הסטארט-אפ שרוצה לגייס 4 מיליארד ד' ולא מבטיח להיות רווחי

ענקית סקירת המסעדות והמשלוחים הסינית, מייטואן דיאנפינג, נערכת להנפקה ראשונית בבורסת הונג קונג • מסמכי ההנפקה של מייטואן מעידים על חברה שצומחת במהירות, אך גם מדממת כמויות עצומות של מזומנים

שליחים של מייטואן בשנזן שבסין / צילום: Shutterstock
שליחים של מייטואן בשנזן שבסין / צילום: Shutterstock

מייטואן דיאנפינג (Meituan Dianping) הסינית נערכת להנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסת הונג קונג, שבמסגרתה היא עשויה לגייס עד 4.4 מיליארד דולר - כך מדווחת בלומברג. למרות השאיפות הגדולות, מייטואן הזהירה שאין שום ערובה לכך שהיא תהפוך אי פעם לחברה רווחית.

ענקית סקירת המסעדות והמשלוחים, שנתמכת בידי טנסנט, מציעה 480.27 מיליון מניות במחיר של 7.64-9.17 דולר למניה בודדת (60-72 דולר הונג קונגי), על פי תנאי העסקה שהגיעו היום לידי בלומברג. חמישה משקיעים מוסדיים, וביניהם טנסנט, הסכימו לרכוש מניות בשווי כולל של 1.5 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור.

תקבולי ההנפקה הראשונית של מייטואן ישמשו למימון המהלך היקר של הרחבת פעילותה, במטרה להפוך ליישום-על שפועל במגוון רחב של תחומים, בדומה ל-WeChat של טנסנט. מהלך זה יציב את מייטואן במסלול התנגשות עם עליבאבא, שמוציאה מיליארדים במסגרת מאמציה להשתלט על שוק משלוחי המזון ותעשיית השירותים המקוונים בסין, שהיקפם 1.3 טריליון דולר. בתחום הנסיעות מתכוונת מייטואן להתחרות בדידי צ'ושינג, חברת הסטארט-אפ שהביסה בסין את אובר.

מסמכי ההנפקה של מייטואן מעידים על חברה שצומחת במהירות, אך גם מדממת כמויות עצומות של מזומנים. בארבעת החודשים שהסתיימו בסוף אפריל הכנסותיה אמנם זינקו ב-95% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והגיעו לכ-2.3 מיליארד דולר, אך ההפסד הנקי שלה כמעט ושילש את עצמו, והגיע לכ-3.34 מיליארד דולר. הדבר נבע בין היתר מרכישת סטארט-אפ שיתוף האופניים Mobike, שלפי שעה רושם הפסדים משמעותיים. "איננו יכולים להבטיח לכם ש-Mobike או הפעילות העסקית שלה בכללותה יעברו לרווח בעתיד", נאמר במסמכי ההנפקה.

טנסנט התחייבה לרכוש מניות בשווי כולל של 400 מיליון דולר בהנפקה הראשונית לציבור של מייטואן. אופנהיימר הסכימה להשקיע 500 מיליון דולר נוספים, קרן הגידורDarsana Capital Partners תקנה מניות בשווי 200 מיליון דולר, וקרן הגידור Landsdowne Partners הסכימה להשקיע 300 מיליון דולר. China Structural Reform Fund התחייבה לרכוש מניות בשווי 100 מיליון דולר.

מייטואן תקבל הזמנות של משקיעים עד 12 בספטמבר, ותתמחר את ההנפקה בתאריך זה בשעות היום על פי שעון החוף המזרחי של ארה"ב. החברה רוצה להתחיל להיסחר בבורסה ב-20 בספטמבר. גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה משמשים כחתמים משותפים של העסקה, ו-China Renaissance Holdings היא היועצת הפיננסית.

מנכ"ל מייטואן, וונג שינג, הקים את Meituan.com ב-2010 כאתר קנייה קבוצתית שדומה ל-Groupon. ב-2015 התמזגה החברה עם Dianping, ספקית סקירות מסעדות ועסקים מקומיים. וונג ימשיך להחזיק בגרעין השליטה לאחר יציאת החברה לבורסה, על פי התשקיף הראשוני של מייטואן.

מייטואן תנסה לשכנע את המשקיעים להתמקד בצמיחה המהירה של השורה העליונה שלה, כמו אמזון וחברות מהירות צמיחה אחרות שדיממו מזומנים במשך שנים. בתקופה הקרובה נדע אם השוק יתעלם מההוצאות המשמעותיות של החברה.