גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החידוש האמיתי באירוע האייפון בכלל לא היה האייפון

אפל הציגה אמש את מהדורת 2018 של הגאדג'ט המצליח בעולם: אייפון Xs נחשף לצד הדגם הענקי Xs Max והדגם המוזל Xr ● בשורה טכנולוגית אמיתית אין כאן, בשורה אסטרטגית דווקא יש: מסכים גדולים יותר, שירותים רבים יותר ומחירים גבוהים אפילו יותר ● דווקא אפל ווטש הצליח להפתיע ● פרשנות

מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת האייפון אתמול / צילום: רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת האייפון אתמול / צילום: רויטרס

אמש (ד') נערך בקופרטינו אירוע ההשקה הנוצץ של אפל, שבו חשפה החברה שלושה אייפונים חדשים ואת הדור הבא של אפל ווטש, השעון החכם שלה. בשנים האחרונות אירועי ספטמבר, שבהם אפל משיקה את דגמי האייפון החדשים ומוצרים נוספים, נחשבים לחשובים ולמצופים ביותר של החברה. ואולם, הפעם הסרטון ההומוריסטי שבו נפתח הערב היה כמעט נבואי.

בסרטון נראית עובדת בחברה רצה ברחבי האפל קמפוס פארק בקופרטינו, דקות לפני תחילת האירוע, כדי להביא למנכ"ל טים קוק מזוודה חשובה שבלעדיה אי-אפשר להתחיל. הציפייה הייתה שבמזוודה יחכה מכשיר חדש, משהו חשוב ויוצא דופן, אך לבסוף, למרבה ההפתעה של העובדת החרוצה, המזוודה המאכזבת כללה רק את השלט שעמו קוק הפעיל את המצגת. תוכן הערב של אפל דמה לתוכן המזוודה: אמנם נחשפו בו אייפונים חדשים, אך הם לא הביאו בשורות מרעישות ומהפכניות, והמידע עליהם דלף לרשת עוד לפני הערב. זו הייתה עוד הוכחה לכך שכרגע החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, יותר מטריליון דולר, לא ממש מחדשת - ובכל זאת מעלה מחירים.

גישה שונה משל המתחרות

אייפון X, שהוצג בשנה שעברה, היה היקר ביותר עד אז ועלה אלף דולר, אך העיצוב שלו היה שונה לחלוטין מהאייפונים עד לאותה נקודה. אתמול, כצפוי, שלושת האייפונים שנחשפו התחקו בעיצובם אחרי ה-X. ה-Xs, Xs Max וה-Xr מציגים תצוגת קצה לקצה, פתיחה באמצעות FaceID וויתור סופי על כפתור הבית המיתולוגי.

גם מכל בחינה אחרת מדובר במקצה שיפורים, לא בגיים צ'יינג'ר. המעבד של שלושת הדגמים שודרג ל-A12 Bionic; מערכת ההפעלה שודרגה ל-iOS 12, שמציעה בין היתר שיפורים בגזרת המציאות המוגברת וקיצורי דרך עבור סירי; המצלמה צוידה בטכנולוגיה חכמה שמבינה את הסצינה ומתאימה אליה את הצילום. אורך חיי הסוללה שופר רק במעט - אייפון Xs יעניק למשתמשים, לדברי אפל, 30 דקות יותר לעומת אייפון X, אייפון Xs מקס יעניק שעה וחצי יותר מאייפון X, והאייפון Xr יעניק שעה וחצי יותר מאייפון 8 פלוס.

בניגוד לציפיות, אפל לא שדרגה את כבל ההטענה ל-USB-C. היא גם ממשיכה לא לתמוך בכרטיסי זיכרון, אם כי מכשירי ה-Xs מציעים נפח אחסון של עד 512 ג'יגה בייט. ואף שגודלו של מסך ה-Xs מקס הוא 6.5 אינץ', לא תתאפשר בו צפייה באפליקציות זו לצד זו.

והמחירים? ה-Xs מתחיל מאלף דולר וה-Xs מקס מתחיל מ-1,100 דולר, המחיר הגבוה בתולדות הסדרה. גם האייפון Xr, המכשיר המוזל שהסתפק בתצוגת LCD ובמסגרת אלומיניום (בניגוד למסגרת פלדה ותצוגת OLED בדגמים האחרים) עולה 750 דולר - 50 דולר יותר מהאייפון 8 שהוצג בשנה שעברה. בארץ מחיר האייפון Xs הבסיסי אמור לעמוד על 4,850 שקל, ה-Xs מקס על 5,300 שקל וה-Xr על 3,700 שקל. אם קיבלתם סחרחורת, אתם לא לבד.

החידוש האמיתי באירוע האייפון לא היה האייפון

האם השדרוגים הללו מצדיקים את תג המחיר, או ריצת אמוק בכל אפל פארק? את זה נשאיר לצרכנים להחליט. מעריצי אפל אדוקים כנראה יענו בחיוב, ויש גם הטוענים שההייפ המוגזם סביב האירועים יוצר ציפיות בלתי אפשריות, שתמיד מובילות לאכזבה. כך או כך, מבקרים שכבר התנסו במכשירים טוענים שאין סיבה טובה לקנות את דגם ה-Xs, ושכמעט לא ניתן להבדיל בינו לבין אייפון X. הגיוני יותר לבחור את Xs מקס, שלפחות מציע מסך גדול במיוחד, או את Xr שמציע מפרט טכני נאה למדי תמורת מחיר ידידותי יותר.

מדובר, כמובן, בחלק ממגמה. כבר תקופה ארוכה שליצרניות סמארטפונים קשה לחדש בצורה משמעותית, ולכן צרכנים רבים משדרגים את המכשירים שלהם בתדירות נמוכה יותר, והמכירות בשוק הגלובלי נמצאות בהאטה. היריבות וואווי וסמסונג עומלות על פיתוח טלפון מתקפל כדי להציג את הדבר הגדול הבא, אך נראה שאפל נוקטת אסטרטגיה שונה.

מלבד פיתוח מוצרים נוספים פרט לאייפונים, החברה שמה דגש על פיתוח חטיבת השירותים שלה, כמו אפליקציות ומינויים לשירותי סטרימינג. המסכים הגדולים של המכשירים, 5.8-6.5 אינץ' בהתאם לדגם, כנראה יעזרו לה בתחום הזה. פרט לכך, נראה שאפל הבינה שהיא יכולה להעלות מחירים מבלי להיענש. דוחותיה הכספיים ברבעונים האחרונים הציגו עלייה במחיר המכשיר הממוצע, שהעידה על כך שהצרכנים נוטים לאייפון X היקר יותר ולא לאייפון 8. המחיר הממוצע של שלושת המכשירים החדשים (לדגם בסיסי) עומד על 950 דולר, עלייה של 15% ביחס להשקות של 2017. כל עוד זה משתלם לאפל, האייפונים רק מתייקרים.

חדשות מעניינות לעולם הרפואה

דווקא המכשיר שזכה לתשומת לב פחותה אתמול בערב, מצד החברה וגם הצופים, טומן בחובו פוטנציאל מהפכני באמת. אפל ווטש 4 לא זכה רק לשדרוג עיצובי משמעותי, שהגדיל את שטח המסך ב-30%, אלא גם בפיצ'רים חדשים עם פוטנציאל מציל חיים.

השעון החכם יכול לאתר נפילות של המשתמשים ולהזעיק את שירותי החירום במקרה הצורך, יכולת שעשויה לסייע במיוחד לאוכלוסיה המבוגרת. בנוסף, הוא מציג שלושה פיצ'רים חדשים הקשורים ללב - התראה במקרה של דופק נמוך מדי, קצב לא רגיל, ואף פיצ'ר שמאפשר מדידת אק"ג, לראשונה במוצר שנמכר ישירות למשתמשים ללא מרשם. כל המידע שאוסף השעון נשמר בו, כך שניתן להציג אותו לרופא המטפל. המכשיר החדש זכה לאישור ה-FDA ולשבחים מצד איבור בנג'מין, נשיא איגוד הלב האמריקאי, שאמר באירוע: "התיעוד בזמן אמת של מידע משמעותי על הלב משנה את הדרך שבה אנו עוסקים ברפואה".

חברות טכנולוגיה רבות מנסות להיכנס לתחום הבריאות, ואפל מתמקדת בחומרה ובאפשרות למדוד דאטה רפואי באופן מהימן. החברה מחזיקה בפטנטים הנוגעים לשימוש בחיישנים למדידת לחץ דם, שומן ותפקוד הלב, ובעבר הגישה בין היתר פטנטים למיקום החיישנים בטלפונים, בשעונים ובאוזניות האיירפודס. היא אף מפעילה את פלטפורמת ResearchKit שמאפשרת למפתחים לבנות אפליקציות לאיסוף מידע רפואי באמצעות חיישנים באייפון: אחת מהן, mPower, חוקרת פרקינסון באמצעות מדידת הרעד בקולם ובידיהם של המשתמשים.

פרט לאייפון ולשעון, לא הוצגו באירוע מוצרים נוספים. בלי מקבוק או אייפד, בלי אביזרים נלווים, רק הודעה בסוף האירוע על כך שהגרסאות החדשות של iOS ו-macOS ייצאו החודש. אמנם אירועי אפל כבר אכזבו לא פעם בשנים האחרונות, אבל עדיין ציפינו ליותר. 

בהכנת הכתבה סייעה מיכל רז-חיימוביץ'

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין