העובדים מאיימים והבורסה עושה שריר ומקפיאה את ההנפקה

ל"גלובס" נודע כי לאחר שעובדי הבורסה הכריזו סכסוך עבודה, שנה וחצי בלבד לאחר שהתחייבו לשקט תעשייתי לחמש שנים, ההנהלה מקפיאה את ההנפקה ההיסטורית שתוכננה לקרות עוד השנה

איתי בן זאב/ צילום: שלומי יוסף
איתי בן זאב/ צילום: שלומי יוסף

המהלך להנפקת הבורסה עולה על שרטון: ביום ה' נערכה פגישה של דירקטוריון הבורסה, יחד עם יועצים חיצוניים, שנועדה להיות להיות חגיגית ושבמסגרתה הייתה אמורה להיות מאושרת טיוטת התשקיף להנפקה ההיסטורית של מניותיה לציבור הרחב. ואולם, ל"גלובס" נודע כי בעקבות ההכרזה של ועד עובדי הבורסה על סכסוך עבודה, שאושר בחלק מהאינסטלציות בהסתדרות, החליטה הנהלת הבורסה לעצור באחת את ההליכים ולא לאשר את הטיוטה. אי לכך, ועד לשינוי המצב, טיוטת התשקיף של הבורסה לא תועבר עוד החודש לאישור רשות ניירות ערך, וכתוצאה מכך הבורסה כנראה לא תונפק עוד השנה.

המהלך המפתיע של הבורסה, בניהול איתי בן זאב, מגיע לאחר שהשליטה בה עברה לידי גורמי השקעה זרים במסגרת עסקה שבה הובטח שיונפקו לציבור בישראל לפחות 31.7% ממניותיה. ואולם, בימים שלאחר מכן התברר כי ועד עובדי הבורסה, שהתחייב לשקל תעשייתי של 5 שנים לפני כשנה וחצי בלבד, הכריז על סכסוך עבודה חדש, בדירה לקבל חסינות מפיטורים לתקופה של 10 שנים מיום הנפקת הבורסה, ומענק בגובה 5 משכורות לכל אחד מהעובדים המאוגדים 

המהלך הזה של ועד עובדי הבורסה עורר זעם בהנהלת הבורסה, שם הופתעו מצעדי הוועד וההכרזה על הסכסוך, תקופה קצרה לאחר שניתנו לעובדים 6% ממניות הבורסה, על מנת שיסכימו לשינוי מבנה הבעלות בבורסה. אגב, המניות שניתנו לעובדים אשתקד היו שוות בתחילה כ-24 מיליון שקל ואילו היום הן כבר שוות יותר מ-33 מיליון שקל.

"הנפקת הבורסה ירדה מסדר היום" אומר ל"גלובס" גורם מעורה, שמוסיף כי ראשי הבורסה "ביטלו את ההנפקה בגלל הצעד החד צדדי והמנוגד להסכמים של העובדים, כשביטול ההנפקה מייתר את הדרישה ל-10 שנות חסינות מפיטורים ממועד ההנפקה". ככל הידוע, בעלי המניות האמריקנים בעניין והם לא לטווח הקצר. כשליש ממניות הבורסה נמצאות כיום בידי הנאמן משה טרי.

במה מדובר? כשנה וחצי בלבד לאחר שעובדי הבורסה לניירות ערך קיבלו הטבות בעשרות מיליוני שקלים, על רקע השינוי המבני בה ובמסגרת הסכם קיבוצי לחמש שנים, בשבוע שעבר נודע כי הם מכריזים עתה על סכסוך עבודה ויוצאים במהלך לקבל חסינות מפיטורים לעשור ומענק של 5 משכורות לעובד, בגלל המכירה וההנפקה הצפויה של הבורסה.
עובדי הבורסה אף מאיימים בהשבתת הבורסה בשל "חששות מהשלכות הנפקת הבורסה על פרנסתם ועל עתידם התעסוקתי, חוסר נכונות ההנהלה לשקיפות ולשיתוף העובדים בכל המהלך, וכן הימנעות ההנהלה מלקיים משא ומתן בנוגע להשלכות ההנפקה עליהם".

ואולם, כאמור, במאי 2017 נחתם עדכון להסכם הקיבוצי של עובדי הבורסה, שיהיה תקף עד סוף שנת 2021, וזאת לאחר שקיבלו חבילה נדיבה - מעבר להיותם מקבוצות העובדים המתוגמלות ביותר במשק - בתום כשנתיים של משא ומתן עם הנהלת הבורסה, בין השאר, בנוגע להסכמתם לשינוי מבנה הבעלות בבורסה - מכירתה לגופים חיצוניים והפיכתה לחברה למטרות רווח, כשדובר בהרחבה על הכוונות להנפיקה.

בסוף 2017 היו בבורסה 249 העובדים, כשמדוחות הבורסה עולה כי בשנת 2017 קיבלו עובדי הארגון שכר והטבות בעלות חודשית של כ-47 אלף שקל. כמו כן, כאמור, כיום מחזיקים העובדים ב-6% ממניות הבורסה, באמצעות נאמן.

ב-6 בפברואר 2017 פרסמה הבורסה כי "לאחר קרוב לשנתיים של משא ומתן נחתם, בראשי תיבות, המתווה להסכם בין הנהלת הבורסה לבין וועד עובדי הבורסה. המשא ומתן הסתיים בתיווכו של יו"ר ההסתדרות, מר אבי ניסנקורן", ושבין עיקריו: "עובדי הבורסה יקבלו ביטחון תעסוקתי מלא ל- 5 השנים הקרובות; העלאת שכר בגובה של 3.5% מידי שנה; העובדים יהיו זכאים לקבל 6% מהבעלות על הבורסה, עם המעבר של החוק לשינוי מבנה הבורסה; החלק המתגמל את העובדים על בסיס ביצועים אישיים יגדל; עבור 2016 יינתן בונוס חד פעמי בגובה 1.4 משכורות; היוועצות עם ועד עובדי הבורסה בהליכי איוש משרות באמצעות מכרזים פנימיים; ומעבר הדרגתי להעסקה ישירה וקליטה מיידית של חלק מעובדי הקבלן המועסקים בבורסה למעמד של עובדים מן המניין".

העקרונות של הסכם השכר שנקבעו בפברואר נחתמו כהסכם סופי ומחייב במאי 2017 לתקופה של השנים 2016 עד 2021.

למעשה, ההסכם הקיבוצי המיוחד, כפי שמצוין בדוחות הבורסה ל-2017, מהווה הסכם שכר עדכני שמצטרף לתשתית למערכת יחסי העבודה בארגון, למעט מנכ"ל וסמנכ"לים המועסקים בחוזים אישיים, שנקבעה בהסכם הקיבוצי לעובדי הבורסה שמשנת 1974.

ביום ה' פרסמנו כי מבחינת עובדי הבורסה העילות לסכסוך החדש, כשנה וחצי לאחר הסיכום הקודם ובתוך תקופת חלותו, נוגעות לרצון לשקיפות ופירוט נתונים על "השלכות העסקה למכירת המניות בכל הנוגע למצבה הפיננסי של הבורסה, והצגת מלוא השלכות עסקת מכירת המניות על זכויות עובדי הבורסה", כמו גם "דרישת ההסתדרות לחתימה על הסכם קיבוצי שיבטיח לעובדם "רשת ביטחון" מפני פיטורים ו/או התייעלות ו/או הרעת תנאים בעקבות העברת מניות הבורסה לבעלים חדשים, והימנעות ההנהלה מקיום מו"מ בנושא".

בסביבת הנהלת הבורסה דוחים מכל וכל את הטענות, ורואים במהלך התפתחות לא ראויה שנוגדת הסכמות מהעבר, כשהעובדים כבר קיבלו הטבות בגין שינוי מבנה הבעלות בבורסה, ועל הם ביטלו את הנפקת הבורסה.

רגע לפני ההכרזה על סכסוך העבודה החדש של העובדים שרוצים להגדיל את חלקם מעוגת הפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח וציבורית, בן זאב, שיזם והוביל את המהלך, הציג לאחרונה את תוכניתו להנפקת הבורסה עוד במהלך הרבעון הרביעי השנה, "רק במכרז ציבורי, ולפחות לפי שווי מינימלי של 551 מיליון שקל". עוד הוא הוסיף כי "אם לא תהיה הנפקה, אז מינואר 2020 יורשו ארבעת הגופים למכור את מניותיהם שבנאמנות".