ארדואן כותב לוול סטריט ג'ורנל: "העולם חייב לעצור את אסד"

"איננו יכולים להשאיר את העם הסורי לחסדיו של בשאר אסד", כתב נשיא טורקיה במאמר דעה מיוחד ל"וול סטריט ג'ורנל", שקורא לקהילה הבינלאומית לעצור את המתקפה הסורית המתוכננת על העיר אידליב בה מתגוררים כ-3 מיליון עקורים סורים

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס

במאמר דעה יוצא דופן לוול סטריט ג'ורנל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, פונה לקהילה הבינלאומית, כולל ארה"ב והאיחוד האירופי, בבקשה לעצור את המתקפה הסורית המתוכננת על אידליב. במאמר מציין ארדואן כי טורקיה יצאה מגדרה על מנת להקל את סבלו של העם הסורי ואף מארחת בשטחה כ-3.5 מיליון פליטים, "יותר מכל מדינה אחרת בעולם", אך היא אינה יכולה לעצור את המתקפה המתוכננת על אידליב לבדה.

בנתיים, ארדואן מציין כי טורקיה מנסה ליצור באזור אידליב, בו מתגוררים 3 מיליון בני אדם, אזור נקי מעימות ואף הקימה 12 תחנות תצפית לתיעוד ודיווח על הפרות הפסקת אש. עם זאת, מוסיף הנשיא הטורקי כי "שאר העולם חייב לוותר על אינטרס עצמי צר ולהטיל את משקלו מאחורי פתרון פוליטי".

מאמר הדעה המלא של נשיא טורקיה מתוך וול סטריט ג'ורנל:

"לאורך הגבול הדרומי של טורקיה, משטרו הפושע של בשר אסד פוגע שבע שנים באזרחי סוריה במעצרים שרירותיים, עינויים שיטתיים, הוצאות להורג, פצצות חבית ונשק כימי וקונבנציונלי. כתוצאה ממלחמת האזרחים הסורית, שמועצת זכויות האדם של האו"ם הגדירה כ"האסון מעשה ידי אדם הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", מיליוני חפים מפשע הפכו לפליטים או עקורים.

"טורקיה יצאה מגדרה כדי להקל את סבלו של העם הסורי. היא מארחת כ-3.5 מיליוני פליטים - יותר מכל מדינה אחרת בעולם. בו זמנית הפכנו למטרה של ארגוני טרור שפועלים בשכנות: המדינה האיסלאמית וה-PKK. לא מחיר הגבוה של המאמץ ההומניטרי ולא החששות הביטחוניים לא החלישו את הנחישות שלנו.

"כאשר טורקיה ניצבה מול האתגרים הללו, היא עשתה מאמצים דיפלומטיים למצוא פתרון פליטי. הבאנו את האופוזיציה הסורית אל שולחן המשא ומתן בז'נבה והשקנו את דיוני אסטנה לצד רוסיה ואיראן. טורקיה יכלה כתוצאה מכך לתווך בהשגת הפסקות אש, ליצור אזורים ללא הסלמה ולפנות אזרחים מאזורים שהותקפו על ידי המשטר.

"היום אנחנו מוצאים את עצמנו בצומת קריטי, כאשר משטר אסד, בעזרת בעלי בריתו, נערך למתקפה מאסיבית באידליב, אזור שבו מתגוררים שלושה מיליוני בני אדם והוא אחד ממקומות המקלט האחרונים של עקורים בסוריה. בניסיון למנוע את המתקפה, ממשלתי תרמה להקמת אזור נקי מעימותים והקימה 12 תחנות תצפית לתיעוד ודיווח על הפרות הפסקת אש.

"משטר אסד מנסה להעניק לגיטימציה להתקפה שלו בנימוקים של פעולה נגד טרור אך אסור לטעות: אין מדינה שמעריכה את הצורך להילחם בטרור יותר מאשר טורקיה, שסבלה קשות מהתקפות טרור מאז שהעימות הסורי התחיל לייצא אי-ביטחון לכל האזור. אבל הפתרון של בשאר אסד הוא כוזב. אסור להקריב אזרחים תמימים בשם המאבק בטרור. זה ייצור רק עוד כיסים של טרור וקיצוניות. עלייתה של דאעש היתה התוצאה, לא הסיבה, של מה שהתרחש בסוריה. הקהילה הבינלאומית חייבת להכיל אלימות כזו כדי להפסיק את שורשי הטרור.

"באידליב יש לנו אתגר דומה. כמה ארגוני טרור, כולל חיאט טחריר אל-שם, נשארו פעילים באזור, אבל הלוחמים שלהם הם רק שבריר מאוכלוסיית המחוז. כדי לחסל גורמי טרור וקיצונים באידליב ולהביא לדין לוחמים זרים, נחוצה גישה בינלאומית מקיפה יותר נגד טרור. מורדים מתונים מילאו תפקיד מפתח במאבק של טורקיה נגד טרוריסטים בצפון סוריה. תמיכתם והדרכתם יהיו חיוניות גם באידליב.

"מניעת מתקפת משטר אסד על אידליב לא צריכה לפגוע במאמץ נגד הטרור. טורקיה הצליחה לפגוע בארגוני טרור כולל דאעש ו-PKK בלי לפגוע או לעקור מבתיהם אזרחים. כדי להחזיר דרגה מסוימת של יציבות לאזורים הללו, עשרות אנשי ונשות ביטחון טורקיים קיפחו את חייהם. יכולתה של טורקיה לשמור על סדר בצפון סוריה היא ההוכחה לכך שגישה אחראית לפעילות נגד טרור יכולה לכבוש לבבות וראשים.

"כל חברי הקהילה הבינלאומית צריכים להבין את האחריות שלהם כאשר המתקפה על אידליב מתארגנת. התוצאות של אי נקיטת פעולה יהיו אדירות. איננו יכולים להשאיר את העם הסורי לחסדיו של בשאר אסד. מטרת המתקפה של המשטר נגד אידליב היא מחיקה כללית של ההתנגדות לו - ולא מסע אמיתי או אפקטיבי נגד הטרור. מתקפה של המשטר תיצור גם סיכונים הומניטריים וביטחוניים רציניים לטורקיה, ליתר אירופה ומעבר לה.

"חיוני שארה"ב, שהתמקדה בהתקפות כימיות, תוותר על ההיררכיה השרירותית זו של מוות. כלי נשק רגילים אחראים להרבה יותר קטל. אבל המחויבות לעצור את שפיכות הדמים הבאה אינה של המערב לבדו. שותפותינו לתהליך אסטנה, רוסיה ואיראן, אחראיות באותה מידה לעצירת האסון ההומניטרי הזה.

אידליב היא היציאה האחרונה לפני כביש האגרה. אם הקהילה הבינלאומית, כולל אירופה וארה"ב, לא ינקטו פעולה כעת, לא רק סורים חפים משפע אלא גם העולם כולו ישלם את המחיר. טורקיה עשתה כל מה שביכולתה להפסיק את שפיכות דמים הסמוכה לה. כדי להבטיח שנצליח, שאר העולם חייב לוותר על אינטרס עצמי צר ולהטיל את משקלו מאחורי פתרון פוליטי".