מסתמן: כחלון ובאב"ד מתכננים שינוי תפיסתי ברשות שוק ההון

ככל הידוע כ-12 איש עברו את בדיקת נציבות שירות המדינה בנוגע לעמידתם בתנאי הסף שנקבעו לתפקיד • נוסף על שלושת הסגנים הבכירים הראל שרעבי, אסף מיכאלי ויואב גפני, בין אלה שהגישו מועמדות לוועדה נמנים בני שיזף, רמי דיין, לימור דנש וד"ר גתית גור גרשגורן

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

כשבועיים לאחר שהממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרשה מתפקידה, שנותר ללא ממלא מקום, מתגברות הערכות כי ההליך לאיתור הממונה הבא או הבאה עלול לחרוג מה-17 לחודש - המועד שמנכ"ל האוצר שי באב"ד התחייב אליו כמועד להגשת המועמדים מטעם הוועדה. לפי הערכות בשוק, בסביבת הוועדה כבר מדברים על יום חמישי הבא כמועד יותר ריאלי, הגם שבסביבת יו"ר הוועדה באב"ד עדיין מכוונים למועד "המקורי".

עד כה נקשרו שמות רבים להליך למציאת הממונה שיהיה אחראי או שתהיה אחראית על בריאות וזמינות החיסכון הפנסיוני של הציבור, הביטוחים, שוק ההון ועולם האשראי החוץ בנקאי - ולמעשה על 1.7 טריליון שקל מכספי הציבור בישראל, כממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. זאת, במקומה של דורית סלינגר, שעזבה את משרדה כמתוכנן בתום כהונתה כבר בסוף אוגוסט, כפי שהיה צפוי שיקרה זמן רב קודם לכן.

ככל הידוע כ-12 איש עברו את בדיקת נציבות שירות המדינה בנוגע לעמידתם בתנאי הסף שנקבעו לתפקיד. עוד נודע כי שלושת הסגנים הבכירים של סלינגר ברשות שוק ההון שמתמודדים על התפקיד: אסף מיכאלי, הראל שרעבי ויואב גפני - לא אושרו על ידי נציבות שירות המדינה לפי שעה ביחס לעמידתם בתנאי הסף, והם ממתינים להכרעה הסופית של הנציבות בנושא.

ביום א' הקרוב יתקיים מפגש של חברי ועדת האיתור, שבראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד, כשבמקביל ייערך יום ראיונות למועמדים שעברו את הסף ושהוועדה ראתה לנכון לקרוא להם. כמו כן, ועדת האיתור שומרת לעצמה את האפשרות לפנות מיוזמתה למועמדים נוספים, שלא פנו דרך הנציבות.

ככל הידוע בכוונת הוועדה להגיש לשר האוצר, משה כחלון, שלושה מעומדים כך שהאחרון יכריע על זהות הממונה מרשימה מצומצמת זו. כמו כן, על פניו נראה כי בכוונת השר ומנכ"ל האוצר ויד ימינו להביא לשינוי תפיסתי בצמרת רשות שוק ההון. כך מסתמן בין היתר על רקע כך שבוועדה נכלל גם פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך עד השנה, ומי שלא אחת היה חלוק על דעותיה של סלינגר.

למעשה, רשות ניירות ערך תחת האוזר נקטה בתפיסות רגולטיביות שונות מאלה שאפיינו את אגף שוק ההון ומאוחר יותר רשות שוק ההון תחת סלינגר. כך למשל האוזר הוביל הליכי דה-רגולציה והיה קשוב לביקורת מהשוק, בעוד שסלינגר דגלה בהתערבות משמעותית וחד-משמעית בשווקים שתחת פיקוחה, וזאת בלוחות זמנים לוחצים.

ועדת האיתור כוללת בנוסף גם את מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים, המשפטנית פרופ' גבריאלה שלו, ובכיר הנציבות לשירות המדינה אילן רם. ככל הידוע באב"ד ניסה לכלול בוועדה עוד שתי נשים בכירות: פרופ' נדין בודו טרכטנברג, המשנה לנגידת בנק ישראל, ויעל אנדורן, לשעבר מנכ"לית האוצר, אך אלה סירבו להצעה.

מיהם המועמדים ששמם נקשר עד כה במועמדות לתפקיד הבכיר שמפקח על נושאים פיננסיים שרלבנטיים לכל אחד מתושבי ישראל?

ככל הידוע, נוסף על שלושת הסגנים הבכירים שרעבי, מיכאלי וגפני, בין אלה שהגישו מועמדות לוועדה נמנים בני שיזף, עד לאחרונה משנה למנכ"ל וראש חטיבת חיסכון ארוך טווח בהפניקס; רמי דיין, לשעבר המשנה לממונה על שוק ההון, בכיר בהראל ובכלל ביטוח ויועץ פנסיוני, וכיום מנכ"ל סוכנות הביטוח הענקית אגם; לימור דנש, עד לאחרונה מנהלת ההשקעות של כספי העמיתים בכלל ביטוח ובעבר במגדל; וד"ר גתית גור גרשגורן, מבכירי רשות ניירות ערך וראש המחלקה הכלכלית ברשות המקבילה.

המועמדים הידועים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון
 המועמדים הידועים לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון

אגב, לגבי גור גרשגורן נציין כי מנכ"ל האוצר מכיר אותה והביאה לאחרונה להרצאה בפני בכירי המשרד, ושהיא מכירה היטב שני קולגות לשעבר ושעתה נמצאים בוועדת האיתור: פרופ' האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר, ולוין, שבעבר היה עוזר בכיר ליו"ר רשות ניירות ערך האוזר, וגם ראש המחלקה הבינלאומית ברשות.

כמו כן, ככל הידוע יש עוד מספר מועמדים, בולטים יותר ובולטים פחות, שהביעו עניין כלשהו בתפקיד אך לא הגישו מעומדות רשמית, כשהם מחכים לפנייה אפשרית מהוועדה. מדובר ענת לוין, לשעבר מנהלת ההשקעות הראשית בכלל ביטוח ובמגדל וגם חברת הנהלה בכירה בבנק הפועלים; ד"ר משה ברקת, שהיה בעבר יו"ר הפניקס ובכיר ברשות ניירות ערך, וכיום יועץ בכיר בשורת תחומים פיננסיים; ועו"ד מיה ליקוורניק, לשעבר שותפה בכירה במשרד עוה"ד מיתר-ליקוורניק, ושעד לאחרונה נתפסה בשוק כמועמדת המועדפת לתפקיד, לאחר שהייתה אחת מהמועמדים הסופיים למנהל רשות החברות.