טורקיה: ארדואן הדיח את כל חברי קרן ההון ומינה עצמו ליו"ר

הנשיא הטורקי פיטר את כל חברי קרן ההון הריבונית, מינה את עצמו ליו"ר הקרן ואת גיסו, שר האוצר והכלכלה הטורקי, לחבר המנהלים • ריענון הבכירים בקרן מגיע שנתיים לאחר הקמתה למטרת הרגעת השוק הטורקי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Umit Bektas
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Umit Bektas

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מינה את עצמו ליו"ר קרן ההון הריבונית של טורקיה, תוך כדי שהוא מפטר את כל צוות הקרן שמונה במהלך השנתיים האחרונות.

ארדואן מינה את זאפר סונמז, ראש מחלקת טורקיה ואפריקה ב-Khazanah Nasional Bhd, חברת ההשקעות של ממשלת מלזיה, למנהל הכללי של הקרן. שר האוצר והכלכלה הטורקי, בראט אלבייראק, גיסו של ארדואן, יישב בחבר המנהלים של הקרן, כך על פי דיווח בעיתון הרשמי של הקרן.

ריענון הבכירים בקרן מגיע שנתיים לאחר הקמתה למטרת הרגעת השוק הטורקי לאחר ניסיון ההפיכה הכושל. עם זאת, מטרות הקרן והאסטרטגיה שלה מעולם לא הוגדרו בצורה מדויקת, ובעיות התנהלות פנימיות הובילו לפיטוריו של היו"ר הראשון לאחר שארדואן הביע את מורת רוחו ואכזבתו בפומבי.

בחודש מאי סיפר הנשיא הטורקי לאתר "בלומברג" שיפעיל בעתיד השפעה גדולה יותר על המדיניות הכלכלית של טורקיה והוא אכן קיים את הבטחתו לאחר הבחירות שנערכו ביוני האחרון. ארדואן הוא כרגע הסמכות הכלכלית הבלעדית בטורקיה, לאחר שסילק את כל הגארדיה הישנה שניהלה את הכלכלה במדינה מאז 2002.

לקרן ההון הטורקית יש מניות בנכסי ענק במדינה דוגמת טורקיש איירליינס, טורק טלקום, בנקי ההלוואות הגדולים במדינה, חברות הנפט והצנרת, שירות הדואר הלאומי, הבורסה לניירות ערך, הגרלת הלוטו הארצית ואף חברת הרכבות הלאומית.