יו"ר טבע לשעבר מגיב לראשונה על ההאשמות בהרצת מניות

פיליפ פרוסט, יו"ר טבע לשעבר והיום בעל השליטה באופקו מואשם במניפולציה של מניות בחברות קטנות • אופקו ירדה 15% אתמול במסחר בנאסד"ק והתאימה את מחירה לתל אביב • בתוך כך: תביעה ייצוגית בישראל נגד אופקו ופרוסט

"אני המום מהתביעה של ה-SEC ומכחיש את הטענות שהיא מכילה נגדי", אמר אמש ד"ר פיליפ פרוסט, בעל השליטה באופקו ולשעבר יו"ר טבע, בתגובה ראשונה לכתב האישום שהגישה רשות ני"ע האמריקאית נגדו ונגד 9 אנשים נוספים וכן נגד מספר חברות וביניהן אופקו, בעניין מניפולציה לא חוקית במניות של חברות ביומד קטנות.

"המהלך היה מטריד במיוחד לאור הסטייה של ה-SEC מהגישה בה היא עצמה נוהגת כבר שנים רבות, להודיע מראש לנאשמים, עוד לפני הגשת כתב האישום, על הכוונה להגישו ולאפשר להם הזדמנות לתת מענה אמיתי לטענות לפני שהן מתפרסמות".

פרוסט מוסיף כי: "ההאשמות נגדי סותרות את השכל הישר, את ההיסטוריה שלי של תמיכה בטכנולוגיה מדעית מבטיחה ואת העובדות. השקעתי בשתיים מן החברות הללו משום שהבנתי שהן עובדות על פיתוחים מדעיים מבטיחים ושיש להן הזדמנות אמיתית לתת ערך לבעלי המניות, ואני עדיין בעל מניות משמעותי בשתי החברות הללו. אין דבר חשוב לי מהיושרה שלי, ואני מאוד גאה בתרומתי לאורך השנים לפיתוח תרופות וכלים אבחוניים ששיפרו חיים של אנשים רבים. אני מתכוון להילחם בהאשמות שהובאו נגדי וכדי לנקות את שמי".

פרוסט בן ה-81 אשר הונו מוערך בכ-2.5 מיליארד דולר והוא אחד מאלף האנשים העשירים בעולם על פי מגזין פורבס, מואשם כי היה שותף ברשת של משקיעים במניות קטנות, אשר הובלה על ידי משקיע הביומד בארי הוניג, עמו פרוסט נמצא ביחסים עסקיים קרובים יחסית כבר למעלה מעשור. על פי טענת ה-SEC, עשרה המשקיעים נכנסו באופן מתוזמר למניות ביומד קטנות, ולא תמיד דיווחו על הקשר ביניהם וכי הם מהווים בחלק מן המקרים קבוצת שליטה, לאחר מכן פמפמו את המניות באמצעות יחסי ציבור שלא בכולם נחשף תשלום או אינטרס אחר של המפרסם, ויצאו מן החברות לאחר שהרוויחו מן המניפולציה במניות 27 מיליון דולר.

על רקע התביעה בארה"ב הוגשה במהלך סוף השבוע גם תביעה בתל אביב על ידי משקיעי אופקו. התביעה הוגשה נגד אופקו ובעלי תפקידים בכירים בה, כולל פרוסט, וכולל אנשים ששמם לא נכלל באופן ישיר בתביעה של ב-SEC, אך הם כלולים בה מתוקף תפקידם באופקו. מוביל התביעה הוא משקיע בשם עידן שרון אשר מבקש להכיר בתביעתו כייצוגית, ומזמין להצטרף אליו כל משקיע באופקו מאז שהחלה להיסחר בתל אביב וכל משקיע בתעודות סל על המדדים בהם נכללה אופקו בתקופה זו. משרד עורכי הדין קלעי, רוזן ושות' ומשרד עורכי הדין עמית מנור-יוקי שמש, מייצגים את התובע.

כתב התביעה בישראל למעשה חוזר על פרטי כתב התביעה של ה-SEC, אך מוסיף כי ההתנהלות של בכירי אופקו בין היתר באישור השקעה של אופקו עצמה בחברות בהן בוצעה מניפולציה במניות, ללא בדיקה מספקת של ההשקעה, היוותה הפרה של חובותיהם כלפי החברה - גם אלו מהם שלא היו מעורבים ישירות בפרשה. כמו כן נטען כי פרוסט דיווח באופן כוזב במסמכי אופקו, משום שלא חשף שההשקעה של אופקו בחברות הביומד הקטנות, נועדה להיות אך ורק חלק ממהלך של הרצת מניות בחברות הללו. כך לפי כתב התביעה.

אתמול חודש המסר במניית אופקו בנאסד"ק לאחר השעיה מאז יום שישי שעבר (אז ירדה 20% בעקבות ההאשמות), והמחיר בנאסד"ק הדביק את המחיר בתל אביב. מעניין לראות כי נאסד"ק התבייתה על המחיר תל אביב אף שמדובר במחיר שנובע מטעות טכנית - המחיר נקבע במסחר קצוב בזמן במניית אופקו בתל אביב, בחלון מיוחד שנפתח למסחר במניה על ידי הבורסה בתל אביב תוך כדי תקופת ההשעיה בנאסד"ק. אלא שבניגוד לדיווחיה מראש ולכוונותיה, הבורסה לא אפשרה בפועל תנודה בלתי מוגבלת במניה, והמסחר נעצר טכנית לאחר צניחה של 35% אף שהיו היצעים במחירים נמוכים יותר.

ייתכן כי לא כל המשקיעים בנאסד"ק מודעים לכך ולכן נראה היה להם כי הירידה בתל אביב מגלמת את הערכת השוק האמתית לגבי מחיר המניה. המסחר במניית אופקו יתחדש מחר בתל אביב. התוכנית לגרוע את החברה מן המדדים על רקע ההשעיה בנאסד"ק, בוטלה כאשר הוסרה ההשעיה.