לא כאלה ימים נוראיים: למכור מניות בראש השנה, לקנות בכיפור

מתברר שיש לא מעט אמת באסטרטגיית ההשקעה "למכור בראש השנה, לקנות ביום כיפור" • האם כדאי למשקיעים לצמצם את החזקת המניות שלהם בטווח הקצר בתקופת חגי תשרי? לפי ספר השנה של סוחרי המניות בוול סטריט, התשובה היא כן, בערך

שיאים נשברים בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid
שיאים נשברים בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid

קבלת החלטות השקעה בהתבסס על חגים דתיים נראית אולי כמו מאמץ טיפשי או שרירותי, אבל לאסטרטגיה הזו, שכינויה העממי הוא "למכור בראש השנה, לקנות ביום כיפור", יש רקורד היסטורי של הצלחה צנועה.

לפי ספר השנה של סוחרי מניות (Stock Trader’s Almanac), שמנת נתונים לאחור משנת 1971, מדד דאו ג'ונס ירד בחישוב חציוני ב-0.6% בין ראש השנה ויום הכיפורים. השנה התחיל ראש השנה בערב 9 בספטמבר והסתיים ב-11 בספטמבר. יום כיפור מתחיל בערב 18 בספטמבר (יום שלישי) ומסתיים בערב למחרת.

הנתונים מוטים, כמובן, בגלל 2008, בעיצומו של המשבר הפיננסי, כאשר מדד דאו ג'ונס ירד בין שני החגים בכמעט 21% (ללא אותה שנה, הירידה הרב-שנתית החציונית בין שני החגים היתה 0.5% ולא 0.6%).

במבט היסטורי, הסיכויים לירידה במניות בין החגים היהודים עולים על 50%, אבל רק בקושי: ב-46 השנים האחרונות, דאו ירד ב-26 שנים, ועלה ב-20 שנים.

"אולי זו חוכמה תלמודית, אבל מכירת המניות לפני שמונת ימי ראש השנה ויום הכיפורים מנעה ירידות רבות, בייחוד בזמנים של אי ודאות", כתב ג'ף הירש, אסטרטג השוק הראשי של חברה שנקראת "ניהול קרן הסתברויות" ועורך ספר שנה של סוחרי המניות. "מהדורות החדשות האחרונות כבר גרמו לאנשים למכור לפני החגים היהודים, מה שגורם לשוק ירידת נוספות בחודש ספטמבר בוגדני".

התאריכים המדויקים של ראש השנה משתנים בכל שנה, אבל בדרך כלל הוא מתרחש בספטמבר (ולכל היותר בתחילת אוקטובר), חודש שהוא החלש ביותר בשנה בשוק המניות במבט היסטורי, עם ירידה ממוצעת של 1.05% משנת 1896. ביתר 11 חודי השנה, מדד דאו עולה בממוצע ב-0.75%.

עד כה החודש, עד 11 בספטמבר, מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.2% ואילו מדד 500 S&P ירד ב-0.8% ומדד נאסד"ק המשולב ירד ב-2.4%. שני המדדים האחרונים רשמו שיאים היסטוריים בשבועות האחרונים.

בשנה שעברה, מדד דאו עלה ב-0.9% בין שני החגים. ג'פר סאוט, אסטרטג ההשקעות הראשי של ריימונד ג'יימס, כתב ש"הירידות במדד לא נרשמו הרבה בשנים האחרונות", אם כי הוא מודה שהן "שוות אזכור" כשמעריכים את התחזית קצרת הטווח בשוק.