5 החלטות לשנה החדשה בקריירה: מלימודים ועד זמן התנתקות

התנסו בדבר שלוקח אתכם למקומות חדשים וקראו ספרים שיגרמו לכם לחשוב • אין זמן טוב מהשבוע הזה, ערב ראש השנה, לבחון מה כדאי לנו להתחיל ומה כדאי לשנות

חופשה ומנוחה / צילום: Shutterstock
חופשה ומנוחה / צילום: Shutterstock

להבטחות שנאמרות בקול רם יש ערך. בלי קשר לאמונה, יש משמעות ליכולת לנסח ולומר בקול רם את מה שפעמים רבות מתחיל כמחשבות, אולי אפילו חלומות. חברה הזכירה לי השבוע הליכה של ערב יום כיפור לפני כמעט עשור, שבה דיברנו על תוכניות ותקוות לשנה החדשה. אז אמרתי בקול בפעם הראשונה שהייתי רוצה לכתוב. לא הייתה לי סיבה, גם לא תוכנית, בטח לא מטרה. רק רצון. והנה אנחנו כאן.

החלטות לראש השנה הן לא רעיון חדשני. יש תיעוד למנהג הזה מימי הבבלים, הרומאים, מסדרי האבירים, ועד מה שמכונה היום New Year’s Resolutions. הן רלוונטיות גם לקריירה שלנו. בעולם העבודה החדש אנחנו ממילא לא יכולים רק לשייט. בין שכבר נתקלנו בזה ובין שעדיין לא, השינויים בארגונים, בתעשיות ובמקצועות ישפיעו גם עלינו. לכן אין זמן טוב מהשבוע הזה, ערב ראש השנה, לבחון מה בכל זאת כדאי לנו להבטיח לעצמנו השנה כדי לוודא שנישאר רלוונטיים לשוק התעסוקה, לארגון, לאנשים, לעצמנו. אילו הבטחות יקדמו אתכם אל עולם העבודה החדש?

שימו לכם למטרה לעשות משהו בלי מטרה. זה יכול להיות לימודים, פעילות, היכרות עם אנשים. אתם ודאי מכירים את הסיפור על סטיב ג'ובס, שלמד קליגרפיה רק כי כתיבה תמה נראתה לו יפה. במשך שנים, לא היה לה קשר לעיסוק שלו, עד שהעולומות התחברו וג'ובס פתח את עולם הטכנולוגיה אל עולם העיצוב. זה הזמן להירשם לקורסים, לכנסים, ל-Meetups, לקרוא ספר, למצוא מנטור - כל דבר שיעודד סקרנות ויגרום לכם לרצות לדעת עוד. תשכחו מהצורך להיות פרקטיים. אי אפשר לדעת לאן דברים מובילים. העיקר הוא שתתחילו. נדמה לכם שאין לכם זמן לזה? אנחנו מכירים את חוק 10,000 השעות הנדרשות כדי לפתח מומחיות במשהו. אבל אם כל מה שרוצים זה להגיע מרמת ידע נמוכה לרמת ידע טובה בנושא שמעניין אתכם, אז לפי ג'וש קאופמן, מחבר הספרו The First 20 Hours, מספיקות 20 שעות. ואגב, אם אין לכם זמן לקרוא ספר, לג'וש יש TED מצוין עם אותה כותרת.

התנסו בדבר שלוקח אתכם למקומות חדשים. רצוי מחוץ לאזור הנוחות שלכם, לדוגמה התנדבות בעמותה או ארגון כנס מקצועי. גם אם ההתנסות אינה קשורה באופן ישיר לכיוון שאתם חושבים לקחת, היא מפגישה אתכם עם אנשים חדשים ונותנת הזדמנות ללמוד משהו נוסף על עצמכם. דווקא האי-נוחות היא לרוב סימן שאתם על סף מדרגת צמיחה. סטיבן פרספילד, סופר אמריקאי מצליח שכתב כמה רבי מכר על המאבק שבין התהליך היצירתי והפחד, עסק בספרו The war of Art בכל מה שעוצר בעדנו ליצור. הוא טוען שהפחד הוא סימן מצוין לכך שאנחנו עושים בדיוק את מה שאנחנו צריכים לעשות. ככל שההתנגדות שלנו לרעיון גדולה יותר, כך סביר יותר שהרעיון הזה חשוב לנו, לצמיחה שלנו. טיפ קטן לשנה החדשה: כשמציעים לכם משהו ואתם רוצים לומר לא כי אתם חושבים שלא תוכלו להתמודד איתו, עצרו ובקשו יום לחשוב על זה. רגע אחרי התגובה המיידית אתם עשויים לגלות שיש לכם את מה שצריך. זוכרים את החלום לכתוב? כשקיבלתי את הפנייה הראשונה מ"גלובס" לראיון, שהוביל אחר כך לטור הזה, התגובה המיידית שלי הייתה שאני לא האדם המתאים. אבל במקום לומר לא, ביקשתי לחשוב, והנה אנחנו כאן.

למדו יכולת טכנולוגית חדשה. בחרו משהו שהייתם רוצים לדעת לעשות, ולכו על זה. למה? קודם כול, כי אין ספק שבשולי הפעילות שלכם יש טכנולוגיות חדשות שעשויות לשנות את אופייה בשנים הקרובות, גם אם לא תמיד רואים אותן. ויש עוד סיבה: בעולם העבודה החדש תיאלצו להתמודד עם ללמוד איך ללמוד. דרך Lynda.com או Coursera, או חיפוש MOOC בגוגל, תוכלו למצוא את הנושא שאתם מתעניינים בו. ואם כבר מדברים על למידה מתוקשבת, באתר החדש של שירות התעסוקה, איתכם בדרך לעבוד ה, יש מגוון עצום של קורסים אונליין בנושאים מאוד חשובים לקריירה - מחיפוש עבודה ועד קורסים בסיסיים לעסקים בנושאי פייסבוק, וורדפרס, HTML, פוטושופ, קידום אתרים ועוד. הם שם, הם קצרים, והם יפתחו לכם עולמות חדשים.

קראו ספרים שיגרמו לכם לחשוב. אם אתם מרבים לנסוע, גם שמיעת ספרים היא אופציה. רוב הספרים הרציניים שיוצאים היום בעולם מלווים בראיונות מוקלטים, כך שזה יכול לעזור לכם להחליט מה לקרוא. או שתמצאו את אלה שכותבים על נושאים שמעניינים אתכם ותראו מה הם קוראים. הרשת מלאה רשימות נוסח "9 ספרים לקרוא לפני שינוי בקריירה". חפשו את אלה שמדברות אליכם.

תכננו גם זמן להתנתק. לדוגמה, סופשבוע בלי נייד או חופשה בלי מיילים ורשתות חברתיות. אחת הדרכים המעניינות לעשות זאת היא דווקא להשתמש בטכנולוגיה. למשל, להגדיר תשובה אוטומטית Out of Office במייל כשאתם יוצאים לחופשה, כדי שלא תרגישו מחויבים לבדוק מה קורה. ואם יש עניין שצריך לטפל בו, מנו מחליף ושחררו. זה טוב לכם, וזה טוב לצמיחה שלהם. אפשר גם להשתמש ביומן לנהל זמן התנתקות, כמו רישום זמן לחדר כושר או אפילו שעות אי-עבודה. כשילדיי היו קטנים, נהגתי לחסום ביומן את שעות הערב המוקדמות, כדי שעמיתיי בחוף המערבי לא "יעשו לי טובה" ויקבעו פגישות בדיוק בשעת ארוחת הערב והסיפור לפני השינה. כשהילדים גדלו, גיליתי שאני אוהבת את שעות השקט האלה ועדיין מעדיפה לערוך פגישות בשעות המאוחרות. זה התאים לי, ולא בהכרח מתאים לכם. עצם המחשבה איך ומה מתאים ללו"ז שלכם תאפשר לכם לתכנן אותו כך שתמצאו את הזמן להתנתק. אם עוד לא השתכנעתם, אז למנהלים שביניכם, הנה עוד סיבה: כל מה שאתם עושים או לא עושים מדבר אל האנשים שלכם. אל תענו למיילים לא דחופים מחוץ לשעות העבודה, כי זה משדר לעובדים ציפייה לתגובה.

המוח האנושי זקוק למבנים, למפות, לסימני דרך. בהיעדרם, אנחנו משלימים באמצעות מה שאנחנו מכירים, אבל אל העתיד אי-אפשר להתקדם עם הפנים אל העבר ואין לנו ברירה אלא לשרטט את המפה של עצמנו ולקחת את המושכות. תנועה כלשהי היא הדרך הבטוחה ביותר להתנסות, לזהות פתרונות חדשים, שבילים שלא ראיתם. צעדים קטנים, זה ידוע, הם מתכון הרבה יותר טוב להצלחה, מאחר שהם פחות מפחידים וגם יותר מציאותיים. ושתהיה שנה טובה.

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com