קרן ההשקעות של האיחוד האירופי תשקיע בישראל 20 מ' ד'

מדובר בהשקעה הראשונה של האיחוד האירופי בהייטק הישראלי • קרן ICV III תשקיע בחברות סיד ובחברות מתחילות שתחום עיסוקן בעולמות התוכנה, החומרה, התשתיות והחדשנות

מימין לשמאל: אהרון אהרון, מאיר יוקלס, רמונה סמסון, פייר לואיג׳י גילברט, השגריר עמנואל ג׳יופרט / צילום: יוסי צבקר
מימין לשמאל: אהרון אהרון, מאיר יוקלס, רמונה סמסון, פייר לואיג׳י גילברט, השגריר עמנואל ג׳יופרט / צילום: יוסי צבקר

קרן ההשקעות של האיחוד האירופי (EIF) הכריזה הבוקר על השקעה ראשונה בישראל בהיקף 20 מיליון דולר. מדובר בהשקעה הראשונה של האיחוד האירופי בהייטק הישראלי. ההשקעה היא חלק ממימוש תכנית InnovFin, הפועלת במסגרת תוכנית המו"פ האירופית Horizon 2020.

קרן EIF מצטרפת כמשקיעת עוגן לקבוצת המשקיעים שמגייסת קרןICV . מדובר בקרן השלישית שלה, ICV III, שהיקפה הכולל צפוי להגיע ל-75 מיליון דולר.ICV מתמקדת בהשקעות בחברות סטארט-אפ בשלבים ראשוניים, והיא כבר החלה בבחינת השקעות חדשות.

קרן ICV III תשקיע בחברות סיד ובחברות מתחילות שתחום עיסוקן בעולמות התוכנה, החומרה, התשתיות והחדשנות ושמתמקדות בהגברת היעילות בשימוש במשאבים ובתחומי המעבר לחדשנות תעשייתית.

קרן ICV משקיעה בחברות בשלבים מוקדמים ובשלבי סיד, ופעילותה החלה ב-2006, בין השאר בתמיכת Horizon 2020, תכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי. עד היום השקיעה ICV מעל 150 מיליון דולר ביותר מ-25 חברות באמצעות שתי הקרנות הראשונות שהיא מנהלת. קרנות ICV מגובות על ידי משקיעים מוסדיים מובילים, תאגידים רב לאומיים ומשרדים באירופה, ארה"ב וישראל. ההשקעה הנוכחית תביא את ICV להשקעה כוללת של מעל 200 מיליון דולר.

ישראל שותפה בתוכנית המסגרת האירופית על ידי השקעה של 1.1 מיליארד אירו, המבוצעת על ידי רשות החדשנות באמצעות המנהלת הישראלית למו"פ האירופי - ISERD.

אחד מהיתרונות החשובים של השתתפות ישראל בתוכנית זו היא כניסתם ומעורבותם של מוסדות פיננסים אירופים בישראל, מעורבות הכוללת השקעות בקרנות הון סיכון ושימוש בכלים פיננסיים למימוש חזון החדשנות כגון מתן ערבויות לבנקים מקומיים אשר יעניקו לחברות ישראליות את האפשרות להתפתח ולגדול.

קרן EIF היא חלק מקבוצת הבנק האירופי להשקעות והיא עוסקת בתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים באירופה באמצעות סיוע במימון. EIF מפתחת קרנות הון סיכון וגידול, ערבויות ועוד כלים, אשר ממוקדים בפלחי שוק אלה.

באירוע ההכרזה על שיתוף הפעולה אמר שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ג'יאופרט: "תחומי ההשקעה החדשים מתוספים לפעילות המוצלחת המתרחשת עד כה, ע"י מוסדות האיחוד האירופי בפיתוח תשתיות ישראליות, בטכנולוגיה וחדשנות. מזה למעלה מ -20 שנה, ישראל שותפה לתוכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי שיוצרת את הסביבה המתאימה להשקעה משמעותית זאת ואחרות. השקעות כאלה, במיוחד בתחום הקיימות, לא רק מעודדות את הכלכלה המקומית, אלא גם מכינות את ישראל לניהול האתגרים הסביבתיים העתידיים שלה".

מנכ"ל רשות החדשנות הישראלית, אהרון אהרון, אמר: "כגורם הממשלתי האחראי למדיניות החדשנות של ישראל ומעורבותנו בתוכנית המסגרת האירופית Horizon 2020 באמצעות ISERD, אנו גאים בהשקעה התקדימית של קרן האיחוד בישראל. הסינרגיה עמוקה בין ישראל לאירופה לצד שלל הכלים המוצעים על ידי תכנית Horizon 2020, מהווים הזדמנות להשקעות מצוינות ולתמיכה ביוזמות חדשנות ושיתוף פעולה. השקעות כאלה מנגישות לחברות סטארט-אפ ישראליות, נתיב צמיחה משמעותי ואמצעי חדירה לשוק האירופי".

מאיר יוקלס, ממייסדי קרן ICV, אמר: "אנו גאים שקרן ההשקעות של האיחוד האירופי EIF מבצעת את השקעתה הראשונה אי פעם בישראל בקרן ICV. מאז 2006, הקרן שלנו חברה לשותפויות עם יזמים שמחפשים להמציא מחדש תחומים שונים ושווקים בסדר גודל עולמי. עם רקורד השקעות ביותר מ-300 קרנות אנו יותר משמחים לקבל את EIF כמשקיעים".

פייר לואיג'י ג'ילברט, מנכ"ל קרן EIF אמר: "אנו שמחים להשיק את קרן ההון סיכון הראשונה שלנו בישראל בתמיכת תכנית InnovFin. מדינת ישראל מציעה הזדמנויות עסקיות מצוינות בחברות אשר נמצאות בשלבים מוקדמים, כאשר קרן ICV III היא דוגמא להשקעה אטרקטיבית בשל מודל הקיימות החזק שלה לצד ניסיונה ויעילותה. השתתפותה של EIF ב ICV III מהווה הזדמנות יוצאת דופן ליצירת חדשנות באמצעות קרן בעלת נוכחות מבוססת בישראל וגישה ייחודית לזרימת עסקאות איכותית לאורך זמן".

קרלוס מואדס, הנציב למחקר, מדע וחדשנות באיחוד, אמר: "עסקה זו תפתח דרכים חדשות למימון מחקר, חדשנות ותמיכה טכנולוגית בישראל והיא מהווה דוגמא נוספת לאופן שבו חדשנות נפתחת לעולם תחת Horizon 2020 ויוצרת רווח עצום לאיחוד האירופי כמו לשותפיו".