אורנים מדיקל פיטרה את רוב עובדיה בשל מצוקת נזילות

אורנים גייסה עד היום סכום כולל של 70 מיליון דולר • מוצריה של החברה כבר השיגו אישור שיווק ומערכות שלה היו מותקנות בכ-30 בתי חולים, אולם בסופו של דבר היא לא הצליחה בהחדרה המסחרית של המוצר

פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock
פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock

חברת אורנים מדיקל, שפיתחה טכנולוגיה לניטור רמות החמצן במוח, נקלעה למצוקת נזילות ורוב עובדיה פוטרו. על פי מאגר המידע של חברת המחקר IVC, אורנים גייסה עד היום סכום כולל של 70 מיליון דולר. רק לפני כשנתיים גייסה 20 מיליון דולר. בגיוס השתתפו חטיבת הבריאות של תאגיד ג'נרל אלקטריק, קרן הון הסיכון אורבימד ישראל, חברת פוסון פארמה הסינית וקרן לונגטק הסינית.

אורנים נוסדה ב-2004 על ידי ד"ר רביד שכטר וד"ר מיכל בלברג. ב-2016 בעת גיוס ההון, מוצריה של החברה כבר השיגו אישור שיווק ומערכות שלה היו מותקנות בכ-30 בתי חולים, ביניהם בתי חולים מובילים, אולם בסופו של דבר היא לא הצליחה בהחדרה המסחרית של המוצר.

באותו הזמן הציעה החברה לבתי החולים את המוצר למספר אינדיקציות עבורן יש ערך לנטור חמצן במוח: מניעת נזק מוחי במהלך ניתוח, בדיקה האם תרופה לשבץ יעילה או להיפך- גורמת למטופל לתופעות לוואי, אבחון נזק לאחר פציעת ראש.

לחברה לא היה שיפוי ביטוחי עבור אף אחת מן האינדיקציות, ולא סימנה אף אחת מהן כ-Killer App שבית החולים לא יכול לחיות בלעדיה או להחליפה בטכנולוגיות אחרות. מנכ"ל החברה דאז ישראל שרייבר אמר אז כי אין צורך בשיפוי ביטוחי למוצרי החברה, כי המכשיר חוסך לבתי החולים בעלויות, ולכן יסכימו לרכוש אותו גם אם לא יקבלו תגמול ייעודי על השימוש בו. אולם, נראה כי המודל הכלכלי של החברה שמראה כיצד המוצר חוסך כסף לבתי החולים, לא הצליח לשכנע כמות מספקת של קניינים של מחלקות נוירולוגיות בבתי חולים, והחדירה לשוק לא הצליחה מספיק.

למרות ההשקעה של חברת הפארמה הסינית פוסון וקרן הון הסיכון הסינית לונגטק, שתיהן מוערכות מאוד בתחומן, החברה לא הצליחה בחדירה משמעותית לשוק הסיני.

החברה החליטה להמציא את עצמה מחדש על ידי גיוס מנכ"ל אמריקאי בשם ברוס בארט, אשר בחר למקד את הפעילות בתחום צר יותר - אבחון פגיעות ראש. כדי להצליח בתחום זה, היה על החברה לערוך ניסויים קליניים נוספים ולמעשה לחזור לשלב מוקדם יותר, שבו היא בעצם חברת פיתוח ללא מכירות באינדיקציה המובילה שבה בחרה להתמקד. אף שהשיגה תוצאות טובות במחקרים ראשוניים בתחום החדש, היא מצאה כי קשה לה לשוב ולגייס הון לתמיכה בפעילות מראשיתה, אף שהתוצאות הקליניות (תוצאות הניסויים) היו טובות. על רקע זה נקלעה למצוקת נזילות ונאלצה כעת לצמצם כמעט לגמרי את פעילותה.