עובדי הבורסה מציגים: קיבלנו 6% מהמניות, עכשיו רוצים עוד

שנה וחצי בלבד לאחר שעובדי הבורסה לני"ע קיבלו הטבות, מענק ו-6% ממניות הבורסה, ששוות 33 מיליון שקל, על רקע השינוי המבני בה, הם וההסתדרות מכריזים על סכסוך עבודה • דורשים חסינות מפיטורים לעשור ומענק של 5 משכורות לעובד, בגלל המכירה וההנפקה הצפויה של הבורסה

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

שנה וחצי בלבד לאחר שעובדי הבורסה לניירות ערך קיבלו הטבות בעשרות מיליוני שקלים, על רקע השינוי המבני בה ובמסגרת הסכם קיבוצי לחמש שנים, הם מכריזים עתה על סכסוך עבודה ויוצאים במהלך לקבל חסינות מפיטורים לעשור ומענק של 5 משכורות לעובד, בגלל המכירה וההנפקה הצפויה של הבורסה.

עובדי הבורסה הכריזו השבוע על סכסוך עבודה, תוך שהם מאיימים בהשבתת הבורסה בשל "חששות מהשלכות הנפקת הבורסה על פרנסתם ועל עתידם התעסוקתי, חוסר נכונות ההנהלה לשקיפות ולשיתוף העובדים בכל המהלך, וכן הימנעות ההנהלה מלקיים משא ומתן בנוגע להשלכות ההנפקה עליהם".

על פניו, מדובר בדאגה שיכולים לחוות עובדים בחברות שעוברות ידיים ועומדות בפני הנפקה; אלא שבמקרה של הבורסה, זה קורה כשנה וחצי בלבד לאחר שחתמו על הסכם קיבוצי חדש לתקופה של חמש שנים, עד לתחילת שנת 2022, בידיעה שזה מה שעתיד לקרות לבורסה.

לא רק זאת, במסגרת ההסכם הקיבוצי שחתמו עליו אשתקד, התחייבו העובדים לשקט תעשייתי בתמורה לבונוס חד-פעמי, למנגנון העלאת שכר אוטומטי ונדיב, ל-6% ממניות הבורסה, ששוות כ-33 מיליון שקל בסך הכל, וסכום ממוצע בהיקף תלת-ספרתי באלפי שקלים לכל עובד, ועוד.

את כל החבילה הנדיבה הזו קיבלו עובדי הבורסה, מקבוצות העובדים המתוגמלות ביותר במשק, לאחר כשנתיים של משא ומתן עם הנהלת הבורסה, בין השאר, בנוגע להסכמתם לשינוי מבנה הבעלות בבורסה - מכירתה לגופים חיצוניים והפיכתה לחברה למטרות רווח, כשדובר בהרחבה על הכוונות להנפיקה.

כך או כך, למרות ההסכם שנחתם עם העובדים בפברואר 2017, לאחר התערבותו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מההסתדרות נמסר היום: "ההסתדרות במרחב ת"א בראשות גרשון גלמן אישרה היום, לבקשת עובדי הבורסה לניירות בתל-אביב, סכסוך עבודה שיחול על כ-250 עובדים", כשהם דורשים לקבל ביטחון תעסוקתי לתקופה של 10 שנים לפחות מיום הנפקת החברה בבורסה, ומדגישים כי בתקופה זו לא יהיו פיטורים קולקטיביים בבורסה. כמו כן, הם דורשים לקבל מענק חדש של 5 משכורות לכל עובד בבורסה, בגין ההליך שקורה בבורסה.

במה מדובר ועד כמה מדובר בעובדים מתוגמלים בנדיבות ממש לא-שגרתית, ושכבר נהנו מחבילת הטבות בשווי עשרות מיליוני שקלים עבור השינוי המבני בבורסה? ראשית, בסוף 2017 היו בבורסה 249 העובדים, כשמדוחות הבורסה עולה כי בשנת 2017 קיבלו עובדי הארגון שכר והטבות בעלות חודשית של כ-47 אלף שקל. כמו כן, כאמור, כיום מחזיקים העובדים ב-6% ממניות הבורסה, באמצעות נאמן.

כאמור, ב-6 בפברואר 2017 פרסמה הבורסה כי "​לאחר קרוב לשנתיים של משא ומתן נחתם הלילה (יום ב'), בראשי תיבות, המתווה להסכם בין הנהלת הבורסה לבין וועד עובדי הבורסה. המשא ומתן הסתיים בתיווכו של יו"ר ההסתדרות, מר אבי ניסנקורן", ושבין עיקריו: "עובדי הבורסה יקבלו ביטחון תעסוקתי מלא ל- 5 השנים הקרובות; העלאת שכר בגובה של 3.5% מידי שנה; העובדים יהיו זכאים לקבל 6% מהבעלות על הבורסה, עם המעבר של החוק לשינוי מבנה הבורסה; החלק המתגמל את העובדים על בסיס ביצועים אישיים יגדל; עבור 2016 יינתן בונוס חד פעמי בגובה 1.4 משכורות; היוועצות עם ועד עובדי הבורסה בהליכי איוש משרות באמצעות מכרזים פנימיים; ומעבר הדרגתי להעסקה ישירה וקליטה מיידית של חלק מעובדי הקבלן המועסקים בבורסה למעמד של עובדים מן המניין".

עוד נמסר אז יחד עם הדיווח על ההסכם בין ההנהלה לעובדים, מטעם ניסנקורן, כי "המתווה שהושג מחזק את מעמד עובדי הבורסה, תוך הבטחת ביטחונם התעסוקתי". העקרונות של הסכם השכר שנקבעו בפברואר נחתמו כהסכם סופי ומחייב במאי 2017 לתקופה של השנים 2016 עד 2021.

למעשה, ההסכם הקיבוצי המיוחד, כפי שמצוין בדוחות הבורסה ל-2017, מהווה הסכם שכר עדכני שמצטרף לתשתית למערכת יחסי העבודה בארגון, למעט מנכ"ל וסמנכ"לים המועסקים בחוזים אישיים, שנקבעה בהסכם הקיבוצי לעובדי הבורסה שמשנת 1974.

בשבוע שעבר קרה משהו היסטורי בבורסה, שהשליט הבה עברה לידי גופים זרים, כפי שהיה צפוי שיקרה ממזמן, כשהמנכ"ל גם גילה כי יפעל להנפקת הבורסה לציבור, בתקווה עד סוף השנה הנוכחית. עתה, ימים ספורים לאחר שהעסקה הושלמה והבורסה עברה לבעלות חדשה, באים עובדי הבורסה המאוגדים ומכריזים על סכסוך עבודה כאמור, וזאת בגלל כמה עילות, לגרסתם.

מהן העילות? רצון לשקיפות ופירוט נתונים על "השלכות העסקה למכירת המניות בכל הנוגע למצבה הפיננסי של הבורסה, והצגת מלוא השלכות עסקת מכירת המניות על זכויות עובדי הבורסה", כמו גם "דרישת ההסתדרות לחתימה על הסכם קיבוצי שיבטיח לעובדם "רשת ביטחון" מפני פיטורים ו/או התייעלות ו/או הרעת תנאים בעקבות העברת מניות הבורסה לבעלים חדשים, והימנעות ההנהלה מקיום מו"מ בנושא".

גם הפעם העובדים דורשים "תשלום מענק בגין מכירת המניות" והתחייבות חוזית של הרוכשים לגבי המשך קיומם של כל ההסכמים וההסדרים הקיבוציים, הנוהגים והנהלים החלים על עובדי הבורסה, תוך שהם מאשימים את הנהלת הבורסה בחוסר שקיפות ביחס להליך.

ועד עובדי הבורסה ציין עוד כי "מנכ"ל הבורסה מילא אחר המתחייב במהלך שכזה, ואכן עדכן את נציגות העובדים, מפעם לפעם, בתוכניות המתגבשות". ואולם, לטענתם, עשה זאת תוך היתממות והתנערות מניהול מו"מ ענייני ובתום לב עם העובדים.

ככל הידוע, בסביבת הנהלת הבורסה דוחים מכל וכל את הטענות, ורואים במהלך התפתחות לא ראויה שנוגדת הסכמות מהעבר, כשהעובדים כבר קיבלו הטבות בגין שינוי מבנה הבעלות בבורסה.