבנקים בתחום המשכנתאות. ל"גלובס" נודע כי מזרחי טפחות מכר להראל תיק משכנתאות בהיקף של 680 מיליון שקל. הראל תחזיק בכ-80% מהתיק (540 מיליון שקל), ומזרחי טפחות יחזיק ביתר וימשיך לנהל ולתפעל אותו. התיק יכלול משכנתאות עם LTV (יחס בין היקף המשכנתא לשווי הנכס) של עד 60%, וזאת בשל מגבלות רשות שוק ההון כלפי המוסדיים בהקשר זה.

מזרחי טפחות והראל הם שניים מהשחקנים הפעילים ביותר בתחום שיתופי הפעולה במשכנתאות. למזרחי טפחות מדובר בעסקה הרביעית מתחילת השנה, כאשר בסה"כ הוא מכר במספר עסקאות מתחילת 2018 משכנתאות בהיקף של 2.6 מיליארד שקל למוסדיים.

עסקה זו תשפר את יחס הלימות ההון (ההון העצמי לעומת נכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי) של הבנק. נזכיר כי יחס זה נפגע ברבעון האחרון לאחר שהבנק, בניהולו של אלדד פרשר, ביצע הפרשה בגובה של 425 מיליון שקל בגין החקירה שמתנהלת נגד הבנק בארה"ב. הפרשה זו הביאה לכך שמזרחי טפחות חרג מיעד הלימות ההון שקבע בנק ישראל, ואולם בבנק התחייבו כי כבר במהלך הרבעון הנוכחי יחזור לרף הרצוי (יחס של 10%).

עסקה זו כמו פתרונות יצירתיים נוספים אמורים לשפר את יחס זה, כמו גם החלטת הבנק להקפיא את חלוקת הדיבידנד עד לסיום החקירה. כמו כן, לא מן הנמנע כי נראה עסקאות נוספות של הבנק בתחום המשכנתאות.

כאמור גם הראל נחשב לשחקן בולט מבין המוסדיים בתחום המשכנתאות, והוא כבר ביצע לא מעט שיתופי פעולה עם הבנקים בנושא, בהם מיזם עם בנק לאומי למתן משכנתאות משותפות, וכן עסקאות לרכישת תיקים ממזרחי טפחות ומבנק הפועלים. כיום היקף החשיפה של הראל לתחום המשכנתאות כבר מגיע ל-5.5 מיליארד שקל, קרי נתח שוק של כ-1.5% משוק המשכנתאות.

בהראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, אוהבים את ההשקעה בתחום המשכנתאות, ורואים בה מוצר חליפי לשוק האג"ח הקונצרניות. מדובר באפיק יציב שמגוון להם את התיק, וסיכונו נמוך. בהראל כבר נחשפו לתחום, ועד כה רשמו פיגורים זניחים בתשלומים, שגם הם נבעו לרוב מסיבות טכניות.

בשנים האחרונות נרשמה עלייה בשיתופי הפעולה בין הבנקים למוסדיים בתחום האשראי בכלל והמשכנתאות בפרט. הבנקים מכרו תיקי משכנתאות למוסדיים בהיקף של כ-12 מיליארד שקל.
בשנה האחרונה פחת קצב העסקאות בין הבנקים למוסדיים בתחום זה. אחת הסיבות לכך היא שהבנקים הגיעו ליעדי ההון שקבע בנק ישראל (למעט החריגה הנוכחית של מזרחי), ולכן יש להם פחות מוטיבציה להקטין את תיק האשראי ולמכור חלקים ממנו למוסדיים. לעומת זאת, מצד המוסדיים יש עדיין ביקוש לתיקי משכנתאות, שכן הם מחפשים לגוון את פורטופליו ההשקעות שלהם ובפרט בהשקעות עם מתאם נמוך למגמה בשוק ההון.