גיוסי החוב מתעוררים: אלה פקדונות גייסה כמיליארד שקל

עם הגופים הבולטים שהשתתפו בהנפקת האג"ח של אלה פקדונות, הנמצאת בשליטת שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון, נמנו הראל, הפניקס, מגדל ומיטב דש • כל אחד מהם השקיע 100-150 מיליון שקל

איל גרינבאום, מנכ"ל אפסילון חיתום / צילום: מישל טיבולי
איל גרינבאום, מנכ"ל אפסילון חיתום / צילום: מישל טיבולי

נמשכת ההתעוררות בשוק הנפקות האג"ח הקונצרני. לרצף הגיוסים שנרשם מתחילת החודש הצטרפה בסוף השבוע האחרון חברת אלה פקדונות, העוסקת בהנפקת אג"ח מובנות ובהשקעת כספי האג"ח בפיקדונות בנקאיים. החברה הבטיחה גיוס סכום המתקרב ל-1 מיליארד שקל בשלב המוסדי של הנפקת חוב שהיא מקדמת באמצעות הרחבת סדרה.

מנתוני ההנפקה עולה כי עם הגופים המוסדיים הבולטים שלקחו חלק בהנפקה נמנו חברות הביטוח הראל, הפניקס ומגדל, ובית ההשקעות מיטב דש, שכל אחד מהם השקיע 100-150 מיליון שקל, וכי סכום הגיוס הכולל שהחליטה אלה פקדונות לקבל הגיע לכ-960 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה אפסילון חיתום בניהולו של איל גרינבאום. 

המרווח האפקטיבי המקסימלי מעל אג"ח ממשלתית בהנפקה (כולל עמלת התחייבות מוקדמת למוסדיים) נקבע על 80 נקודות בסיס, ונסגר קרוב לכך. מדובר בסדרה (ב') צמודה למדד בדירוג AAA מ-S&P מעלות שהיקפה טרם ההרחבה עמד על כ-3.1 מיליארד שקל, וכעת תגיע ליותר מ-4 מיליארד שקל. בהתאם לדרך פעולת החברה, התמורה מההנפקה מופקדת בשלושה בנקים ישראלים ופירעון הקרן שלה צפוי לקראת סוף שנת 2022.

מספרי גיוס האג"ח של אלה פקדונות:
 מספרי גיוס האג"ח של אלה פקדונות:

גיוס 5 מיליארד שקל תוך כשנה

לפי הנתונים שהוצגו למשקיעים לקראת ההנפקה, מדובר באחת הסדרות הסחירות בענף הפיננסים והבנקאות המקומי, בתמורה יומית ממוצעת שעמדה על כ-4 מיליון שקל ברבעון האחרון.

עם הנפקה זו אלה פקדונות, הנמצאת בשליטת שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון, משלימה גיוסים בהיקף המתקרב ל-5 מיליארד שקל תוך כשנה, ומלבד הסדרה שהורחבה כעת היא מחזיקה בסדרת אג"ח דולריות (א') שהונפקה לראשונה באוגוסט 2017. 

במהלך שנה זו ניסו כמה שחקנים נוספים להצטרף למה שנראה כתחילתו של גל הנפקות אג"ח המיועדות להשקעה בפיקדונות בנקאיים, אבל עד כה, מלבד אלה פקדונות אף אחד מהם לא הצליח להשלים מהלך של גיוס חוב.

נראה כי "החלוציות" של אלה פקדונות בשוק ההנפקות בת"א ממשיכה לעבוד לטובתה, משום שכחברה שכבר נסחרת היא נהנית מכך שהמנגנונים סביב הנפקתה פועלים בשגרה, ומאפשרים לה להציע מרווחים קצת יותר נמוכים מהמתחרים.

כאמור, הנפקתה של אלה פקדונות מגיעה בהמשך לפתיחה אינטנסיבית של חודש ספטמבר בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, עם גיוסים שכעת מצטברים כבר לסכום של יותר מ-3.5 מיליארד שקל תוך קצת יותר משבוע, וזאת לאחר תקופה חלשה יחסית, עם גיוסים בהיקף דומה (כ-3.7 מיליארד שקל) שנרשמו בחודשים יולי ואוגוסט יחד.

מנתוני הבורסה עולה כי מתחילת השנה מתקרב סכום גיוסי האג"ח הקונצרניים בבורסה ל-50 מיליארד שקל, וזאת אחרי שהמחצית הראשונה של השנה התאפיינה בפעילות פורה שהמשיכה את המגמה המאפיינת שוק זה כבר כמה שנים, הנתמך מצד המנפיקות בריביות נמוכות יחסית ומצד המשקיעים בהיעדר אלטרנטיבות השקעה.

שינוי שנרשם במצב השוק, שבמרכזו עמדו פדיונות נרחבים בקרנות הנאמנות, הוביל לרגיעה בפעילות בחודשים האחרונים, אולם הכסף המצטבר באפיקים ארוכי הטווח המגדיל את השתתפות הגופים המוסדיים לטווח ארוך בהנפקות, תומך בהתעוררות המחודשת, וזאת לצד סימנים לכך שקצב הפדיונות בקרנות הנאמנות פחת במחצית השנייה של חודש אוגוסט.