ביג ממשיכה להשקיע בסרביה: רוכשת מאביב ארלון מרכז מסחרי

שווי המרכז המסחרי בעיר פנצ'בו שבסרביה נקבע לצורך העסקה בסכום של כ-39 מיליון אירו, בניכוי הלוואה של כ-20.6 מיליון אירו • השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים מתלים, לרבות אישור הממונה על ההגבלים העסקיים בסרביה • ביג הפקידה במועד החתימה על ההסכם מקדמה של 4 מיליון אירו

האחים רוני ויהודה נפתלי, בעלי השליטה בביג / צילום: תמר מצפי
האחים רוני ויהודה נפתלי, בעלי השליטה בביג / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן המניב ביג, הנמצאת בשליטת האחים רוני ויהודה נפתלי (מחזיקים ביחד כ-63% ממניות החברה), ממשיכה להגדיל את השקעתה בסרביה.

החברה דיווחה לבורסה כי החברה הבת שלה המרכזת את הפעילות בסרביה (ביג מחזיקה בה 78.5%) חתמה על הסכם לרכישת מרכז מסחרי מניב בעיר פנצ'בו בסרביה, מיזמית המרכז, חברת אביב-אלרון.

המרכז המסחרי, בשטח של כ-28 אלף מ"ר, פועלת בתפוסה מלאה ומניב הכנסה תפעולית נקייה (NOI) של 3.15 מיליון אירו בשנה. שווי המרכז לצורך העסקה נקבע על כ-39 מיליון אירו בניכוי הלוואה של כ-20.6 מיליון אירו, שתישאר על הנכס גם לאחר השלמת העסקה.

השלמת העסקה כפופה לקיומם של מספר תנאים מתלים, לרבות אישור הממונה על ההגבלים העסקיים בסרביה. ביג הפקידה במועד החתימה על ההסכם מקדמה של 4 מיליון אירו.

אביב ארלון, הנמצאת בשליטת האחים דורון אביב ודפנה הר לב, וצמד יזמי הנדל"ן יפתח אלוני ואייל לב ארי, פועלת בתחום הנדל"ן המניב המסחרי בסרביה ובארה"ב. עם השלמת העסקה צפויה החברה לרשום רווח של כ-500 אלף אירו וליהנות מתזרים מזומנים חופשי (לאחר תשלום הוצאות עסקה ומסים) בהיקף של כ-19 מיליון אירו.

לביג יש כיום 2 מרכזי מסחר פעילים בסרביה: בעיר נובי-סאד ובבירה בלגרד. בבעלותה מרכז נוסף הנמצא בשלבי פיתוח ראשונים ויכלול מגוון שימושים וישלב שטחים מסחריים, מגורים ומשרדים, כך שעם השלמת העסקה והקמת המרכז הנוסף היא תחזיק ב-4 מרכזי מסחר במדינה.

אביב ארלון תישאר לאחר העסקה עם שני מרכזים נוספים בסרביה: "אביב פארק זרנינאן", בהיקף של כ-22 אלף מ"ר, ו"אביב פארק זווזדרה", הממוקם בבלגרד, בשטח כולל של כ-12 אלף מ"ר שטחי מסחר. כמו כן, בימים אלו יוזמת החברה מתחמי מגורים בעיר בלגרד.

מניית ביג  רשמה עלייה של 14% בחצי השנה האחרונה ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-3.5 מיליארד שקל. מניית אביב ארלון  שמרה על יציבות בשנה האחרונה ושוויה של החברה עומד על כ-84 מיליון שקל.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה ביג, המחזיקה במרכזי מסחר בישראל, ארה"ב וסרביה, עם גידול של 13% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, לרמה של כ-317 מיליון שקל. ב-NOI נרשמה עלייה של 12.5% לרמה של כ-242 מיליון שקל אולם הפחתת ערך נכסים בהיקף של כ-37 מיליון שקל (ירידה בשווי מרכזים שבבעלותה בארה"ב) לעומת עליית ערך של כ-155 מיליון שקל בתקופה המקבילה הביאה לצניחה של 61% ברווח הנקי לרמה של כ-102 מיליון שקל.

בסוף חודש יוני השנה החזיקה ביג ב-53 מרכזי מסחר, עוד 3 מרכזים בפיתוח והיו בבעלותה קרקעות להקמת 6 מרכזים נוספים. בסך הכל בבעלות החברה כיום שטחי מסחר בהיקף של כ-1.1 מיליון מ"ר, מתוכם 347 אלף מ"ר בישראל (24 מרכזי מסחר) ועוד 684 אלף מ"ר בארה"ב (27 מרכזי מסחר פתוחים) והשאר בסרביה.

אביב ארלון רשמה בחצי הראשון של 2018 הכנסות של כ-14.8 מיליון שקל, צמיחה של 9.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. ה-NOI שלה גדל ב-12% והגיע ל-12.4 מיליון שקל ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-2.5 מיליון שקל לעומת הפסד נקי של כ-10 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

חי גאליס, משנה למנכ"ל ביג, ציין היום כי "המרכז מהווה מתחם משמעותי ודומיננטי לכל תושבי האזור במרחב העיר פנצ'בו והינו נכס אסטרטגי המשלב את כל האלמנטים הדרושים למרכז מסחרי מוצלח בימים אלו וכולל בתוכו מתחם בתי קולנוע, מסעדות ובתי קפה, סופרמרקט גדול וחזק, רשתות אופנה מובילות ועוד. המרכז נהנה מדומיננטיות מסחרית ומהווה מרכז ההתרחשות העירונית והאזורית. עם השלמת העסקה תהפוך ביג לחברת מרכזי הקניות הגדולה והמובילה בסרביה".

אביב אלרון יוצגה באמצעות עוה"ד רוני בר ניר וצחי נרקיס ממשרד מ. פירון, ביג יוצגה באמצעות משרד גולדפרב זליגמן.