מחקר חדש: "רבע מהאמריקאים מחקו את אפליקציית פייסבוק"

לפי מחקר חדש שפרסם מכון Pew, כ-42% מהנסקרים לקחו הפסקה בת כמה שבועות או יותר מהרשת החברתית בשנה האחרונה, ורבע מהם אמרו כי מחקו כליל את האפליקציה של פייסבוק מהסמארטפון שלהם • האם מארק צוקרברג צריך לדאוג?

אפליקציית פייסבוק / צילום: shutterstock
אפליקציית פייסבוק / צילום: shutterstock

האם אנחנו מתחילים לחזות בנטישה של פייסבוק, או לפחות בצמצום השימוש בה? לפי מחקר חדש שפרסם מכון Pew, כ-42% מהנסקרים לקחו הפסקה בת כמה שבועות או יותר מהרשת החברתית בשנה האחרונה, ורבע מהם אמרו כי מחקו כליל את האפליקציה של פייסבוק מהסמארטפון שלהם (אך ייתכן שהם עדיין גולשים בפייסבוק דרך המחשב או דפדפן המובייל). הסקר נערך בקרב אמריקאים בני 18 ומעלה.

באתר The Verge מצביעים על כך שהסקר נערך בין 29 במאי ל-11 ביוני, תקופה שבה הזעם כלפי פייסבוק בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה - שהתפוצצה באמצע מרץ - היה עדיין גדול. השימועים של מייסד החברה מארק צוקרברג בקונגרס נערכו רק חודש קודם לכן. עם זאת, הרשת החברתית המשיכה לספוג מאז מכות תדמיתיות, ואמש (ד') נאלצה סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג להתייצב שוב בקונגרס כדי להגן על התנהלותה בסוגיות כמו חופש הביטוי מצד אחד ומאבק בשימוש לרעה בפלטפורמה מצד שני. במילים אחרות, בהחלט נראה כי מדובר בסימן אזהרה מבחינת פייסבוק.

בהתאם להערכות קודמות, גם במחקר הנוכחי נראה כי מי שמובילים את נטישת פייסבוק הם הצעירים: 44% מהנסקרים בגילאי 29-18 אמרו כי מחקו את אפליקציית פייסבוק, לעומת 12% בלבד בקרב בני 65 ומעלה. עם זאת, המחקר לא כלל את אינסטגרם ואת וואטסאפ - שתי אפליקציות נוספות מבית פייסבוק, הנחשבות פופולריות בקרב צעירים. Pew לא מצאו הבדלים בין היחס של גולשים רפובליקנים לרשת החברתית ליחס של גולשים דמוקרטים. ואכן, שני הצדדים הפוליטיים תקפו שוב ושוב בשנה האחרונה את הרשת החברתית, אם כי מסיבות שונות ואף הפוכות.

המחקר מעלה עוד כי 54% ממשתמשי פייסבוק טיפלו בהגדרות הפרטיות שלהם בשנה האחרונה, וכי שלושה מכל ארבעה משתמשי הרשת החברתית נקטו במהלכה את אחד הצעדים המוזכרים - טיפול בהגדרות, הפסקה ממושכת או מחיקת האפליקציה מהטלפון. המחקר נערך בקרב כ-4,600 איש.