חולמים להקים עסק קטן? אלה המהמורות שמחכות לכם בדרך

המכשולים שמקשים על הצמיחה של עסקים קטנים ובינוניים, התוכניות הממשלתיות שאמורות להקל והמקום של ישראל בעולם בתחום היזמות • האתגרים של עסקים קטנים ובינוניים. פרויקט מיוחד

מימון עסקים קטנים/ צילום: שאטרסטוק
מימון עסקים קטנים/ צילום: שאטרסטוק

האשראי חונק

בין הבנקים לארגונים היציגים של העסקים הקטנים והבינוניים ניטש ויכוח ממושך על היקף האשראי שמוצע למגזר שעליו מבוסס הרוב המוחלט של הסקטור העסקי: בעוד שלטענת הבנקים האשראי למגזר זינק בשנים האחרונות לכ-45%, גם על חשבון הלווים הגדולים, בעסקים הקטנים טוענים שהמספרים בפועל צנועים בהרבה, ובאשר לעסקים זעירים, מדובר ברק קצת יותר מ-10% מהיצע האשראי.

הכסף יקר

יש לך עסק קטן או זעיר והשגת אשראי בנקאי? מזל טוב, ועכשיו כדאי לבדוק כמה יעלה לך הכסף שקנית מהבנק. לפי ארגוני העסקים הקטנים והבינוניים שיעורי הריבית הנגבים מעסקים קטנים ובינוניים גבוהים בהרבה מאלה שנגבים מעסקים גדולים - לעתים פי 2. לפי דוח משרד הכלכלה דווקא חל בשנים האחרונות שיפור במצב והפערים הצטמצמו.

הצ'ק בדרך

החוק להסדרת מוסר התשלומים במשק שיצא לדרך לפני כשנה קיצר אמנם את משך התשלומים של גופים ציבוריים לעסקים קטנים ובינוניים על שירותים או ציוד שמכרו מ-63 ימים בממוצע ל-53, אבל מוקדם לברך על המוגמר. בארגוני העסקים הקטנים טוענים שהסחבת בהעברת התשלומים מגופים ציבוריים פוגעת בתזרים והם נאלצים לבקש הלוואות גישור עם ריביות גבוהות מדי. כמה תיקונים בחוק מהתקופה האחרונה אמורים להוסיף ולהקל על העסקים הקטנים, אבל פתרון לבעיית מערכת הבריאות, שהוחרגה מהחוק, עדיין לא נמצא .

מקופחים ברכש

מדינת ישראל היא הקניינית הגדולה ביותר במשק ומוציאה מדי שנה באמצעות גופים ציבוריים עשרות רבות של מיליארדי שקלים. לטענת ארגוני העסקים הקטנים והבינוניים, רק 18%, אולי פחות, מהכסף הגדול הזה מגיע אליהם, בגלל אופן ניסוח המכרזים, המותאם לחברות גדולות. תקנות חדשות שגיבש באחרונה משרד הכלכלה אמורות להקל ולהגביל את גובה אגרות ההשתתפות שקובעות הרשויות המקומיות במכרזים אלה.

המרוץ לרישיון

זה אחד מכאבי הראש הרגולטוריים הגדולים של כל עסק, ובמיוחד עסקים קטנים וזעירים המוגבלים במשאבים. מדובר בהתרוצצויות בין גופים שונים הקשורים לכבאות, איכות סביבה, משטרה, רשויות מקומיות, משרד הבריאות ועוד, ולעתים הדרישות של גוף אחד סותרות את דרישות הגוף האחר. לך ושוב, בזמן שצריך לנהל עסק בתחילת הדרך. באחרונה אישרה הכנסת רפורמה שהוביל משרד הפנים ואמורה לאפשר קבלת רישיונות עסק בתוך שבועות אחדים ולפרקי זמן ארוכים יותר. במרכז הרפורמה, מתן רישיונות באופן דיפרנציאלי, בהתאם למידת המסוכנות לסביבה ולבריאות הציבור של העסק.

קטנים בחדשנות

דוח ה-OECD מלפני שנתיים מעלה כי רק 15% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מעורבים ביצוא. שיעורי החדשנות בעסקים אלה נמוכים, וחלקה של ההוצאה העסקית הלאומית על מו"פ (מחקר ופיתוח) במגזר עסקי זה נמוכה מהממוצע במדינות OECD. במסגרת הדוח המליץ הארגון לממשלה לפעול לפיתוח החדשנות במגזר זה, כאחד המהלכים שבכוחם להביא גם להעלאת הפריון.

קשה בתחרות

לא פחות מ-37% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים שהשתתפו בסקר של משרד הכלכלה סימנו את הקושי במציאת לקוחות ובקיום תחרות לאורך זמן. מדובר בחסם המשמעותי ביותר שמעיק עליהם. עם זאת, משרד הכלכלה משוכנע שמדובר בחסם שנמצא בליבת הפעילות העסקית ומעיד על סביבה תחרותית בריאה.

הפחד להיכשל

צרה צרורה בפני עצמה, ולא רק בעסקים: 55% מהנשים ו-53% מהגברים, כך העלה סקר שעשתה ב-2017 הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, טוענים שהפחד מכישלון משתק אותם ומונע מהם להגשים חלום, לממש חזון ולפתוח עסק. לפי הסוכנות, מדובר בשיעור גבוה יחסית לעולם. עם זאת, ישראל נמצאת במקום גבוה מהממוצע העולמי בשיעור היזמות: כמעט 11% מהאוכלוסייה הבוגרת היו מעורבים ביזמות שקשורה לעסק קטן ובינוני שגילו מתחת ל-3.5.

חוסר ידע

לנהל עסק ברצינות זה מקצוע: המלאכה לא מחייבת רק חושים עסקיים חדים, אלא גם את הכרת השוק, הענף, התנהלות מול ספקים, לקוחות ומתחרים, פיתוח של ערך מוסף, ניהול כספים והשאת רווחים, ואם כבר מפסידים, אז מנהל טוב יודע איך להפסיד, בלי לאבד את המכנסיים. דוח ה-OECD מלמד כי ישראל מציעה תמיכה מועטה בלבד לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בכל הקשור לשיפור מיומנויות של כוח העבודה בעסק, פיתוח ההון האנושי שלו ועוד. לפי הדוח, היקפה של תוכנית שכבר קיימת מצומצם והמיקוד שלה צר.