הדור שהתבגר בשנות המשבר הכלכלי מחפש יציבות

דור ה-Z, שמתחיל להיכנס לשוק העבודה, מסתמן כדור שמרן יחסית לקודמיו - לא שותה, לא יוצא למסיבות ופחות יזמי באופיו • איך השפיע המשבר של 2008 על מי שעושים כיום את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה, ומה משותף להם ול"דור השקט" שקדם לבייבי בומרס?

דור ה–Z / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
דור ה–Z / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

שון מקאון היה בן 11 כשהמשבר הפיננסי של 2008 פרץ והכניס דאגה לחייו ביוסטון, אוהיו. הוא זוכר את אביו חוזר הביתה, מתוח, אחרי שהחברה הפדרלית לביטוח פיקדונות (FDIC) לקחה לידיה את הבנק שבו עבד. אחד המורים שאל את התלמידים בכיתה שבה למד שון אם הוריהם צמצמו את חגיגות חג המולד בבית, וכולם ענו בחיוב.

התקופה המטלטלת הזאת עיצבה את תוכנית הקריירה שגיבש לעצמו מקאון בזמן לימודיו בבית הספר התיכון. "הייתי צריך להתאמץ למצוא קריירה 'חסינת מיתון'", אומר מקאון, היום בן 21. הוא החליט שברצונו להצטרף לאחת מארבע חברות ראיית החשבון הגדולות. הוא התמחה בארנסט אנד יאנג בקליבלנד, ובשנה הבאה, אחרי שיסיים את לימודיו באוניברסיטה, הוא יתמנה למבקר חשבונות בחברה.

מה מפחיד את דור ה-Z שנכנס אל שוק העבודה

מקאון הוא אחד מתוך כ-17 מיליון בני דור ה-Z שמצטרפים כעת לכוח העבודה בארה"ב. המעסיקים לא ראו דור כזה מאז השפל הגדול של שנות ה-30 במאה הקודמת. בני דור ה-Z הגיעו לבגרות בתקופה של מיתונים, משברים פיננסיים, מלחמה, איומי טרור ואירועי טבח בבתי ספר, והם חשופים ללא הרף לטכנולוגיה ולרשתות חברתיות. התוצאה הכללית היא דור של אנשים מצולקים וזהירים שפיתחו קשיחות בתגובה לזעזועים הכלכליים והחברתיים.

מספרם של בני דור ה-Z מגיע ל-67 מיליון. הוא כולל את כל מי שנולד מ-1997 ועד לפני כמה שנים. בני הדור הזה להוטים להתעשר, יותר משלושת הדורות הקודמים, אך לפי סקרים שנערכו, גם יש להם פחות עניין בבעלות על עסק. בגיל העשרה, דחו רבים מהם את טקסי החניכה הכרוכים בנטילת סיכונים, כמו קיום יחסי מין, שתיית אלכוהול והוצאת רישיון נהיגה. כעת הם נמנעים מנטילת הלוואות סטודנטים, אחרי שראו כיצד הדורות הקודמים כרעו תחת הנטל שלהן. במקביל, הם מנסים לבנות לעצמם קריירות חסינות מפני משברים כלכליים. 

סימנים מוקדמים מצביעים על כך שעובדים בני דור ה-Z תחרותיים ופרגמטיים יותר, אך גם דאגנים ומאופקים יותר מאשר בני דור המילניום, שנולדו בין 1981 ל-1996 ומונים 72 מיליון איש - כך עולה מדבריהם של מנהלים ויועצים המתמחים בהבדלים בין-דוריים וממחקרים על צעירים שנעשו על פני כמה עשורים. דור ה-Z הוא גם המגוון ביותר בתולדות ארה"ב מבחינה גזעית. קרוב למחצית ממנו אינם לבנים. 

יותר פרמטים מיזמים
 יותר פרמטים מיזמים

קווי דמיון ל"דור השקט"

בזמן שבני דור הבייבי בום יוצאים לגמלאות, והאבטלה בשפל חסר תקדים, ממלאים בני דור ה-Z את המספר העצום של משרות פנויות שנוצרו בשוק העבודה. המעסיקים, שסובלים ממחסור בעובדים, מנסים להסתגל למצב.

חברות כמו לינקדאין, קורפ ואינטואיט הגמישו את הדרישה לתואר ראשון בקרב מועמדים למשרות מסוימות, כדי לגייס צעירים שלא יכלו להרשות לעצמם לימודים בקולג'. באירועי גיוס עובדים בקמפוסים, עורכת ארנסט אנד יאנג (EY) הגרלות טאבלטים, כדי להתמודד בתחרות העזה בין ארבע חברות ראיית החשבון הגדולות על הסטודנטים המוכשרים ביותר. החברות גם משנות את מתכונת קורסי ההכשרה שלהן וכוללות בהם סרטוני וידיאו בסגנון יוטיוב כדי להפוך את הקורסים לאטרקטיביים יותר עבור בני דור ה-Z, שגדלו על סמארטפונים.

"הם סופגים מידע חדש הרבה יותר מהר מקודמיהם", אומר ריי בלנשט, מנכ"ל רובי טיוזדיי (Ruby Tuesday), שהשיקה סרטוני וידיאו לסמארטפונים כדי ללמד עובדים צעירים כיצד לצלות המבורגרים ולהכין צלעות בבישול איטי. כיוון שהם גדלו בסביבה גדושה בטכנולוגיה ניידת, "זה לא בהכרח טבעי או נוח להם לקיים אינטראקציה בארבע עיניים", מציין בלנשט.

לדבריו, צעירים שבוחרים ברובי טיוזדיי על פני הגמישות שמציעות חברות כמו אובר וליפט דורשים ביטוח בריאות והטבות אחרות. "הם אפילו לא הולכים לנצל את ההטבות שאנחנו מציעים, כי הם ממשיכים לגור אצל הוריהם, אבל הם רוצים לדעת שהן קיימות", אומר בלנשט. "הם חושבים: מה יקרה אם אסיים את הקולג' ולא אמצא עבודה ואצטרך להישאר כאן?".

דמוגרפים מזהים קווי דמיון לדור השקט - דור חסכוני שנולד בשנים 1928-1945 ונשא את הצלקות הכלכליות של השפל הגדול ומלחמת העולם השנייה גם בבגרותו, במקביל לקצירת הפירות של הגאות הכלכלית אחרי המלחמה, בשנות ה-50 וה-60. דור ה-Z יוצא לדרך בעולם העבודה באחת התקופות הממוזלות ביותר בעשרות השנים האחרונות, כששיעור האבטלה עומד על 4% בלבד.

"הם דומים לילדי שנות ה-30, אם היו ילדי אותן שנים לומדים לחשוב, ללמוד ולתקשר באמצעות מחשבי-על נישאים", אומר ברוס טלגאן, יועץ ארגוני ב-Rainmaker Thinking בוויטניויל, קונטיקט.

מחפשים יציבות כלכלית
 מחפשים יציבות כלכלית

מפחדים יותר מכישלון

גישתם של בני דור ה-Z לעבודה משקפת השתוקקות לביטחון פיננסי. שיעור תלמידי השנה הראשונה בקולג' בארה"ב כולה שמעניקים עדיפות עליונה להתעשרות זינק לכ-82% כשבני דור ה-Z החלו להיכנס לקולג'ים לפני כמה שנים, לדברי האוניברסיטה הציבורית קליפורניה בלוס אנג'לס. זוהי הרמה הגבוהה ביותר מאז החלה האוניברסיטה לבצע סקרים אלה ב-1966. הרמה הנמוכה ביותר הייתה 36%, ב-1970.

בני הדור הזה גם מוכנים לשלם את מחיר הביטחון הזה. הם מוכנים לעבוד שעות נוספות, יותר מאשר בני דור המילניום, לפי הסקר השנתי שעורכת אוניברסיטת מישיגן בקרב בני העשרה. " יש להם אתיקת עבודה חזקה יותר", אומרת ג'ין טוונג', פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטה הציבורית סן דייגו, שספרה iGen מנתח קבוצת גיל זו. "הם באמת פוחדים לא לקבל את הג'וב הטוב שכולם אומרים שהם חייבים לקבל כדי להצליח".

ב-2016 רצו 30% בלבד מבוגרי התיכונים לעבוד כעצמאים, על פי סקר אוניברסיטת מישיגן, שעוקב מאמצע שנות ה-70 אחר עמדותיהם והתנהגויותיהם של בני העשרה. זהו שיעור נמוך יותר משל בני דור הבייבי בום, דור ה-X (ילידי 1965-1980) ורוב בני דור המילניום.

College Works Painting, שמגייסת לשורותיה כ-1,600 תלמידי קולג' בשנה לניהול עסקי צביעה קטנים ברחבי ארה"ב, מתקשה לשכור מנהלי סניפים כיוון שלמעט מאוד מהמועמדים יש מיומנויות יזמיות, לדברי מאט סטיוארט, ממייסדי החברה. "הסיכון הוא כישלון, ואני באמת חושב שאנשים פוחדים כיום יותר מכישלון משפחדו בעבר", אומר סטיוארט.

לפני כמה שנים הבחין סטיוארט שבני דור ה-Z שגייסה החברה מתנהגים באופן שונה מבני הדורות הקודמים. כשהחברה השיקה פרויקט תמיכה במנהלי סניפים, חברו בני דור המילניום בהתלהבות זה לזה ועבדו יחד. עובדים בני דור ה-Z, לעומת זאת, דרשו הכרה בביצועיהם כיחידים וגם תשלום נוסף. החברה השיקה תוכנית בונוסים של עד 3,000 דולר כדי לעודד אותם להשתתף.

"אני לא רוצה להיכשל אף פעם", אומר מייקל סולובובסקי, שהיגר עם משפחתו ב-2012 מאוקראינה לוושינגטון. אביו, נהג מונית לשעבר, החדיר בו את ההכרה שעבודה קשה היא המפתח להצלחה. מסר זה רק התחזק כשסולובובסקי קרא על חייהם של המיליארדרים ביל גייטס וג'ף בזוס. לאחר שסיים את בית הספר התיכון, הוא החל לעבוד בבואינג כחשמלאי. החברה משלמת עבור לימודיו, שיזכו אותו ברישיון טכנאי שלדת מטוס ותחנת כוח. פעם בחודש הוא עובד בסניף של טומי הילפיגר כדי לזכות בהנחה של 50% על הבגדים.

לאחר שראו את קודמיהם בני דור המילניום כורעים תחת נטל עצום של הלוואות סטודנטים, מנסים בני דור ה-Z להימנע מגורל דומה. שיעור הסטודנטים בשנה א' שנטלו הלוואות למימון הלימודים בקולג' הגיע ב-2009 לשיא של 53%, ומאז ירד כמעט בכל שנה והגיע ל-47% ב-2016, על פי סקר של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

דניז וילה, מנכ"לית המרכז לקינטיקה דורית (Center for Generational Kinetics) באוסטין, אומרת שקבוצות מיקוד מצביעות על כך שבני דור ה-Z בוחרים בקולג'ים זולים יותר, שמעמדם נחות יותר, כדי לצמצם את נטל ההלוואות.

נתוני שלוחת הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) בניו-יורק מראים כי בארה"ב כולה צמחו מאזני הלוואות הסטודנטים בארבע השנים האחרונות בשיעור שנתי ממוצע של 6%, לעומת קצב שנתי של 16% בעשר השנים שקדמו לתקופה זו.

בני דור ה-Z אינם רק מפוכחים אלא גם פיכחים. ממצאי סקר אוניברסיטת מישיגן ונתונים סטטיסטיים פדרליים מראים כי מועטים יותר הסיכויים שבני דור זה ינסו בגיל העשרה משקאות אלכוהוליים, ישיגו רישיון נהיגה, יקיימו יחסי מין או ייצאו דרך קבע מהבית שלא בלוויית הוריהם, בהשוואה לבני הדורות הקודמים בגיל זה, על פי ממצאיה של פרופ' טוונג'. בתור עובדים, הם רוצים שהמנהלים שלהם יתערבו כדי לעזור להם להתמודד עם מצבים לא נוחים כמו עימותים עם קולגות, ויספקו להם פידבק מפורט מאוד, לדברי טלגאן.

כשנשאלו מה הדבר החשוב להם ביותר במקום העבודה, שמע טלגאן שוב ושוב את התשובה שהם רוצים "סביבה בטוחה". כיום הוא מייעץ לחברות הנמנות עם לקוחותיו ליצור צוותי עבודה קטנים כדי שלמנהלים יהיה זמן לטפח אותם.

זהירים חברתית
 זהירים חברתית

מדוכאים ודואגים יותר

בני דור ה-Z מדווחים על רמות דאגה ודיכאון גבוהות יותר כבני עשרה וכמבוגרים צעירים מאשר הדורות הקודמים. ב-2016, הרגיש 1 מכל 8 תלמידי שנה א' בקולג' דיכאון לעתים קרובות - הרמה הגבוהה ביותר מאז החלה האוניברסיטה הציבורית של קליפורניה בלוס אנג'לס לעקוב אחר נתון זה, לפני יותר מ-30 שנה

מקאון, הסטודנט מאוהיו, רואה קרן אור גם בתקופות הסוערות. הוא השתמש בכסף שקיבל מהסנדק שלו, ושחסך מעבודתו במקדונלד'ס ובחברה לצביעת בתים, כדי לבנות תיק מניות ששוויו הנוכחי כ-5,000 דולר. הוא לוקח את הלימודים יותר ברצינות, כיוון שהוא יודע ש"העולם נהיה הרבה יותר תחרותי".

"כל קושי שאנשים עוברים בחיים - או שהם מתחזקים ממנו, או שהוא משתק אותם", אומר מקאון. "הקשיים האלה מספקים לנו הזדמנות אדירה להתחזק".