סיטי בנק יקנה מניות המדינה בבנק לאומי ב-1.9 מיליארד שקל

המדינה פנתה אתמול ל-9 בנקי השקעות שישתתפו במכרז זריז למכירת ההחזקות בבנק השוות כ-2 מיליארד שקל, 6 בנקים השתתפו והזוכה שנבחר לבסוף הוא סיטי בנק • סיטי בנק הציע מחיר של 23.38 שקל למניה אחת של בנק לאומי, מחיר המשקף שיעור ניכיון של כ-1.43% ממחיר הסגירה של המניה בסוף יום המסחר הקודם שעמד על 23.72 שקל • סך התמורה שתגיע למדינה תעמוד על סכום של 1,894,659,415 שקל

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

אגף החשב הכללי השלים הבוקר (ד') את מכירת החזקות המדינה בבנק לאומי לבנק ההשקעות סיטי בנק, אשר זכה בהליך תחרותי שניהלה המדינה למכירת החזקותיה בבנק לאומי אמש. הבנק הזוכה נבחר מבין 6 מתמודדים אשר התחרו על חבילת המניות האחרונות המוחזקות על-ידי המדינה. 

אחרי שאתמול בבוקר (ג') הודיעה שרי אריסון כי תמכור בבורסה את החזקותיה בבנק הפועלים, צפויה בקרוב מכירת מניות גם בבנק לאומי . אגף החשכ"ל באוצר החל בתהליך מכירת מניות המדינה בבנק לאומי (5.4%), זאת מספר שבועות לאחר שקיבל את האישור לכך מהכנסת.

במסגרת זו, אתמול בערב נעשתה פנייה ל-9 בנקים להשקעות לצורך הפצת המניות. 6 בנקים השתתפו במכרז וסיטי בנק זכה.

שווי מניות המדינה בבנק לאומי עומד כיום על מעל 2 מיליארד שקל, וזהו שריד אחרון להחזקות המדינה בבנקים מאז הולאמו במשבר ויסות מניות הבנקים לפני 35 שנה.

מכירת המניות מתבצעת כשהן נסחרות בשיאן. בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, נהנה מסנטימנט חיובי של תוצאות טובות, המשתקפות במחיר המניה, והן בכך שהוא חזר בשנה האחרונה לחלק דיבידנד ומחלק היום 40% מהרווח כדיבידנד.

סיטי בנק הציע מחיר של 23.38 שקל למניה אחת של בנק לאומי, מחיר המשקף שיעור ניכיון של כ-1.43% ממחיר הסגירה של המניה בסוף יום המסחר הקודם שעמד על 23.72 שקל.

סך התמורה שתגיע למדינה תעמוד על סכום של 1,894,659,415 שקל. התקבולים ישמשו למימון הגירעון הממשלתי בשנת 2018 ולהורדת נטל החוב.

הליך מכר זה הינו הליך המשלים את מהלכי הפרטת מניות הבנקים שהוחזקו בידי המדינה מאז הלאמתן בשנות ה-80. בשנת 2010 השלימה המדינה את הפרטת בנק דיסקונט כאשר מכרה כ-25% ממניות הבנק. בשנת 2011 המדינה העמידה למכירה כ-5% ממניות בנק לאומי, היה זה הליך מכר 11 במספר אותו ביצעה המדינה במניות בנק לאומי החל משנת 1993, כך שבסופן המדינה החזיקה כ-6% ממניות הבנק. המכירה היום משקפת מחיר הגבוה בכ- 33% מהמחיר אותו קיבלה המדינה בשנת 2011.

לאחר עסקה זו יוותרו בידי המדינה כ-0.5% ממניות בנק לאומי אשר כולן מיועדות למכירה לעובדי הבנק, בהתאם להסדרים הקיימים עם העובדים. עם השלמת מכירה זו תחדל המדינה להחזיק במניות הבנקים שהולאמו.

שר האוצר, מר משה כחלון, אמר כי: "כפי שהבטחנו, החזרנו את מניות בנק לאומי לציבור הרחב, אשר תאפשר לאזרחים להשתתף בפירות הכלכלה הישראלית, וזאת לצד המשך הורדת נטל החוב והפניית מקורות הממשלה לצרכים אזרחיים".

החשב הכללי, מר רוני חזקיהו מסר: "עם מכירת יתרת מניות בנק לאומי שבידי המדינה, תם עידן החזקות המדינה במניות הבנקים. בעולם של רגולציה יעילה ושוק מוסדר, לא קיים יתרון או טעם בהמשך החזקת המדינה במניות".