התפטר מנכ"ל Riot שנאשם בהרצת מניות עם יו"ר טבע לשעבר

ג'ון או'רורק נמנה עם קבוצה של 10 אנשים שהואשמו על ידי רשות ני״ע האמריקאית בהרצת מניות בהיקף של יותר מ-27 מיליון דולר, ובהם פיליפ פרוסט, יו״ר טבע לשעבר • בארי הוניג, שלטענת התביעה הוביל את הקבוצה, הוא מבעלי המניות העיקריים ב-Riot, המפעילה בארה"ב חוות לכריית ביטקוין

כריית ביטקוין/   צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין/ צילום: Shutterstock

אתמול (שבת) הודיעה חברת Riot BlockChain, הפועלת בתחום כריית הביטקוין, כי המנכ״ל והיו״ר שלה, ג׳ון או׳רורק (John O'Rourke), התפטר מתפקידו, ובמקומו מונו לחברה מנכ״ל זמני ויו״ר חדש. מניית החברה (סימול: RIOT) צנחה בנאסד״ק ביותר מ-24% ביום שישי.

או'רורק נמנה עם קבוצה של 10 אנשים, שהואשמו בסוף השבוע האחרון על ידי רשות ני״ע האמריקאית (SEC) בהרצת מניות של כמה חברות בהיקף של יותר מ-27 מיליון דולר בין השנים 2018-2013. לטענת ה-SEC, עם הקבוצה נמנה פיליפ פרוסט, יו״ר טבע לשעבר, ומנהיג הקבוצה הוא בארי הוניג, שהיה מבעלי המניות העיקריים ב-Riot, כפי שדיווחנו ב״גלובס״.

״הוניג היה האסטרטג הראשי בקבוצה, שהזמין את הנאשמים האחרים לקנות או למכור מניות, ליזום הנפקת מניות, לשאת ולתת על עסקאות או לקחת חלק בפעילות לקידום מניות״, נכתב בתביעת ה-SEC. ״בכל אחת מהחברות שבהן בוצעו ההונאות, הוניג ניצח על רכישות מניות רבות בדיסקאונט גבוה, שביצעו הוא ושותפיו, בין אם על ידי רכישת חברת שלד וביצוע מיזוג הופכי ובין אם באמצעות השתתפות במימון החברות בתנאים שלא היו לטובתן״.

חברת Riot עצמה אינה בין הנתבעים על ידי ה-SEC בפרשה זו. Riot לא ציינה מה הסיבה להתפטרותו של או׳רורק, ששימש מנכ״ל החברה מאז 3 בנובמבר 2017, ומסרה כי המהלך הוא חלק מ״בנייה מחדש של השדרה הניהולית בחברה״.

Riot היא אחת החברות האמריקאיות שעברו בשנה שעברה לפעילות בתחום הבלוקצ׳יין בעקבות הגאות בשוק המטבעות הדיגיטליים. באחרונה התייחסנו לפעילותה ב״גלובס״ בכתבה על כריית הביטקוין, בעקבות ביקור בקנדה בחוות הכרייה של חברת ביטפארמס, הנסחרת בבורסת תל אביב.

עד לאוקטובר 2017 החברה, שהמטה שלה נמצא בקולורדו, נקראה Bioptix ופעלה בתחום הביוטק. כיום Riot מפעילה בארה״ב חוות לכריית ביטקוין, שותפה בבורסת הקריפטו הקנדית Coinsquare וגם מפעילה מאגר (״פול״) לכריית ביטקוין. בעקבות שינוי השם והפעילות של החברה בסוף השנה שעברה, זינקה מניית Riot ממחיר של כ-4 דולרים לשיא של כמעט 40 דולר בדצמבר. ואולם, זמן קצר לאחר השיא המניה צנחה, ומתחילת 2018 איבדה 84%.

באחרונה דיווחה Riot על תוצאותיה הכספיות, ולפיהן סיכמה את המחצית הראשונה של 2018 עם הכנסות של כ-3.7 מיליון דולר והפסד של יותר מ-40 מיליון דולר. החברה הזהירה בדוחותיה כי היא עשויה ״לא להפוך לרווחית לעולם״.