קרן המטבע מזהירה את איי מרשל מפני הנפקת מטבע דיגיטלי

הקרן פרסמה השבוע מאמר שבו היא יוצאת נגד התוכנית של רפובליקת איי מרשל להנפיק מטבע דיגיטלי שישמש בה מטבע רשמי לצד הדולר • את ההנפקה, שאמורה להתבצע עד לסוף 2018, מוביל הסטארט-אפ הישראלי Neema • איי מרשל: "למטבע יהיה אפקט חיובי על המדינה ותושביה. אנו מצפים לשיתוף פעולה עם קרן המטבע"

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ממליצה לרפובליקת איי מרשל לסגת מתוכניתה להנפיק מטבע דיגיטלי שישמש בה מטבע ממלכתי רשמי לצד הדולר האמריקאי.

כפי שדיווחנו ב"גלובס" בפברואר, איי מרשל - שרשרת איים במרכז האוקיינוס השקט - העבירה חוק בנושא, שעל פיו המטבע המתוכנן, שייקרא "Sovereign" (ריבוני), יחזק את הכלכלה המקומית ויצמצם את הסיכון הגדל והולך לניתוקה מהמערכת הפיננסית העולמית.

לאחר תקופה של התייעצות עם פקידי האיים, פרסמה קרן המטבע ביום שני מאמר היוצא נגד המהלך. על פי המאמר, כלכלת איי מרשל "תלויה מאוד" בסיוע חיצוני, שכן המדינה מתמודדת עם שינוי אקלימי מתמיד ואסונות טבע. הבנק המסחרי המקומי היחיד במדינה נמצא כעת, כלשון המאמר, "בסיכון לאבד את הקשר הבנקאי (Correspondent Banking Relationship) הדולרי האחרון שלו עם בנק המבוסס בארה"ב", בשל החמרת בדיקות הנאותות במוסדות הפיננסיים בארה"ב.

קרן המטבע טוענת כי הצגתו של מטבע קריפטוגרפי כמטבע חוקי באיי מרשל עלולה להוביל לתוצאות לא רצויות, בעיקר אם היעדר אמצעים מקיפים נגד הלבנת הון יוביל, בסופו של דבר, את הבנק האמריקאי לקצץ את קשריו עם המדינה. אם זה יקרה, לדברי הקרן, "סיוע חיצוני והעברות כספים אחרות עלולים להשתבש - מה שיגרור פגיעה משמעותית בכלכלה המקומית".

איי מרשל הודיעה בפברואר כי בחרה בסטארט-אפ הישראלי נימה (Neema) לפתח עבורה את הטכנולוגיה להנפקת המטבע הדיגיטלי, שאמורה להתקיים מאוחר יותר השנה. בראש הסטארט-אפ עומדים ברק בן עזר ורועי רהב, בנו של איש יחסי הציבור רני רהב, המשמש מאז 2008 קונסול של כבוד של איי מרשל בישראל.

בדצמבר 2017 פרסם האיחוד האירופי "רשימה שחורה" של 17 מדינות בעולם המוגדרות כמקלטי מס, ובהן גם רפובליקת איי מרשל, לצד מדינות כמו פנמה, קוריאה הצפונית, טוניסיה ואיחוד האמירויות. במדינות המספקות מקלטי מס לעשירי העולם, השימוש במטבעות דיגיטליים עשוי להקל על עקיפת הרגולציה הבינלאומית.

ממשלת איי מרשל מסרה בתגובה: "הנפקת המטבע הווירטואלי תאפשר לממשלת איי מרשל ולתושבים להשתלב בעולם הכלכלי-דיגיטלי. התושבים יוכלו להעביר ולקבל כספים בלי להסתמך על המערכת הבנקאית הקיימת, שאיימה לא פעם להפסיק ולספק להם שירותים. זהו שינוי משמעותי שאנו ניגשים אליו בזהירות רבה. למטבע יהיה אפקט חיובי על איי מרשל ותושביהם. אנו נוקטים אמצעי הגנה כדי למנוע הלבנת הון. אנו מצפים לשיתוף פעולה עם קרן המטבע ועוד גופים גלובליים, כדי להציג להם כיצד הפרוטוקול של המטבע עובד".