החידוש האמיתי באירוע האייפון בכלל לא היה האייפון

אפל הציגה אמש את מהדורת 2018 של הגאדג'ט המצליח בעולם: אייפון Xs נחשף לצד הדגם הענקי Xs Max והדגם המוזל Xr • בשורה טכנולוגית אמיתית אין כאן, בשורה אסטרטגית דווקא יש: מסכים גדולים יותר, שירותים רבים יותר ומחירים גבוהים אפילו יותר • דווקא אפל ווטש הצליח להפתיע • פרשנות

מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת האייפון אתמול / צילום: רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק בהשקת האייפון אתמול / צילום: רויטרס

אמש (ד') נערך בקופרטינו אירוע ההשקה הנוצץ של אפל, שבו חשפה החברה שלושה אייפונים חדשים ואת הדור הבא של אפל ווטש, השעון החכם שלה. בשנים האחרונות אירועי ספטמבר, שבהם אפל משיקה את דגמי האייפון החדשים ומוצרים נוספים, נחשבים לחשובים ולמצופים ביותר של החברה. ואולם, הפעם הסרטון ההומוריסטי שבו נפתח הערב היה כמעט נבואי.

בסרטון נראית עובדת בחברה רצה ברחבי האפל קמפוס פארק בקופרטינו, דקות לפני תחילת האירוע, כדי להביא למנכ"ל טים קוק מזוודה חשובה שבלעדיה אי-אפשר להתחיל. הציפייה הייתה שבמזוודה יחכה מכשיר חדש, משהו חשוב ויוצא דופן, אך לבסוף, למרבה ההפתעה של העובדת החרוצה, המזוודה המאכזבת כללה רק את השלט שעמו קוק הפעיל את המצגת. תוכן הערב של אפל דמה לתוכן המזוודה: אמנם נחשפו בו אייפונים חדשים, אך הם לא הביאו בשורות מרעישות ומהפכניות, והמידע עליהם דלף לרשת עוד לפני הערב. זו הייתה עוד הוכחה לכך שכרגע החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, יותר מטריליון דולר, לא ממש מחדשת - ובכל זאת מעלה מחירים.

גישה שונה משל המתחרות

אייפון X, שהוצג בשנה שעברה, היה היקר ביותר עד אז ועלה אלף דולר, אך העיצוב שלו היה שונה לחלוטין מהאייפונים עד לאותה נקודה. אתמול, כצפוי, שלושת האייפונים שנחשפו התחקו בעיצובם אחרי ה-X. ה-Xs, Xs Max וה-Xr מציגים תצוגת קצה לקצה, פתיחה באמצעות FaceID וויתור סופי על כפתור הבית המיתולוגי.

גם מכל בחינה אחרת מדובר במקצה שיפורים, לא בגיים צ'יינג'ר. המעבד של שלושת הדגמים שודרג ל-A12 Bionic; מערכת ההפעלה שודרגה ל-iOS 12, שמציעה בין היתר שיפורים בגזרת המציאות המוגברת וקיצורי דרך עבור סירי; המצלמה צוידה בטכנולוגיה חכמה שמבינה את הסצינה ומתאימה אליה את הצילום. אורך חיי הסוללה שופר רק במעט - אייפון Xs יעניק למשתמשים, לדברי אפל, 30 דקות יותר לעומת אייפון X, אייפון Xs מקס יעניק שעה וחצי יותר מאייפון X, והאייפון Xr יעניק שעה וחצי יותר מאייפון 8 פלוס.

בניגוד לציפיות, אפל לא שדרגה את כבל ההטענה ל-USB-C. היא גם ממשיכה לא לתמוך בכרטיסי זיכרון, אם כי מכשירי ה-Xs מציעים נפח אחסון של עד 512 ג'יגה בייט. ואף שגודלו של מסך ה-Xs מקס הוא 6.5 אינץ', לא תתאפשר בו צפייה באפליקציות זו לצד זו.

והמחירים? ה-Xs מתחיל מאלף דולר וה-Xs מקס מתחיל מ-1,100 דולר, המחיר הגבוה בתולדות הסדרה. גם האייפון Xr, המכשיר המוזל שהסתפק בתצוגת LCD ובמסגרת אלומיניום (בניגוד למסגרת פלדה ותצוגת OLED בדגמים האחרים) עולה 750 דולר - 50 דולר יותר מהאייפון 8 שהוצג בשנה שעברה. בארץ מחיר האייפון Xs הבסיסי אמור לעמוד על 4,850 שקל, ה-Xs מקס על 5,300 שקל וה-Xr על 3,700 שקל. אם קיבלתם סחרחורת, אתם לא לבד.

החידוש האמיתי באירוע האייפון לא היה האייפון
 החידוש האמיתי באירוע האייפון לא היה האייפון

האם השדרוגים הללו מצדיקים את תג המחיר, או ריצת אמוק בכל אפל פארק? את זה נשאיר לצרכנים להחליט. מעריצי אפל אדוקים כנראה יענו בחיוב, ויש גם הטוענים שההייפ המוגזם סביב האירועים יוצר ציפיות בלתי אפשריות, שתמיד מובילות לאכזבה. כך או כך, מבקרים שכבר התנסו במכשירים טוענים שאין סיבה טובה לקנות את דגם ה-Xs, ושכמעט לא ניתן להבדיל בינו לבין אייפון X. הגיוני יותר לבחור את Xs מקס, שלפחות מציע מסך גדול במיוחד, או את Xr שמציע מפרט טכני נאה למדי תמורת מחיר ידידותי יותר.

מדובר, כמובן, בחלק ממגמה. כבר תקופה ארוכה שליצרניות סמארטפונים קשה לחדש בצורה משמעותית, ולכן צרכנים רבים משדרגים את המכשירים שלהם בתדירות נמוכה יותר, והמכירות בשוק הגלובלי נמצאות בהאטה. היריבות וואווי וסמסונג עומלות על פיתוח טלפון מתקפל כדי להציג את הדבר הגדול הבא, אך נראה שאפל נוקטת אסטרטגיה שונה.

מלבד פיתוח מוצרים נוספים פרט לאייפונים, החברה שמה דגש על פיתוח חטיבת השירותים שלה, כמו אפליקציות ומינויים לשירותי סטרימינג. המסכים הגדולים של המכשירים, 5.8-6.5 אינץ' בהתאם לדגם, כנראה יעזרו לה בתחום הזה. פרט לכך, נראה שאפל הבינה שהיא יכולה להעלות מחירים מבלי להיענש. דוחותיה הכספיים ברבעונים האחרונים הציגו עלייה במחיר המכשיר הממוצע, שהעידה על כך שהצרכנים נוטים לאייפון X היקר יותר ולא לאייפון 8. המחיר הממוצע של שלושת המכשירים החדשים (לדגם בסיסי) עומד על 950 דולר, עלייה של 15% ביחס להשקות של 2017. כל עוד זה משתלם לאפל, האייפונים רק מתייקרים.

חדשות מעניינות לעולם הרפואה

דווקא המכשיר שזכה לתשומת לב פחותה אתמול בערב, מצד החברה וגם הצופים, טומן בחובו פוטנציאל מהפכני באמת. אפל ווטש 4 לא זכה רק לשדרוג עיצובי משמעותי, שהגדיל את שטח המסך ב-30%, אלא גם בפיצ'רים חדשים עם פוטנציאל מציל חיים.

השעון החכם יכול לאתר נפילות של המשתמשים ולהזעיק את שירותי החירום במקרה הצורך, יכולת שעשויה לסייע במיוחד לאוכלוסיה המבוגרת. בנוסף, הוא מציג שלושה פיצ'רים חדשים הקשורים ללב - התראה במקרה של דופק נמוך מדי, קצב לא רגיל, ואף פיצ'ר שמאפשר מדידת אק"ג, לראשונה במוצר שנמכר ישירות למשתמשים ללא מרשם. כל המידע שאוסף השעון נשמר בו, כך שניתן להציג אותו לרופא המטפל. המכשיר החדש זכה לאישור ה-FDA ולשבחים מצד איבור בנג'מין, נשיא איגוד הלב האמריקאי, שאמר באירוע: "התיעוד בזמן אמת של מידע משמעותי על הלב משנה את הדרך שבה אנו עוסקים ברפואה".

חברות טכנולוגיה רבות מנסות להיכנס לתחום הבריאות, ואפל מתמקדת בחומרה ובאפשרות למדוד דאטה רפואי באופן מהימן. החברה מחזיקה בפטנטים הנוגעים לשימוש בחיישנים למדידת לחץ דם, שומן ותפקוד הלב, ובעבר הגישה בין היתר פטנטים למיקום החיישנים בטלפונים, בשעונים ובאוזניות האיירפודס. היא אף מפעילה את פלטפורמת ResearchKit שמאפשרת למפתחים לבנות אפליקציות לאיסוף מידע רפואי באמצעות חיישנים באייפון: אחת מהן, mPower, חוקרת פרקינסון באמצעות מדידת הרעד בקולם ובידיהם של המשתמשים.

פרט לאייפון ולשעון, לא הוצגו באירוע מוצרים נוספים. בלי מקבוק או אייפד, בלי אביזרים נלווים, רק הודעה בסוף האירוע על כך שהגרסאות החדשות של iOS ו-macOS ייצאו החודש. אמנם אירועי אפל כבר אכזבו לא פעם בשנים האחרונות, אבל עדיין ציפינו ליותר. 

בהכנת הכתבה סייעה מיכל רז-חיימוביץ'