תחל שנה ומדדיה: איפה יסתתר הערך בתשע"ט?

השנה העברית החולפת הייתה נהדרת לרוב המשקיעים במדדי המניות המרכזיים של ארה"ב, יפן וישראל • ברמת התמחור הנוכחית שוק המניות בארה"ב אינו משאיר מרווח מספק למשקיעים • שוקי הונג קונג, סינגפור וטאיוואן מציעים את הערך הרב ביותר

שוקי מניות בעולם / איור:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוקי מניות בעולם / איור: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ראש השנה העברית הוא זמן מצוין לחשבון נפש, גם בחיינו האישיים וגם בתיק ההשקעות שלנו. למרות שבעולם הפיננסי מקובל לסכם את ביצועי התיק בסוף השנה האזרחית, גם ראש השנה היהודי מהווה נקודה טובה לבחינת ביצועי המדדים השונים, ולהיערכות בתיקים בהתאם להזדמנויות ולסיכונים הנוכחיים במדדי המניות בעולם.

תשע"ח עוד רגע מסתיימת, ואיזו שנה זו הייתה בשוקי ההון - מצד אחד, מעולה למשקיעים במניות בארה"ב, ביפן וגם בישראל, ומנגד, שנה פחות טובה למשקיעים באירופה, בסין ובמניות הקטנות בתל אביב.

בשנה האחרונה היינו עדים לעליית תשואות משמעותית באפיקי אגרות החוב בארץ ובעולם, כאשר הריבית בארה"ב הועלתה שלוש פעמים ואצלנו, הצפי להעלאת ריבית בנק ישראל עלה משמעותית. מחיר הנפט נסק בחדות לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2014 ואילו מנגד מחיר הזהב ירד.

שוק המניות הבולט ביותר בעולם היה בתשע"ח, ללא ספק, השוק האמריקאי. מדד נאסד"ק 100, בו משקל מניות הטכנולוגיה והצריכה המחזורית גבוה במיוחד, סיפק תשואה נהדרת של 28.4% למשקיעים מראש השנה אשתקד ועד לסוף השבוע האחרון, כאשר במונחים שקליים אף מדובר בתשואה גבוהה יותר (31.4%).

מדד S&P 500, המייצג את השוק האמריקאי הרחב יותר, הוסיף לערכו 15.7% בשנה העברית החולפת (18.6% במונחים שקליים). גם מדדי המניות הקטנות בארה"ב כיכבו בשנה החולפת, עם תשואות של 25% ומעלה.

הסקטורים שבלטו במיוחד בשנה החולפת היו הטכנולוגיה והצריכה המחזורית, שסיפקו למשקיעים תשואה 34% ו-33% בהתאמה במונחים שקליים. מנגד, תחומי פעילות כמו הנדל"ן, התשתיות והצריכה הבסיסית בלטו לשלילה עם תשואות נמוכות ואף שליליות, בעיקר בגלל עליית התשואות באפיק האג"ח. 

מה צופן העתיד לשוקי המניות הבולטים בעולם?
 מה צופן העתיד לשוקי המניות הבולטים בעולם?

שנה טובה גם למדדים בארץ

משקיעים שהעדיפו להשאיר את הכסף קרוב לבית ולהשקיע במדדי המניות המקומיים נהנו גם הם משנה טובה. מדד ת"א 125, מדד היחס של השוק המקומי, הוסיף לערכו כ-15%, בעיקר הודות לעליות נאות בנייס, טבע, כיל ובמניות הבנקים.

מדד מניות השורה השנייה - ת"א 90 - עלה גם כן, אך בשיעור צנוע יותר של כ-8%. מנגד, מדד המניות הקטנות בבורסה שלנו - ת"א SME-60 - ירד השנה בשיעור חד של 11.3%.

השונות הזו בין ביצועי המניות הגדולות בשוק המקומי לביצועי המניות הקטנות מסמנת היפוך מגמה לעומת השנים הקודמות, בהן מניות השורה השנייה והשלישית סיפקו ביצועי יתר.

בגזרות אחרות של שוק המניות העולמי נחלו המשקיעים פחות נחת. בעוד שביפן נרשמו עליות שערים נאות, באירופה נרשמו תשואות חד ספרתיות נמוכות ואף ירידות בחלק מהמדדים הראשיים. הדקס הגרמני דשדש במקום בשנה העברית החולפת ואיבד מערכו כשני אחוזים, FTSE 100 הבריטי הוסיף לערכו כאחוז ו-CAC הצרפתי עלה בכ-3%.

בשווקים המתעוררים השנה העברית הייתה חלשה במיוחד, לאחר שנתיים של עליות מרשימות - מדד השווקים המתעוררים של MSCI איבד השנה כ-5% מערכו, בהובלת שוק המניות הסיני, התופס נפח של כשליש מהמדד. מדד CSI 300, המורכב ממניות הנסחרות בבורסות שנחאי ושנזן, צנח השנה ב-13%; KOSPI הקוריאני רשם תשואה חד ספרתית שלילית; ו-NIFTY ההודי הציג עלייה יפה של כ-15% במונחי מטבע מקומי, אך בשל היחלשות המטבע נרשמה תשואה נמוכה בהרבה במונחים שקליים (7.4%, מחצית מתשואת המדד בעיניים "הודיות").

מדד המניות הברזילאי אמנם עלה מעט בשנה העברית החולפת, אך היחלשות הריאל מול השקל הביאה להפסד כבד של כ-20% עבור המשקיעים הישראליים שנצמדו למדד זה. 

האם השווקים המתעוררים יתעוררו?

בחינה לאחור זה טוב ויפה, אבל בעולם ההשקעות חשוב יותר להסתכל קדימה. מכיוון שעוד אין לנו כדור בדולח שינבא את ביצועי המדדים בשנת תשע"ט, עלינו לבחון את התמחור היחסי של כל שוק מניות על מנת להבין את הפוטנציאל הגלום בו.

לשם כך, ריכזנו את מכפילי הרווח למדדי מניות בולטים בעולם ואת תשואות אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים במדינות הרלוונטיות למדדים אלו. על ידי חישוב המכפיל ההופכי והפחתת תשואת האג"ח הממשלתית נקבל את פרמיית הסיכון הגלומה במדד, שמהווה אינדיקציה לאטרקטיביות ההשקעה באותו שוק בעתיד.

לאחר דירוג המדדים על פי פרמיית הסיכון המחושבת, התוצאה שהתקבלה היא חד משמעית - שוק המניות בארה"ב כיום יקר וברמת התמחור הנוכחית אינו משאיר מרווח מספק למשקיעים, ואילו שוקי המניות בהונג קונג, סינגפור וטייוואן מציעים את הערך הרב ביותר. פרמיית הסיכון שהתקבלה בשווקים אלו גבוהה מ-7% ביחס לפרמיה מקבילה של 1% עד 2% בלבד במדדי המניות המרכזיים בארה"ב.

שווקים נוספים שעשויים להניב תשואה עודפת בשנה העברית הקרובה הם שוקי המניות באירופה, שם מרווח התשואה של מדדי המניות מעל אג"ח מדינה עומד על 5% ויותר. גם המשקיעים בשוק המניות ביפן כיום ייהנו מפרמיה מכובדת של 6% ואילו באוסטרליה ובקנדה, כרית הביטחון הנוכחית צנועה יותר.

ומה אצלנו? שוק המניות בישראל נסחר כיום במכפיל שנושק ל-20, כלומר, התשואה הנגזרת ממנו עומדת על 5.1% כאשר בניכוי תשואת אג"ח מדינה (2.2%), מתקבל מרווח של 2.9% למשקיעים במדד ת"א-125. מדובר בפרמיה שאינו נמוכה ביחס לשוק המניות בארה"ב, אך גם לא גבוהה ביחס לממוצע כיום בשוקי ההון באירופה ובמזרח הרחוק.

חשוב לציין כי בהחלט יתכן שנראה את השוק האמריקאי ממשיך לטפס גם בשנה הבאה, למרות פרמיית הסיכון הנמוכה שמאפיינת אותו. פרמיה זו, כמו השימוש במכפילים ואינדיקטורים אחרים לתמחור יחסי של שוקי מניות, מצביעה על פוטנציאל התשואה שנקבל בטווח הבינוני-ארוך מהשוק ולא בטווח המיידי. יחד עם זאת, עבור מי שמשקיע בראייה ארוכת טווח אין ספק שפרמטרים מסוג זה מסייעים בקבלת ההחלטות מבעוד מועד.

שתהיה לכולנו שנת השקעות מוצלחת!

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.