דירה בקומה גבוהה בלי מעלית – יתרונות וחסרונות

כיצד מושפע מחיר הדירה מהקומה בא ממוקמת הדירה? • כיצד משפיעה הוספת מעלית על מחיר הדירה?

דירות למכירה/ צילום: איל יצהר
דירות למכירה/ צילום: איל יצהר

מחירן של הדירות בקומות גבוהות בלי מעלית זול יותר מאשר הקומות התחתונות. לעיתים מדבר בהפרשי מחיר של 30%-20%. ומכאן, שלמי שמתעקש לגור דווקא באזור מסוים, זה יכול להיות פתרון לא רע וגם למשקיעים הדירות האלו יכולות להיות אטרקטיביות.

היתרון של המחיר הנמוך הוא גם חיסרון. המחיר של הדירות האלו נמוך בגלל שהביקוש להן נמוך יותר. בתקופה של גאות בשוק הנדל"ן הכל הולך. גם הדירות הבעייתיות נמכרות מהר יחסית וההפרש במחירים מצטמצם. אבל, בתקופות של האטה בשוק הדיור, ההפרש בין הדירות הטובות לאלו הפחות טובות גדל, ואנשים רבים מוצאים את עצמם תקועים ללא יכולת למכור את הדירה מבלי שיאלצו להוריד משמעותית את המחיר שהם מבקשים עליה.

כמובן שהחיסרון הגדול ביותר של דירה בקומה גבוהה ללא מעלית הוא חוסר הנוחות. זוגות צעירים עם ילדים נרתעים מלקנות דירות כאלו בגלל הטירחה הכרוכה בהעלאת עגלות הילדים, אופניים וכו' לקומות הגבוהות. זוגות צעירים נעזרים פעמים רבות בהוריהם המבוגרים ולא בטוח שאלו יכולים לעלות ולרדת מדרגות רבות. אנשים בעלי מוגבלויות אינם יכולים אפילו להביא בחשבון מגורים בדירה שבה הם יהיו בעצם תקועים ללא יכולת כמעט לצאת ממנה, בוודאי ללא עזרה משמעותית.

האם אפשר להוסיף מעלית?

גם משקיעים שאמנם מתלהבים ממחירים נמוכים, חשופים כאן יותר מאשר ברכישת דירה בקומות הראשונות או דירה בבניין עם מעלית. השוכרים לא נוהרים לדירות כאלו, וגם אם הם מגיעים ומעוניינים לשכור, החסרון שבנוחות, יתומחר - שכר הדירה יהיה נמוך יותר מאשר בדירות "רגילות".

למי שבכל זאת מחליט על רכישת דירה בקומה גבוהה ללא מעלית, אנו ממליצים לבדוק האם ניתן לבנות מעלית בבניין. לאחרונה הוקלו התנאים למתן היתר לבניית מעלית (מדריך על מעלית בבניין - וכמה זה עולה?). אמנם דיירי הקומות הגבוהות נושאים בדרך בנטל רוב העלות של בניית מעלית בבניין משותף, אבל מעלית לא רק שתשווה את ערכה של הדירה לעומת הדירות בקומות הנמוכות אלא אף תייקר אותה מעבר לדירות אלו - ככלל, דירות גבוהות (בקומות גבוהות יותר) שוות יותר מאשר בקומות נמוכות.

תמ"א 38 - משביחה את הדירות ללא מעלית

לכן, מי שמוצא דירה כזו, במחיר נמוך, ומשקיע את הזמן ואת האנרגיות בארגון בניית המעלית, יכול לעשות רווח הון מעסקה כזו. גם בפרויקטים של תמ"א 38 נבנית מעלית בבניינים בהם אין מעלית וגם במקרה כזה יש פוטנציאל לרווח הון משמעותי בעת מכירת הדירה. ובכלל - על רקע, ההיקף הגדול של פינוי בינוי ותמ"א 38 (התחדשות עירונית), הסיכוי שדירה בלי מעלית "תהפוך" לדירה רגילה, עולה.

אם כן, קניית דירה בקומה גבוהה לא מתאימה לכל אחד. מי שמוכן לשלם את מחיר של אי הנוחות והקושי שבטיפוס במדרגות, עשוי למצוא שהוא לא רק חוסך בעלות הקנייה, אלא שבמקרים רבים, עם מאמץ ויזמה, ניתן להרוויח מרכישה כזו לא מעט. אך זה ממש לא בטוח - אף אחד לא מבטיח שמעלית תותקן, אף אחד לא מבטיח שהבניין יעבור מהפכה - התחדשות עירונית.

בשורה התחתונה, מדובר בדירה במחיר נמוך יותר, לא נוחה, עם סיכוי שתשתבח לאורך זמן.

מדריכים מאתר הון:

מעלית - האם כדאי להוסיף? בכמה זה משביח את הדירה? ומה ההוצאות השוטפות על המעלית?

כיווני אוויר בדירה: האם זה כל כך חשוב? ומה עדיף?

מחירי הדירות - לאן?

* המדריך נכתב על ידי כותבי מערכת האתר הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.