טורקיה: הבנק המרכזי העלה את הריבית ל-24% והלירה זינקה

על אף עמדתו של הנשיא הטורקי, טאיפ רג'פ ארדואן, כי יש לחתוך בגובה הריבית במדינה, הבנק המרכזי של טורקיה הודיע כי הגדיל את הריבית מ-17.75% ל-24% • הלירה הטורקית התחזקה בכ-6.4% אל מול הדולר בעקבות ההחלטה

ארדואן / צילום: רויטרס Gianluigi GuerciaPoo
ארדואן / צילום: רויטרס Gianluigi GuerciaPoo

הבנק המרכזי של טורקיה הודיע היום (ה') כי הגדיל את את הריבית ל-24% מ-17.75%, בניגוד לעמדתו של הנשיא טאיפ רג'פ ארדואן, מה שהוביל להתחזקות הלירה הטורקית ב-6.4% אל מול הדולר לאחר ההחלטה. הבנק עדכן כי יחזיק במדיניות הכלכלית האיתנה עד שהסחרור במטבע המקומי יירגע.

החלטת הבנק מגיעה מספר שעות לאחר שארדואן הזהיר מפני נזקים אפשריים של הגבהת הריבית במדינה, כשהוא קורא להנמכת הריבית לאלתר. הערות אלו של הנשיא הטורקי שלחו את הלירה לצלילה של כ-2% אל מול הדולר בתחילת המסחר הבוקר. "עלינו לחתוך בריביות הגבוהות", אמר הבוקר הנשיא.

הבנק המרכזי של טורקיה נמצא לאחרונה תחת לחץ כבד של משקיעים בינלאומיים להעלאת הריבית על מנת להאט את האינפלציה וצלילתה של הלירה הטורקית, שאיבדה כ-40% מערכה מול הדולר מתחילת השנה הנוכחית. המשקיעים חוששים מפני התמודדות השוק המקומי בטורקיה עם עליות בשווי הדולר וחובות גבוהים.

בשבוע שעבר, הבנק המרכזי במדינה התחייב לפעול כאשר הנתונים הרשמיים הראו כי רמת האינפלציה עלתה לכ-18% באוגוסט, עלייה של 10% מתחילת השנה.

לפני ההחלטה להעלאת הריבית בטורקיה, ארדואן הודיע על מספר מהלכים לחיזוק הלירה הטורקיה ושוק הנדל"ן הרעוע במדינה. הוא מנע ממסחר במטבע זר במדינה על מנת לחזק את סוחרי הנדל"ן במדינה שמחזיקים בחובות של מיליארדים במטבעות זרים.

"אלו שלא עוסקים בייבוא או ייצוא לא אמורים להשתמש במטבעות זרים", ציין ארדואן בנאום טלוויזיוני מאנקרה, "העסקים במדינה שלנו חייבים להתבצע במטבע שלנו".