רשות החשמל החלה להתניע את הרפורמה: "מחיר החשמל יירד"

יצרני החשמל יגישו הצעות מחיר למנהל המערכת, והזולה מביניהן תיבחר • כך עולה ממסמך עקרונות המכירה של אלון תבור, התחנה הראשונה של חברת חשמל שתימכר ליצרן פרטי

תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל
תחנת אלון תבור / צילום: יוסי זמיר, חברת החשמל

רשות החשמל תפסיק להכיר בעלויות הגז של יצרני החשמל הפרטיים ובכך היא תפתח לראשונה את ענף ייצור החשמל לתחרות - כך עולה ממסמך עקרונות המכירה של תחנת הכוח אלון תבור של חברת החשמל, הראשונה מבין חמש התחנות שיימכרו בשנים הקרובות במסגרת הרפורמה במשק החשמל. התחרות תצא לדרך כבר בחודש דצמבר הקרוב.

לתפיסת הרשות, המהלך הזה של הפסקת ההכרה בעלויות הגז צפוי להוזיל את עלויות ייצור החשמל ובכך להוריד את תעריף החשמל לצרכן. לדברי גורם בכיר ברשות החשמל, "האמירות על כך שבמשך שמונה שנים של הרפורמה, תעריף החשמל לא יירד - לא מדויקות. רק רכיב אחד בתעריף החשמל הוא קבוע ולא יירד במהלך השנים הקרובות והוא שכר עובדי חברת החשמל. החיסכון מהגברת התחרות במשק החשמל יגולגל כולו לצרכנים כבר בתקופה הקרובה", הבטיח הגורם.

בנוסף, עם כניסת העקרונות החדשים, מחיר החשמל ייקבע על ידי מנהל המערכת באמצעות הגשת "בידים" (הצעות) של מחיר החשמל על ידי כל היצרנים. מהלך זה מקרב את משק החשמל הישראלי למתרחש במדינות המפותחות כבר מזמן.

במסגרת שיטה זו, המכונה במסמך הרשות "שוק האנרגיה", כל יצרני החשמל יגישו את הצעותיהם, "בידים", לייצור החשמל ליממה הקרובה - לכל חצי שעה. מנהל המערכת, יחידה ממשלתית נפרדת המוקמת בימים אלה, יבצע הליך מכרזי באופן אוטומטי כל חצי שעה כדי להפעיל את התחנות המציעות את מחיר החשמל הנמוך ביותר. מדובר בשינוי משמעותי, שכן בעבר לא היה תהליך מכרזי בכלל. ברשות החשמל מצפים כי עלויות ייצור החשמל יירדו בצורה משמעותית כתוצאה מהחידוש.

הצעד הנוסף שאמור לייעל את משק החשמל הוא "מזעור מעורבות" של רשות החשמל בהליך קשירת עסקאות לרכישת הגז הטבעי מהספקים. עד היום רשות החשמל אישרה את עסקאות הגז של היצרן מול מאגר תמר וכן הכירה בעלויות רכישת הגז. לאחר אישור העקרונות, רשות החשמל לא תאשר יותר את עסקאות הגז של היצרנים וגם כאמור לא תשלם עליהן. הכוונה היא לגרום ליצרני החשמל להתאמץ יותר ולהתמקח כדי להשיג את מחיר הגז המיטבי.

מדובר בצעד מתבקש לאור העובדה שגם תעריף החשמל יהיה תחרותי לגמרי, כלומר היצרן יוכל לבטא את מחיר הגז בתעריף החשמל שהוא מסוגל להציע למנהל המערכת. ניתן לומר כי על ידי המהלך תסיר רשות החשמל מעצמה את האחריות לבדיקת מחירי הגז. כזכור, עד היום מתמודדים בכירי משק החשמל, ובהם רשות החשמל, עם ההשלכות של חוזה הגז הבעייתי של חברת החשמל מול תמר.

בקרב יצרני החשמל פרטיים טוענים מצד אחד שהסרת מעורבות המדינה בחוזה הגז היא מבורכת, אך גם מלינים על כך שהסיכון מעסקת הגז יעבור אליהם משום שהרשות לא תחזיר יותר את עלויות הגז.

ללא מכירה לצרכנים ביתיים

לצד צעדים אלה, המהווים סנונית ראשונה של התנעת רפורמת החשמל, בפני הרשות עדיין עומדות לא מעט משימות ותכניות לגבש. אחת החשובות שבהן נוגעת לצרכנים הביתיים שעדיין לא יכולים לבחור ספק חשמל. גם הרוכש של אלון תבור לא יוכל למכור חשמל לצרכנים הפרטיים - כך עולה מהמסמך של הרשות. ״הזמינות והאנרגיה של מתקני ייצור יימכרו למנהל המערכת בלבד״. זאת, בעוד במסגרת הרפורמה סוכם כי גם מקטע האספקה ייפתח לתחרות.

אתר אלון תבור ממוקם בעמק יזרעאל באזור התעשייה אלון תבור, צפון מזרחית לעפולה ודרום מזרחית לנצרת, בתחום הוועדה המחוזית צפון. השטח הכולל של האתר הוא 113 דונם. שטח נוסף הצמוד לאתר הועבר למדינה במסגרת הסדר הנכסים. מתוך השטח הכולל באתר, תבוצע הפרדת חצרים בתחנת המשנה הקיימת בתחומי האתר (בגודל של כ-19 דונם) והיא תיוותר בידיה של חברת החשמל.