מחירי האייפונים החדשים: סיבה למסיבה או לדאגה?

אפל אשררה אמש את המדיניות שלה בשנים האחרונות: חדשנות מועטה והצמיחה - מהעלאת מחירים • היא ניסתה לעודד את המשקיעים באמצעות כניסה לתחום חדש, אבל ספק אם זה יעשה את העבודה • דעה

צריך להודות באמת: השוק אוהב את מניית אפל . בסוף חודש יולי המניה נסחרה סביב 190 דולר. אמש היא ננעלה ב-221 דולר. עלייה מאוד מרשימה של 15%. רוב המשקיעים בעולם יסתפקו בעליית שווי שכזו בשנה שלמה. ולא די בכך: מתחילת השנה החברה עלתה ב-30%. וכן, גם אם המניה ירדה מעט אמש לאחר ההכרזה, השוק כנראה ימשיך לאהוב אותה. 

קשה להתווכח עם העובדות: אפל מציגה תוצאות כספיות מרשימות ומאזן חזק במיוחד והיא מוכיחה את אלו רבעון אחר רבעון, שנה אחר שנה. בין הרבעון השלישי בשנה שעברה לרבעון השלישי האחרון המכירות עלו מ-45 מיליארד דולר ל-53 מיליארד דולר, הרווח עלה מ-8.7 מיליארד ל-11.5 מיליארד (יש להודות שחלק מהשיפור נובע מרפורמות המס בארה"ב), לחברה חוב נמוך ביחס לכמות המזומנים הבלתי נגמרת שלה ולפחות על פניו לא נראה שיש משהו שמאיים במיוחד על המגמות האלו.

אליה וקוץ בה

מה שמעניין במיוחד במגמה הזאת הוא שהיא הפוכה לחדשנות של החברה. בסרטון המוצג לעיל מסביר דור צח, עורך "גלובס טק", את הריטואל החוזר: התרגשות לפני הכרזה על אייפון ואכזבה לאחריה. החדשנות של אפל כבר לא קיימת. האייפון אינו מצדיק את העלייה לרגל שהייתה בעבר. הוא פשוט עוד מכשיר סלולר - טוב, יפה, מהווה סמל סטטוס - אבל מכשיר סלולר (אני מתמקד כאן במכשיר האייפון, למרות שלחברה יש עוד 3 ליינים גדולים של מוצרים, וזה בגלל שהאייפון הוא פשוט המשמעותי ביותר, ומבלי לפגוע בכבוד של מחשבי המק, האייפד והשעון החכם, זה לא שאני מתעלם מצמיחה יוצאת דופן בתחומים האלו).

וכמו שצפה דור, המכשירים החדשים בקושי חידשו. והלקוחות מצביעים בארנקים. בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2015 החברה מכרה 183 מיליון אייפונים. בתקופה המקבילה השנה היא מכרה 171 מיליון יחידות. אבל מה שיפה באפל, זה שסה"כ המכירות הוא חלק קטן מהתמונה. אפל הצליחה להגדיל את הסכום שאנחנו מוכנים לשלם על מכשיר אייפון באופן משמעותי. אם ברבעון השלישי של שנת 2014 שילמנו כ-560 דולר בממוצע על אייפון, ברבעון המקביל השנה שילמנו כבר 725 דולר.

יש להודות על האמת - חברה המסוגלת להעלות מחירים בצורה כל-כך אגרסיבית ולפגוע במכירות באופן כל-כך קטן היא חברה יוצאת דופן. וזו בעצם תמצית האירוע שראינו אתמול. חידוש מינימלי והעלאת מחיר נוספת. האייפון הזול ביותר שהוכרז בשנה שעברה, אייפון 8, נמכר ב-699 דולר ומקבילו השנה שהוכרז אמש, XR, יימכר ב-749 דולר. המכשיר היקר ביותר שהוכרז בשנה שעברה, אייפון X, נמכר עבור 1,149 דולר, ומקבילו מאמש יימכר עבור 1,449 דולר (צריך גם לציין שיש פער משמעותי בזיכרון, שנחשב לחומרה יקרה יחסית, בין המכשירים: בשנה שעברה הזיכרון המקסימלי עמד על 256 ג'יגה, והשנה הוא עומד על 512 ג'יגה). למעשה נראה שכמעט כל הצמיחה של החברה מגיעה מהעלאות מחירים.

יש עוד תקווה?

ואולי בגלל שאפל הבינה את זה, היא התחילה לפזול ימינה ושמאלה. והאנליסטים והתקשרת נתלים בפזילה הזו: השעון החכם החדש יהיה בעל יכולות ניטור בריאות משופרות והוא קיבל אישור FDA לבדיקת א.ק.ג - אחד המכשירים הביתיים היחידים בעולם שקיבלו את האישור הזה. בתרגיל יח"צ מרשים החברה הביאה את יו"ר איגוד רופאי הלב האמריקאי כדי שיספר על חשיבות המכשיר. שתי סיבות מאוששות את חשיבות האירוע: ראשית, מחלות לב הן הגורם הראשון למוות בארה"ב. שנית היכולת לנטר אירועים בריאותיים בזמן אמת תוך כדי לקיחת מדדים כגון א.ק.ג עשויה לשפר משמעותית את מה שאנחנו יודעים כיום על גוף האדם, על פתרון מחלות ועל רפואה מונעת.

אבל גם את חשיבות הצעד הזה יש לקחת בערבון מוגבל. ראשית, בשנת 2017 החברה עלתה על מסלול אישור FDA עם רגולציה מופחתת למכשור לביש שינטר מדדים בריאותיים. אבל היא לא עשתה את זה לבד, אלא עם שמונה חברות נוספות. שנית, זה שנה שניתן לרכוש רצועה לשעון של אפל שקיבלה אישור FDA לבדיקת א.ק.ג (מבית AliveCure). שלישית, אלפאבית פעילה באותו התחום. משנת 2014 היא פתחה בפרויקט שנקרא Project Baseline שמטרתו "למפות את בריאות האדם", באמצעות עשרות אלפי מתנדבים וציוד לביש. וכן, באתר הפרויקט ניתן לראות שאיגוד רופאי הלב האמריקאי תומך גם בניסוי הזה.

השאלות הפתוחות

זה לא אומר שאפל לא פונה לאפיק חדש וחדיש שהיא עשויה להצליח בו. אך נקודת מנקודת מבט ביקורתית על הכרזת החברה מאמש, עולות מספר שאלות. ראשית, האם חדשנות בתחום שקשור לבריאות הציבור יכולה לכפר על העובדה שהחברה כבר בקושי מציגה חידושים טכנולוגיים משמעותיים ו"קלאסיים"? שנית, כמה זמן החברה יכולה להמשיך להציג צמיחה כמעט רק מהעלאת מחירים? שלישית ולסיום - האם לאפל יש או יהיה יתרון מול חברות אחרות בתחום ניטור בריאות הציבור?

לדעתי, לא בטוח שתשובה כנה על השאלות האלו מציגה את העתיד של אפל באור חיובי. מחד, אמנם המניה ירדה אמש לאחר ההכרזה, אך זה כבר קרה בעבר וספק גדול אם היא תפגע במכירות בדולרים. אך מנגד - לא בטוח שהחברה יכולה לשרוד עוד הרבה הכרזות כאלו שבקושי מציגות חידושים בליין המוצרים הקלאסי והחידושים שכן מוצגים בהן - עתידם לא לחלוטין מוצק.