דיווח: אירופה גיבשה מנגנון שיאפשר סחר חופשי עם איראן

לפי כלי התקשורת בגרמניה, שרי האוצר של צרפת, גרמניה ובריטניה מתכוונים לעקוף את הסנקציות על איראן באמצעות תאגיד ייעודי, שלא ינהל עסקים עם ארה"ב

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

שרי האוצר של צרפת, גרמניה ובריטניה פועלים להקמת מנגנון פיננסי מטעם האיחוד האירופי שיאפשר סחר חופשי עם איראן למרות הסנקציות האמריקאיות; כך מדווחים הבוקר (ו') כלי התקשורת בגרמניה. לפי הדיווח, האיחוד האירופי מתכוון לעקוף בעזרת המנגנון המוצע את הצורך לפעול באמצעות בנקים מסחריים או לאומיים, החוששים מההשלכות של ביצוע עסקים עם איראן אחרי כניסת הסנקציות האמריקאיות לתוקף בנובמבר הקרוב. על ידי כך, יאפשר האיחוד האירופי לאיראן להמשיך לייצא נפט וגז, מקור ההכנסה הגדול ביותר של הרפובליקה האיסלאמית, וטהראן תמשיך לכבד את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

כלי התקשורת בגרמניה דיווחו הבוקר, כי שרי האוצר של מדינות אירופה המרכזיות, בתיאום עם הנציבות האירופית בבריסל, שוקלים להקים תאגיד ייעודי (Special Purpose Vehicle), שבו יהיו כל מדינות האיחוד בעלות מניות, ושלא יהיה חשוף לסנקציות האמריקאיות בשל העובדה כי לא ינהל עסקים עם ארה"ב או באמצעות הדולר האמריקאי. הצעד נהגה לאחר שבנקים מסחריים באירופה, הבנק האירופי להשקעות ובנקים מרכזיים ביבשת הבהירו כי לא יוכלו להמשיך להעביר כספים לאיראן אחרי תחילת הסנקציות האמריקאיות, מחשש להשלכות עליהם, בשל העובדה כי הם מנהלים עסקים בארה"ב ובאמצעות המטבע האמריקאי.

לפי מסמך של הנציבות האירופית "תאגיד כזה יוכל לצמצם משמעותית את הצורך במעורבות של בנקים מסחריים במערכת התשלומים לאיראן, ולהגן עליה מפני סנקציות אמריקאיות". העיתון "הנדלסבלאט" הסביר כי המנגנון החדש יכלול קיזוז של תשלומים בין איראן לבין מדינות אירופה. כך, למשל, אם איראן תייצא נפט לספרד, ובו בזמן חברה גרמנית תבנה מפעל בטהראן - הכסף שאמור לעבור מספרד לאיראן יועבר ישירות לגרמניה, כתב העיתון. התאגיד המוצע יוקם בלוקסמבורג, לפי הדיווחים, וכל מדינות האיחוד יהיו רשומות כבעלות המניות בו.

סך הסחר בין איראן למדינות האיחוד האירופי הסתכם בכ-10 מיליארד אירו בשנה שעברה, והוא צמח בחדות מאז הסכם הגרעין עם המדינה שנחתם ב-2015. מאז מאי האחרון נרשם עימות חסר-תקדים בין אירופה לבין ארה"ב וישראל, סביב פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין והודעה על חזרה למשטר סנקציות חריפות. מאז, הבהירו האירופים כי הם ממשיכים להיות מחויבים להסכם, העבירו חבילת סיוע בשווי עשרות מיליוני אירו לאיראנים וכן העבירו תקנות המגנות על חברות אירופית מפני השלכות הסנקציות. לפי העיתון הגרמני, "נרשמה תמימות דעים נדירה בין 28 חברות האיחוד" סביב הצורך להמשיך בעסקים עם איראן.