מתנת חג לאלוביץ: מקבל בחזרה רכוש ביותר מ-6 מיליון שקל

ביהמ"ש ממשיך לשחרר טיפין-טיפין את רכושם של בני הזוג אלוביץ שנתפס עם פרוץ חקירת פרשת בזק: הורה הבוקר על שחרור חפצי האמנות של שאול אלוביץ ורעייתו בשווי 6 מיליון שקל, רכב האאודי 3 הרשום ע"ש איריס אלוביץ ובנם של בני הזוג וכן כ-180 אלף שקל שמופקדים בחשבונות הבנק שלהם

שאול ואיריס אלוביץ / צילום: שלומי יוסף
שאול ואיריס אלוביץ / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט ממשיך לשחרר טיפין-טיפין את רכושם של בני הזוג אלוביץ שנתפס עם פרוץ חקירת "פרשת בזק": השופט עלא מסארווה מבית משפט השלום בתל-אביב הורה הבוקר (ה') על שחרור חפצי האמנות של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ, ורעייתו איריס, בשווי 6 מיליון שקל, רכב האאודי 3 הרשום על-שם איריס אלוביץ ובנם של בני הזוג וכן סך של כ-180 אלף שקל שמופקדים בחשבונות הבנק שלהם ומהווים את ההפקדות הראשונות שנעשו בחשבון עבור ילדי בני הזוג.

ההחלטה ניתנה בהמשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבקשת המשטרה להאריך את צווי תפיסת הרכוש של בני הזוג אלוביץ, אשר נתפס במסגרת החקירות הפליליות בתיק 4000, המכונה "פרשת בזק". הדיון עסק בבקשת המשטרה, שיוצגה על-ידי מפקח אביחי לוגסי ורס"מ גיא ורטהיים, להאריך תפיסתם של מספר פריטים של הזוג אלוביץ - ובהם מחשבים, פלאפונים, טאבלטים, מסמכים, דיסק און קי ועוד - לתקופה של כ-180 ימים, ובמקביל בבקשתם של ליאור ולירון אלוביץ, ילדיהם של בני הזוג, לשחרור רכב האאודי שנתפס על-ידי המשטרה, וכן חשבונות בנק ובהם מתנות בדמות כספים שקיבלו בהגיעם למצוות.

אלוביץ ורעייתו נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000. השניים חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר לכאורה קידם את ענייני בזק במשרד התקשורת בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק; זאת בנוסף לחשדות נגד בעל השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, לפיהם נהגו לכאורה בכספי החברה כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים. בין היתר, עומדת בלב החקירה עסקת רכישת yes על-ידי בזק מחברת יורוקום.

ביום מעצרם של האלוביצים, פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על 4 דירות של הזוג בתל-אביב ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול אלוביץ, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף, נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ וכן חפצי אמנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

מפרוץ החקירה מנהלים בני הזוג אלוביץ - באמצעות עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר - מאבק לשחרור חלק מרכושם התפוס מידי המשטרה ומבקשים כי בית המשפט יורה על שחרור התכשיטים וחפצי האמנות שנתפסו, לטענתם, שלא כדין וללא צו.

המאבק הגיע עד בית המשפט העליון, אשר הורה לאחרונה למשטרה להחזיר לידי בני הזוג את התכשיטים בשווי 600 אלף שקל שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת החקירה, ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם של בני הזוג ועגילים שהוסרו מאוזניה של איריס. עוד הורה העליון לדון מחדש בתפיסת חפצי האמנות בשווי 6 מיליון של בני הזוג ובבקשתם לשחרר רכוש נוסף.

עד מועד הדיון בשבוע שעבר, המשטרה ביקשה להאריך את צווי התפיסה של הרכוש של האלוביצים 6 פעמים, ו-6 פעמים בקשתה נענתה - ואולם היום השתנה מעט כיוון הרוח. הבוקר השופט מסראווה הורה, כאמור, לשחרר חלק מהרכוש והכספים שנתפסו, תוך שהוא מציין כי "הפגיעה הקשה באינטרס של המשיבים (בני הזוג אלוביץ, א' ל"ו) כאשר היא עומדת אל מול האינטרס הציבורי בקידום חילוט אפקטיבי, על רקע השלב הדיוני (הלא מתקדם), מחייבת הפעלת שיקול-דעת מוקפד ורגיש. מלאכת איזון עדינה מובילה למסקנה שאין מנוס מנגיסה בשני האינטרסים המתנגשים". 

השופט מסארווה קבע בהחלטתו כי החקירה מתקדמת, וכי התשתית הראייתית התעבתה, וכן דחה את טענותיה של איריס אלוביץ כי לא ניתן לייחס לה מעורבות בעבירות הלבנת הון. נקבע כי קיים קשר ישיר בין מעורבותה בעבירת השוחד לבין מעורבותה בעבירת הלבנת ההון. כן נדחו הטענות לאכיפה בררנית בין איריס אלוביץ לשרה נתניהו בפרשת הסיקור האוהד לכאורה של משפחת נתניהו באתר וואלה שבשליטת בזק.

בית המשפט קבע עוד כי יש בסיס ראייתי מספק בשלב זה לקשר שבין עבירות השוחד לאישורה של עסקת בזק-yes, וכן לכך שהתמורה שהניבה עסקה זו לאלוביץ הגיעה לסך של כמיליארד שקל.

ביחס לחשבונות הבנק שנטען על-ידי משפחת אלוביץ כי הם רכושם של ילדיהם של בני הזוג, נקבע כי לא עלה בידי איריס אלוביץ ובניה להצביע על זכות חוקית מוגדרת שמקנה בעלות בכספים לילדים. עם זאת, בית המשפט הורה כאמור על שחרור הסכום הראשוני שהופקד בחשבונות אלה, כאשר חלקם הארי, כ-2.5 מיליון שקל, יישאר תפוס.

הרכוש ששוחרר הצטרף ליתר הרכוש של בני הזוג ששוחרר במהלך מאבקם כנגד תפיסת רכושם, ובין היתר חשבונות הבנק של שאול אלוביץ ונכסי הנדל"ן של אגד החברות בשליטתו מקבוצת בזק, ששוחררו, תכשיטים בשווי כ-600 אלף שקל וכן חשבון בנק ובו כ-40 אלף שקל וכלי רכב.

עם זאת, נותרו תפוסים נכסי נדל"ן בשווי כ-60% מסך הרכוש, כספים בחשבונות בנק וכן פוליסות ביטוח.

השופט מסארווה דחה את ביצוע החלטתו ב-14 ימים על-מנת לאפשר למדינה לערער עליה. 

ילדיהם של בני הזוג אלוביץ יוצגו על-ידי עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב. 

■ גילוי נאות: בני הזוג אלוביץ וכל הנחקרים בפרשת בזק הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, שלב החקירה, עוד בטרם השלמת איסוף הראיות ובטרם העברת התיק לבחינת הפרקליטות בשאלה האם יש להגיש כתבי אישום נגד מי מהעורבים. החשודים כולם הנם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין, ונהנים מחזקת החפות.