אקסלנז גייסה 15.6 מיליון שקל בת"א - ועדיין מכוונת לנאסד"ק

מחירה של מניית אקסלנז בהנפקה היה 11.7 שקל - דומה למחיר שבו נסחרת החברה בתל אביב כעת, לאחר שהמניה איבדה כ-7% עם פרסום דוח הצעת המדף • מורי ארקין, שמחזיק ב-76% מחברת המכשור הרפואי, רכש בהנפקה מניות בסכום של כ-7.2 מיליון שקל

מורי ארקין, בעל השליטה באקסלנז ביוסיינס / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין, בעל השליטה באקסלנז ביוסיינס / צילום: תמר מצפי

חברת המכשור הרפואי אקסלנז ביוסיינס, שבשליטת מורי ארקין, גייסה אתמול 15.6 מיליון שקל בהנפקה בבורסה בתל אביב על פי תשקיף מדף.

מחיר מניית אקסלנז  בהנפקה היה 11.7 שקל, וזהו בערך המחיר שבו נסחרת מניית החברה בבורסה כעת. זאת, לאחר שהמניה איבדה כ-7% מאז פרסום דוח הצעת המדף של החברה. כעת נסחרת החברה לפי שווי של 302 מיליון שקל.

ארקין, המחזיק 76% בחברה טרם ההנפקה, השתתף בהנפקה בסכום של כ-7.2 מיליון שקל כלומר הוא אחראי על כמחצית מן ההנפקה.

החברה מסרה כי היא עדיין מתכוונת לפעול להנפקה בנאסד"ק, כפי שדיווחה בעבר. עם זאת, קופתה החלה להרוקן והיו בה רק 1.8 מיליון דולר נכון לסוף המחצית השנייה, והיא שרפה כ-2.6 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. לכן העדיפה החברה לגייס אף תוך לקיחת סיכון לירידה במחיר המניה, ולא להגיע למצב של יציאה לרואד שואו בארה"ב כשקופתה ריקה ואין לה חלופות.

הפחתת התחזיות פגעו במניה

אקסלנז, המפתחת ומשווקת מערכות לאבחון מחלות של מערכת העיכול בבדיקות נשיפה, רשמה בשנה וחצי האחרונות שיפור משמעותי בעסקיה וכן במחיר המניה שלה, על רקע הסכם שיווק עם ענקית בדיקות המעבדה האמריקאית לאבקורפ, אבל תחזיות גבוהות מידי שנתנה החברה להמשך התפתחות עסקיה ואז הפחתת התחזיות לפני מספר שבועות, פגעה במניה ואולי גם עיכבה את ההנפקה המתוכננת. הורדת התחזיות הייתה על רקע מימוש איטי מן המתוכן של הסכם לאבקורפ.

ההודעה על ההסכם עם לאבקורפ התקבלה בפברואר 2017 ומאז ועד היום עלתה מניית החברה בכ-100%, כשרוב העליות הגיעו לאחר פרסום התחזיות לצמיחה דרמטית בהכנסות ב-2018 ו-2019. במחצית הראשונה של 2018 כבר נרשם גידול של 65% לעומת התקופה המקבילה.

ואולם, לפני כמה שבועות פרסמה החברה שנמוך קל של תחזיותיה עבור שנת 2018 ושנת 2019, עקב "קצב נמוך יותר של המרת בדיקות דם לנשיפה". אקסלנז מסרה בדוח בעניין זה, כי לאבקורפ החליטה להמשיך ולספק ללקוחותיה בדיקות דם לאיתור הליבקטור פילורי, ולא להמיר את רוב לקוחותיה לבדיקות נשיפה תוך זמן קצר.

מעבר לעצם הירידה בתחזיות, הדבר מעיד על חינוך שוק איטי יותר מן הצפוי על ידי החברה, ועל כך שלפחות חלק מן הלקוחות של לאבקורפ רואים כנראה יתרונות בבדיקת הדם, ולכל הפחות רגילים אליה, אף שאקסלנז הצהירה בעבר כי מדובר בבדיקה מיושנת שתוחלף בקלות. בדוח עדכון התחזיות מסרה אקסלנז כי היא עדיין מעריכה כי בטווח של מספר שנים קדימה, בדיקת הנשיפה היא שתכבוש את השוק.

גם על פי התחזיות הנמוכות יותר, צופה אקסלנז צמיחה משמעותית על בסיס הסכם לאבקורפ. היא מאמינה כי תרשום ב-2018 מחזור מכירות של 13-14 מיליון דולר (לעומת 17-19 מיליון דולר שצפתה כי תכניס ב-2018 על פי התחזיות הקודמות). בשנת 2019 אמורה להירשם צמיחה של 25%-35% מעבר להכנסות ב-2018 כלומר הכנסה צפויה להגיע לכ-16-19 מיליון דולר, דומה לתחזית המקורית ל-2019. זאת לעומת 20-25 מיליון דולר שקיוותה החברה לרשום על פי התחזיות הקודמות.

אקסלנז מעריכה כי תוכל להגיע לתזרים חיובי ברבעון הרביעי של 2019. זאת תוך שהיא לוקחת בחשבון המשך השקעה גם בפרוייקטי פיתוח עתירי תקציב של בדיקות נוספות לביצוע על בסיס מערכת בדיקות הנשיפה שלה. כאמור, במחצית הראשונה של 2018 שרפה החברה כ-2.6 מיליון דולר למימון פעילותה השוטפת.

הורדת התחזיות האחרונה מעידה כי החוזה עם לאבקורפ אינו מן הסוג המאפשר לחברה לצפות במדוייק את הכנסותיה. שוק ההון האמריקאי אינו מחבב הורדת תחזיות, ולכן אולי אקסלנז מעדיפה להתרחק מאירוע זה בטרם תנפיק בארה"ב. עם זאת, בכך היא לוקחת סיכון שחלון ההנפקות לחברות ביומד, הפתוח כעת באופן חריג גם עבור חברות מכשור רפואי, יסגר.