ועד אל-על לעובדים: אל תעבירו לחברה הצעות ייעול

ואדים ליידרמן, האמון על נושא ההתייעלות באל-על, פנה לעובדים והציע תגמול למגישי רעיונות מוצלחים במיוחד להתייעלות בחברה • ועד עובדי אל-על פחות אהב את הקריאה

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

המילה "התייעלות" נשמעת בימים אלה לא מעט במסדרונות חברת אל-על (ולא רק). לפני חודשיים שיגר מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, איגרת לעובדי החברה, בה הוא מתריע כי נדרשות להינקט "פעולות מידיות שיובילו לשיפור בתוצאה המסחרית", ובתוך כך הוא הדגיש את חשיבות ההתייעלות לחברה, מהלך שחברות תעופה רבות נדרשות אליו ברחבי העולם.

בתוך כך שיגר לפני כחודש ואדים ליידרמן, האמון על נושא ההתייעלות בחברה, מסר לעובדי אל-על, ובו הוא אף מציע תגמול למגישי רעיונות מוצלחים במיוחד להתייעלות החברה. "אני פונה אליכם בבקשה שתשתפו אותנו ברעיונות, כאלה היכולים לעזור לנו להמריא לתקופה טובה יותר", קרא. כל הצעה שתתקבל, הבטיח ליידרמן, תיבדק ברצינות ולעומק על-ידי צוות מקצועי ומנוסה.

לפני כשבועיים פורסמו דוחות הרבעון השני של אל-על. דוחות אלה המשיכו לשקף שחיקת ברווח הגולמי של החברה ב-36% ל-69 מיליון דולר. אחרי שהחברה לא הצליחה לצמצם את הוצאות המכירה, והנהלה וכלליות, היא עברה להפסד תפעולי של 14 מיליון דולר. בסיכום הרבעון השני של השנה סבלה אל-על בעיקר מהתייקרות הנפט ובעלייה בהוצאות חכירת מטוסים.

לצד אלה ממשיכות חברות התעופה הזרות להגדיל את פעילותן בישראל, והתחרות המעמיקה ליעדים השונים לא עושה לאל-על חיים קלים. עם פרסום הדוחות האחרונים אמר אושיסקין כי החברה נמצאת ב"הליך גדול מאוד של הגדלת הכנסות וצמצום הוצאות", וכי "יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לתוואי הרווחיות" - מהלכים אלה באים עם התייעלות, שכעת יש מי שאמון עליה רשמית. 

את הקריאה של הנהלת החברה לעובדים להעלות רעיונות להתייעלות פחות חיבבו בוועד עובדי אל-על. אלה השיבו במכתב לעובדים בו קראו שלא לקחת חלק במאמץ העברת הצעות הייעול להנהלה. "הרינו מנחים אתכם שלא לשתף פעולה עם המהלך הנ"ל ולא להעביר הצעות לייעול להנהלת החברה עד אשר יוסדר הנושא זה מול נציגות העובדים", כך לשון הפנייה.

טענת הוועד היא שהצוות הייחודי שמונה לטובת מהלכי ההתייעלות בוצע ללא שיתוף ועד העובדים, לרבות הפנייה אל העובדים ליטול בו חלק. הרגישות שמביע הוועד בנושא היא לאור משא-ומתן קיבוצי המתנהל בין הנהלת אל-על וועד העובדים, "ועל כן כל הצעת ייעול שיכולה להיות בעלת השלכה על זכויות העובדים, רלוונטית להידון במסגרת המשא-ומתן ולהיות מתומחרת בהתאם לרווחת כלל העובדים".

הדיונים בין הוועד וההנהלה מתקיימים על רקע פקיעת תקופות של ההסכם הקיבוצי של עובדי אל-על. במקביל מתנהלות מזה יותר משנה שיחות עם ועד הטייסים של אל-על לגיבוש תנאי עבודה חדשים המותאמים לתקנות הטייס הבינלאומיים שייכנסו לתוקף בנובמבר. מקורות מסרו ל"גלובס" כי הדיונים כעת מתנהלים באווירה טובה. 

מאל-על נמסר בתגובה: "התייעלות היא צו השעה. מעבר לכך לא נתייחס".