עכשיו זה רשמי: תל-אביב נבחרה לארח את אירוויזיון 2019

אירוויזיון 2019 יתקיים בביתן 2 של מרכז הירידים בת"א - כך הוחלט ע"י איגוד השידור האירופי • הגמר יתקיים במוצאי שבת, 18 במאי

נטע ברזילי
נטע ברזילי

רשמית: אירוויזיון 2019 יתקיים בתל-אביב. "אירופה זה כאן! תל-אביב-יפו מתרגשת לארח את תחרות האירוויזיון 2019" - כך הגיבה עיריית תל-אביב להחלטה כי התחרות תתקיים בעיר הלבנה.

איגוד השידור האירופי ותאגיד השידור הציבורי "כאן" בחרו בתל-אביב-יפו כמתאימה ביותר לארח את תחרות האירוויזיון הקרובה, לאחר בחינת ההצעות שנדרשו לאירוח התחרות, בין היתר לאור העובדה שניתן יהיה לקיים חזרות בשבת.

גם השיקול הכלכלי תפס נפח בהחלטה: עיריית תל-אביב-יפו תממן את האולמות בהם יתקיימו שלושת האירועים אשר ישודרו בשידור חי לכל העולם; שני אירועי חצי גמר ואירוע גמר ב"אקספו תל-אביב - המרכז הבינלאומי לכנסים ותערוכות (מרכז הירידים לשעבר שמשנה את שמו בימים אלה), הכולל את ביתן 1 וביתן 2 שבו תתקיים התחרות עצמה.

לא בכך יסתיימו אירועי תחרות השירה - אירועים נוספים שתקיים העירייה כוללים טקס פתיחה ואירוע "השטיח האדום" שיתקיים ברחבת מוזיאון תל-אביב לאמנות, טקס חילופי מפתחות הערים והגרלת חצאי הגמר, אירוע שיתקיים בבית העיר ההיסטורי ברחוב ביאליק, ומבחינת העירייה גולת הכותרת הוא אירוע הקמת כפר האירוויזיון, ה"יורו ויליג", בפארק צ'ארלס קלור. המקום יהיה פתוח לקהל הרחב למשך כ-10 ימים ויכלול הופעות של כוכבי עבר והווה של התחרות, מזון ושתייה והקרנות של חצאי הגמר והגמר. 

אירועי האירוויזיון יתקיימו ב-14 עד 18 במאי, בו יתקיים אירוע הגמר. מאז ההשתפות הראשונה של ישראל בתחרות ב-1973, השתתפה ישראל באירוויזיון 42 פעמים. 

ההערכות, בהסתמך על ערים מארחות מהעבר, הן להגעה של 20 אלף תיירים שיגיעו לטובת האירוויזיון, כשבעירייה מצפים כי התיירים הללו יכניסו כ-100 מיליון שקל לעיר (לינה במלונות, מסעדות וכדומה). גם החשיפה התקשורתית של תל-אביב חשובה מאין כמותה לאור אחוזי הצפייה הגבוהים ברחבי העולם, כשמשדר הגמר של האירוויזיון מגיע לבדו לכ-200 מיליון אנשים באירופה, באוסטרליה ובשנים האחרונות גם בארה"ב. לכך יש להוסיף גם את משדרי חצאי הגמר שזוכים לחשיפה.

"זו תהיה השנה ה-64 בה מתקיימת התחרות בעולם, כאשר זו הפעם הראשונה בה התחרות תתקיים בתל-אביב-יפו והפעם השלישית בה התחרות מתקיימת בישראל בכלל, מתוך 4 פעמים בהן זכתה ישראל בתחרות. בשבועות האחרונים נדרשה העיר להציג את חוזקותיה ואת תרומתה לקיום התחרות ואירוח מספר רב של מבקרים, לרבות חלל מתאים לקיום התחרות, מרחב ציבורי לקיום אירועים נלווים, חדרי מלון בהיקף הנדרש, ניידות ותחבורה ועוד. כמו כן, העיר הציגה את תפקידה המרכזי בעיצוב דמותה של המדינה והחברה הישראלית כמרכז תרבות וכלכלה, וכעיר הדוגלת בערכים של ליברליות, פתיחות ודו-קיום", כך לשון הודעת עיריית תל-אביב.

רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב-יפו, מסר: "תל-אביב-יפו מוכנה לאירוויזיון! עירנו שמחה לארח את אירוויזיון 2019 בתל-אביב-יפו, אירוע בידור עולמי שזוכה לתהודה ציבורית ענקית ואף מתאים לתל-אביב-יפו שהתפרסמה בעולם כעיר של יצירה, אנרגיה, חיי תרבות תוססים ובעיקר חופש. נעשה הכול כדי שהאירוויזיון יהיה שמח, חי, בועט וללא הפסקה - בדיוק כמו העיר שלנו. אנחנו ערוכים ובטוחים שיחד עם 'כאן' נפיק כאן את האירוויזיון מהטובים שידעה התחרות".

גידי שמרלינג, הממונה על פרויקט אירוויזיון 2019 מטעם עיריית תל-אביב-יפו, ציין כי המטרה היא לחשוף את העיר לעולם דרך 1,500 העיתונאים שישדרו מהעיר ורבבות התיירים שיגיעו לאירוע. "על כן החלטנו לערוך את האירועים במספר אטרקציות ברחבי העיר. בית העיר העתיק, מוזיאון תל-אביב המודרני, פארק צ’ארלס קלור על חופה של העיר וכמובן אקספו תל-אביב מרכז הכנסים. לאירועי עוגן אלה יתווספו עשרות אירועים שיהפכו את העיר למסיבת אירוויזיון אחת גדולה". 

איתן שוורץ, מנכ"ל עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב-יפו, מסר: "האירוויזיון לא יהיה רק אירוע מדהים למיתוג הבינלאומי של העיר - אלא גם הזדמנות לשדרוג כולל של חוויית התייר בעיר: טיפול עומק בממשקי תחבורה, בקלות ההתמצאות בעיר, במידע הזמין למבקרים - וגם ביחס שלו זוכים התיירים, בעסקים שמנצלים תיירים ובנותני שירותים שפוגעים בשמה של העיר והמדינה כדי להרוויח רווח קל. בכולם נטפל. הקמנו כוח משימה עירוני כדי להזניק את חוויית התייר קדימה - והאירוויזיון יהיה כן השיגור". 

לרשות ההפקה והמארגנים ישוריינו ביתני המתחם חודשים מראש לטובת חזרות והיערכות, כולל בשבתות. ביתן 2 יעמוד לרשות ההפקה מאמצע חודש מרץ לתקופה של חודשיים וחצי; ביתן 1 יעמוד לרשות ההפקה לתקופה של חודש; וביתן 13, המיועד להפקה, יעמוד לרשותם לתקופה של 3 חודשים. בכל הביתנים תתאפשר להפקה עבודה במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. בנוסף, ההפקה ביקשה כי בכל הביתנים תישמר טמפרטורה קבועה של 21 מעלות.