דרמה בבנק הפועלים: שרי אריסון תמכור את מניותיה בבנק

אפרת פלד תעזוב את דירקטוריון הבנק ביחד עם נציגים נוספים של הקבוצה • בכך הפועלים יהפוך לבנק ללא גרעין שליטה • אריסון תחל בתהליך מכירת המניות השוות מעל 7 מיליארד שקל בשנה הקרובה • בנק ישראל העמיד 7 שנים להשלמת המכירה • איך ייראה הפועלים ביום שאחרי, מי צפוי לרכוש את המניות, ומה יהיה חלקה של אריסון במכירה?

חודש אחרי שנפטרה מהחזקתה בשיכון ובינוי הנמצאת תחת חקירה סבוכה בחשד לשוחד (חקירה שגם שרי אריסון עצמה זומנה אליה), אריסון מתכוונת להיפטר מהחזקתה השנייה המרכזית בישראל: השליטה בבנק הפועלים . בהודעה שהפתיעה את שוק ההון ואפילו את הנהלת הבנק בראשות אריק פינטו, הודיעה הבוקר (ג') קבוצת אריסון המחזיקה בגרעין השליטה בבנק הגדול בישראל, כי היא צפויה להתחיל בשנה הקרובה בתהליך מכירת המניות בבורסה, שיביאו לכך שהבנק יהפוך לבנק ללא גרעין שליטה.

כאמור, אריסון צפויה לצאת בתוך פחות משנה מהחזקותיה המרכזיות בישראל, ולהישאר רק עם תעשיות מלח, מיזם המים מיה והפעילות הפילנטרופית. גם בכסף שמתפנה לאריסון כתוצאה מימושים, ספק אם תעשה השקעות עסקיות מהותיות בישראל.

במסגרת הסיכום עם בנק ישראל על תהליך הפיכת בנק הפועלים לבנק ללא גרעין שליטה, סוכם כי באופן מיידית יתפטרו שלושת הדירקטורים המהווים את נציגיה של אריסון בדירקטוריון ובראשם אפרת פלד, מנכ"לית קבוצת אריסון (על הדומיננטיות של פלד בבנק הפועלים ראו מסגרת). בנוסף לפלד יתפטרו גם עידו שטרן ומאיר ויצ'נר, ובדירקטוריון הבנק יישארו 7 דירקטורים בלבד.

היום (בעיתוי מקרי) הגיעו אריסון ופלד למטה בנק הפועלים להרמת כוסית לרגל ראש השנה, וזו הפעם האחרונה ככל הנראה שהן ישתתפו באירוע שכזה. מהן, אם כן, הסיבות להחלטה של אריסון למכור את החזקותיה, מה התהליך הצפוי ומה השלכותיו. 

מפיטורי 900 עובדי בנק הפועלים / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר
 מפיטורי 900 עובדי בנק הפועלים / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר

למה אריסון מוותרת על פרמיית שליטה

ההודעה היום של קבוצת אריסון אמנם הפתיעה את שוק ההון, אבל היא לא באמת מפתיעה. בקבוצת אריסון ניסו מזה מספר שנים למכור לפחות חלק מהחזקותיהם בבנק, אלא שהמשימה למציאת רוכש שירצה להיכנס לגרעין שליטה התבררה כמסובכת יותר מהנראה לעין. 

אריסון לא רוותה נחת מהחזקתה בבנק הגדול בישראל. אמנם מבחינה פיננסית היא הניבה לה תשואה סבירה לאורך השנים, אבל במקביל לכך הסתבך הבנק בשורה של פרשות: מההשקעות הכושלות במכשירים הקשורים למשבר הסאב פריים שהסבו לבנק הפסד של מעל מיליארד דולר, ועד לפרשות מביכות כמו התלונה נגד הטרדה מינית כנגד המנכ"ל לשעבר ציון קינן, והסתבכות הבנק באשראי ללווים גדולים רבים. והפרשה האחרונה: החקירה ההולכת ומסתבכת של הבנק בארה"ב בחשד שסייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס.

בקבוצת אריסון הצליחו סוף-סוף לגבש עסקה לפני שנה למכירת מחצית מגרעין השליטה בבנק לקבוצת משקיעים מצפון אמריקה, אך גם עסקה זו התפוצצה לאור מחלוקות שהתגלו בין הצדדים. אריסון הבינה שקשה לעניין משקיעים ברכישת בנק בישראל הכרוכה בעול רב מצד הרגולציה, ומנגד מעניקה השפעה מוגבלת על בעל השליטה בבנק. התהליך קשה במיוחד בבנק הפועלים, עליו מרחפת חקירה של הרשויות בארה"ב בחשד כי סייע ללקוחות אמריקאים להעלים מס. חקירה זו כבר גבתה מהבנק יותר מ-1.5 מיליארד שקל (הפרשות חשבונאיות והוצאות משפטיות), וכלל לא ברור באיזה סכום היא תסתיים.

נראה כי אריסון הרימה ידיים, לא רצתה להמתין יותר, ורצתה בעיקר להיפטר מהחשיפה הציבורית. לכן בחרה באפשרות של מכירת המניות בבורסה, כאשר בכך היא מוותרת על פרמיית השליטה (המוערכת בממוצע ב-20%), והיא צפויה למכור את המניות במחיר שוק.  

בקבוצת אריסון הדגישו היום כי הם פנו לבנק ישראל כבר לפני מספר חודשים, לאחר שהתפוצצה העסקה עם המשקיעים מצפון אמריקה, בבקשה להתניע תהליך אישור של מכירת המניות בבורסה - אישור שהתקבל הבוקר.

בכך מדגישים בקבוצה שההחלטה להיפרד מהבנק אינה קשורה לחקירה המתנהלת בשיכון ובינוי, ושבמסגרתה באחרונה זומנו אריסון ופלד להיחקר במשטרה, והחשש שהתלווה לכך שאם הן יסתבכו בפרשה הדבר ישפיע על היתר השליטה של הקבוצה בבנק. 

היום מסרה אריסון: "הייתה לי הזכות להיות בעלת השליטה בבנק במהלך 21 השנים האחרונות. אני מאמינה בבנק הפועלים ומשוכנעת כי הבנק, מעמודי התווך של המשק הישראלי, ימשיך לצמוח, לגדול ולשרת נאמנה את כלל לקוחותיו". 

כך יפוזר גרעין השליטה בבנק הפועלים
 כך יפוזר גרעין השליטה בבנק הפועלים

אורך-הרוח שנתן בנק ישראל למכירה

על רקע כוונת אריסון לפזר את גרעין השליטה, איבדה היום נכון לשעות הצהריים מניית הבנק 2.5% משוויה. הירידה נובעת מחשש המשקיעים ללחץ הצפוי על מחיר המניה כתוצאה ממכירת המניות. אריסון מחזיקה ב-20% ממניות הבנק השוות כ-7.2 מיליארד שקל, והיא מחויבת לרדת להחזקה של פחות מ-5%.

את המניות צפויים לקלוט מוסדיים ישראלים וזרים (למשקיעים זרים לא מעט החזקות בבנק). כיום רק אלטשולר שחם הוא בעל עניין בבנק הפועלים עם החזקה של 5%, כך שיש עוד "בשר" מבחינת המוסדיים לרכוש את המניות מבלי להיחשב בעלי עניין. זאת ועוד, בנק ישראל מאפשר למוסדיים תחת אישור מיוחד גם להגיע להחזקה של 7.5% ממניות כל בנק. 

לאור היקף מימוש המניות הגדול הצפוי, נראה כי בנק ישראל גילה גישה סבלנית למדי לקבוצת, ואפשר לה תקופה של עד 7 שנים למכור את המניות. לפי המתווה שנקבע עם המפקחת על הבנקים ד"ר חדווה בר, על קבוצת אריסון להתחיל בתהליך מכירת המניות בתוך שנה. מרגע שיחל בתהליך תיתנן לקבוצה 4 שנים להשלימו, עם אופציה להאריך את התקופה בשנתיים נוספות.

לשם השוואה, בשנת 2013 לקבוצת ברונפמן-שראן ניתנו שנתיים להיפטר ממניותיהם בבנק דיסקונט במסגרת הפיכת הבנק לבנק ללא גרעין שליטה. משך הזמן הארוך שניתן לאריסון נובע ככל הנראה מהיקף המימוש הגדול הצפוי, ונועד למנוע לחץ מאסיבי מדי על מחיר המניה.

מנגד, אם משווים לתהליך פיזור גרעין השליטה בדיסקונט הרי שבמקרה של אריסון ישנה הקשחה של תנאי אחר - בעוד בדיסקונט לדירקטורים מטעם בעלי השליטה ניתנה שנה לעזוב את תפקידם מרגע שהחל התהליך, הפעם מחויבים נציגי אריסון לעזוב מיידית, עוד לפני שהחל תהליך מכירת המניות. הסיבה היא חשש להיחשפותם למידע פנים שישפיע על תזמון מכירת המניות.

עזיבתם המיידית של הדירקטורים משאירה את דירקטוריון הבנק הגדול בישראל עם 7 דירקטורים בלבד. כאשר יעבור הבנק לבנק ללא גרעין שליטה, ישתנה תהליך מינוי הדירקטורים, ותיכנס לתמונה הועדה למינוי דירקטורים של בנק ישראל בראשות השופט בדימוס משה גל. סביר כי על הוועדה יופעל לחץ לארגן רשימת מועמדים לדירקטוריון בהקדם, והפעם גם סביר שנראה לא מעט מועמדים לתפקיד דירקטור בבנק הגדול בישראל (תפקיד הטומן בחובו שכר נאה). יחד עם זאת, הליך המינוי נחשב לבירוקרטי לאור בדיקת הקשרים הסבוכה בין המועמדים לבנק, בדיקה שהופכת מסורבלת יותר כאשר מדובר בבנק גדול דוגמת בנק הפועלים.

"אריסון מגיעה פעם בשנתיים להקמת כוסית"

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, שצפוי להיות אחד המרוויחים המרכזיים מהמהלך, קיים היום שיחה עם עיתונאים על רקע האירועים ובה הדגיש כי לתהליך לא צפויה להיות השפעה על התנהלות הבנק. "עודד ערן, היו"ר, ימשיך בתפקידו באישור המפקחת, והנהלת הבנק תמשיך בהרכבה הנוכחי", אמר פינטו.  

פינטו הודה כי הופתע מהודעת אריסון, וככל הידוע הנהלת הבנק לא שותפה בתהליך שקיימה קבוצת אריסון בחודשים האחרונים: "ההודעה הנוכחית הפתיעה אותי, העניין אמנם היה באוויר, אז אני לא מופתע לגמרי, אבל הבוקר הופתעתי מההודעה", הוא אמר.

פינטו הדגיש בדבריו את אמונו בעוצמת בנק הפועלים ואמר: "כיום הדבר המרכזי שמעיב על הבנק הוא החקירה בארה"ב. אני עושה ימים כלילות בכדי לסיים את החקירה הזו בהקדם". לדבריו עזיבתה הצפויה של קבוצת אריסון לא אמורה להשפיע על החלטות אסטרטגיות כגון מתווה מכירת ישראכרט או מדיניות הדיבידנד של הבנק: "שרי אריסון לא השפיעה על התנהלות הבנק, היא הגיעה אולי פעם בשנתיים להרמת כוסית. כל החלטה שעשיתי ושאני עושה מונעת מטובת הבנק ומכלל בעלי מניותיו, שהרי כבר היום 80% מהמניות מוחזקות על ידי הציבור", אמר פינטו. 

באשר להחלטה לפזר את מניות גרעין השליטה בבורסה תוך ויתור על פרמיית שליטה אמר פינטו: "מדובר בשיקולים שקשורים לקבוצת אריסון. אני מכיר את הבנק והעוצמות שלו. יחד עם זאת, יש להודות שהתקופה לא קלה: בהיבטים רגולטוריים וחקיקה יש סוג של אי וודאות ורפורמות שונות על הפרק".